Jump to content

Mercruiser 1,7 som "koker over" ved høyt turtall


MS Ripasso

Recommended Posts

Mitt utgangspunkt:

Jeg har en Mercruiser 1,7 som i fjor gikk varm, selv med lavt turtall.

 

Har hatt båten hos verkstedet xxxxxxxxxxxx, hvor avtalen var at de først skulle finne ut hva forårsaket varmgangen, og dersom de fant feilen så avtalte vi at de skulle ta full service.

 

Båten var veldig grodd under ved vanninntak (ble rengjort), termostaten var defekt, skiftet impellert, eksosbennet ble sjekket, slanger reimer og filtre ble skiftet/kontrollert.

xxxxxxxxxxxx prøvekjørte båten etter sine «funn», sa at den «fungerte tilsynelatende bra», og vi avtalte full service. Det viste seg i ettertid at de IKKE sjekket den med maks turtall.

 

De hadde av drevet, men har trolig ikke kløyvet drevet for å gjøre en grundig sjekk.

I forbindelse med skifte av termostat, kikket de også inn i varmeveksleren og mente den såg bra ut – men uten å ta den ut for å sjekke den.

Overraskende av et autorisert verksted, å bare kikke i enden som ser fin ut - for å regne det som "usannsynlig" at varmeveksleren kan være årsaken til varmgang – på tross av at det var store kjøleproblemer som var utfordringen.

De sjekket og smørte heller ikke opp waistgaten (det glemte de), som sammen med varmeveksleren er to sårbare områder på denne motoren (fikk jeg opplyst fra Brunswick som er importøren av disse motorene).

 

I mars hentet jeg båten, og kjører de to timene det tar å kjøre den sjøveien hjem (ligger på +/- 3400 omdr). Alt fungerer fint.

Nesten hjemme, får jeg lyst å dra på for fullt (opp til 4300 omdr) – sjøen er fin og jeg vil sjekke toppfarten nå som motor og skrog er «som nytt».

Det tar ikke mange minutter før det koker fullstendig og tykk hvit røyk velter ut fra motorrommet. Det viser seg at det spruter noe vanvittig ut fra kjølevannstanken.

Altså – motoren er etter min vurdering IKKE i orden da den ikke tåler full belastning i 4-5 minutter.

 

Har fått noen tips om at motoren har 3 kjølere, og at ladeluftkjøler også kan være en mulig kilde til problemene. Og at varmemeksleren må tas helt ut for å sjekke den.

For å ta ut ladeluftkjøleren, må motoren tas ut av båten, og vi snakker kanskje om +/- kr. 20.000 for å sjekke denne.

 

Er det noen motorkyndige eller noen som har hørt om lignende problemer som kan hjelpe meg ? Skal selge båten (har kjøpt ny), men kan ikke selge den før jeg vet at motoren er i orden.

 

Har i ettertid også hørt kolleger på jobb som kjenner til xxxxxxxxxxxx, og har veldig dårlig erfaring med kvaliteten i arbeidet og sier de aldri kommer til å bruke de igjen.

Strips var klippet av og ledninger fløt, skruer var ikke skrudd i, skitt og olje på teppet i båten, og båten så generelt ikke særlig vakker ut.

 

Hilsen en fortvilet båteier som allerede har betalt over 21.000 til xxxxxxxxxxxx.

 

Kommentar fra moderator: 21.09.15: Etter ønske fra trådstarter er firmanavnet anonymisert
Link to post
Share on other sites

Høres ut som at du trenger en runde med systemrens. Du må fjerne de 4 offeranodene først. Skru ut en av anodene og stikk til en rørlegger eller båtbutikk og kjøp 2 messing plugger som du setter inn i stedet for offeranodene midt på motoren over intercooleren og ved utløpet av varmeveksleren. Kjøp to 1/2" messingnipler som du setter inn i stedet for offeranoden nederst på motoren ved kjølevannsinntaket og ved inntaket til varmeveksleren. Så tar du to hageslangestumper og kobler de til de to messingniplenesamen med en drillpumpe el. og via en bøtte med systemrens. Da kan du sirkulere systemrensen i motoren noen ganger i løpet av et døgn eller to. Men før det, så tar du to trepinner og en tvinge og klemmer forsiktig igjen vannslangen fra drevet og inn i motoren for å hindre at systemrensen renner ut av drevet. Samme gjør du på den korte slangen ut av varmeveksleren og inn til eksosalbuen. Da hindrer du at sestemrens går feil vei og in i turboen.

 

Har gjort dette flere ganger på min motor, med utmerket resultat. Etter 2 døgn er det bare å skru inn offeranodene igjen. Da er jeg ganske så sikker på at varmeproblemet er løst. (Til det gror igjen om 2 år.....).

Link to post
Share on other sites

Har hørt et annet verksted nevne det samme, men så gikk de bort fra system-rens som løsning når de hørte litt mer om hva som var problemet og hva som var gjort med motoren fra før.

 

Men når det er sagt, slik som du har beskrevet det her er det jo mulig å gjøre det selv - og det kan jo ikke skade å kjøre en runde med dette.

Takker så mye for god tilbakemelding :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Temp-nåla viste "fornuftig" temperatur ved +/- 3400 omdr, men når det kokte over, så stemte nok det (dessverre) også med nåla som viste at motoren var i overkant het.

For mye kjølevæske - tja, si det. Beholderen var i alle fall nesten tom etter utblåsningen, så det er vel dessverre mye som tyder på at et eller annet sted er det en kilde som fører til redusert kjøling - på en eller annen måte.

Link to post
Share on other sites

Noen som kan si noe om varmeveksler på denne motor er noe som jeg kan ta ut (og eventuelt gjøre rent) selv, og lett få på plass igjen uten faghjelp og spesial-verktøy (regner med jeg i alle fall trenger noe pakninger og/eller o-ringer) ?

 

På verksted, sa de at dette ikke er noe jeg må gjøre selv, og at det er fagfolk som må gjøre dette.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Før jeg eventuelt må krype til korset å ta nye kr. 20.000 i kostnader med motoren, kunne tenkt meg å ta ut varmeveksleren for å sjekke den helt ut av saken, og forvisse meg om at alt er rent og åpent. Noen som har gjort det før og kan veilede meg ?

 

Må jeg skru opp / løsne noe i begge endene av den, eller er det tilstrekkelig å ta den ut fra forkant av motoren ?

 

Er det noe sted jeg må stenge ventiler el lignende, slik at det ikke kommer sjøvann inn når jeg tar den ut. Den står jo på båt med hekkagreat, og varmeveksleren står med god margin over vannlinja.

 

Er det noen andre som har hatt tilsvarende problem med denne motoren, og som har funnet årsaken til redusert kjøling andre steder ?

Link to post
Share on other sites

Vel på min QSD4.2, skal du sjekke inntaket for sjøvann hvert år. Mens varmevekslenren skal sjekkes hver 500 timer. Med det mener jeg å påstå at det er mer sannsynlig at det oppstår problemer før varmeveksler.

 

Jeg oppfatter at det ofte er lurt å sjekke det mest sannsynlige. Og det er sjøvannsinntaket, hele veien inn til motoren. Først selve drevet. Sørge for at det er renset i inntaket nede på drevet. Deretter av med drevet og sjekke slangen inn til transom. Så følge opp med filteret og inn og ut fra denne til motor.

 

Og trippelsjekke impeller (bravo på motor eller Alpha i drevet ) at denne er frisk og rikig montert.

 

Jeg oppfatter at det er relativt raskt og enkelt - og mest sannsynlig.

 

Ellers rart at det ble bedre med å skifte termostat som jo sitter i ferskvannskretsen- og ingenting annet? Det høres snodig ut. Det kan tyde på at det kan være ferskvannskretsen - vannpumpen?

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Åpnet endelokket i forkant av varmeveksleren i går, og fikk meg en skikkelig overraskelse. Her sier altså xxxxxxxxxxxx  at de har åpnet, og sier at alt såg fint ut, og at de mente det var usannsynlig at denne var årsak til kjøleproblemene. Bildene viser hvordan det såg ut i går, og jeg nekter å tro at dette har kommet etter kun ca 2 timers kjøring etter full service hos xxxxxxxxxxxx. Her er altså 12 av 56 hull tette, noe som etter min forståelse betyr at 21% av kjøleribbene ikke fungerer.

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57653/varmeveksler.jpg

 

På en motor hvor varmeveksler er ett av 2 spesielt ømtålige punkt (det andre er waistegaten som må smøres jevnlig), så høres det merkelig ut fra en autorisert merkeforhandler å si at det er lite sannsynlig at dette er av betydning.

Har nå kjørt systemrens kun på varmeveksleren, staket opp hull og håper å få testet båten i løpet av dagen. Forhåpentligvis er problemet løst.

Link to post
Share on other sites

Den kjøleren va ihvertfall ikke renset på det verkstedet du nevner.

 

Når du har renset vil du sikkert oppleve at problemet er løst.

Du kan og med fordel bruke en messingbørste om du finner en med ca 6mm diameter og lang nok

til å komme igjennom på andre siden. Kan jo og prøve med å spyle igjennom alle rørene til slutt.

Du vil se om alle rørene er åpne om du har lys på den ene siden og titter inn i rørene på motsatt side.

 

Mercruiser sier at man kan plugge inntil 3 rør om de er lekk og fortsatt ha god kjøling.

Om halvparten av rørene i din kjøler var tette er det ikke rart at den gikk varm.

 

Og du bør sjekke sink anodene, er vel to stk på sjøvanns kretsen.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Etter å ha kjørt systemrens kun på varmeveksleren, ble det i alle fall meget rent og pent - men fremdeles ikke med ønsket resultat. Problem altså ikke løst, men det ble noe bedre.

 

Har også staket opp alle rørene, og lukket systemet for å kjøre en ekstra runde med systemrens. Men det finnes kanskje en liten mulighet for at jeg kan ha staket all "dritten" til andre enden av varmeveksleren slik at det ligger noe der som delvis blokkerer ? Kommer ikke selv til å få skrudd av dekselet i bakkant av motoren, så jeg får ikke sjekket og lyst gjennom rørene.

 

Skulle derfor veldig gjerne fått tips dersom det er noen som selv har erfaring med å TA UT selve varmeveksleren.

 

Iflg verksted skal den kunne trekkes rett ut så lenge dekselet i forkant av motoren er tatt av. Skulle visst bare vri litt på den, og trekke den rett ut.

Jeg fikk ikke rikket den, men så tør jeg ikke ta i for hardt heller.

 

Nå får jeg se om jeg følger "theppan07" sitt råd (første svar på mitt innlegg), og kjører systemrens på hele sylamitten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nå får jeg se om jeg følger "theppan07" sitt råd (første svar på mitt innlegg), og kjører systemrens på hele sylamitten.

 

Av nysgjerrighet, hva ble resultatet til slutt, fikk du ordnet det?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...