Jump to content

Hvordan lett inspisere wastegate mercruiser 1,7 dti?

Goodspeed

Recommended Posts

Hei,

jeg skal se på en båt i dag med mercruiser 1,7 dti, og som jeg har fått tips om gjennom både egne og andres tråder innpå her, så må man sjekke at wastegateventilen fungerer. Spørsmålet mitt er da om jeg lett kan sjekke dette under befaring uten å måtte skru. Og i så fall, hvordan? Noen tips?

Takk.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Min erfaring er at du ikke får gjort dette lett.

Enten må du demontere leddet inn på turbo, en e-ring, og kjenne at armen til wastegate går lett. Eller koble av slange inn på trykk-klokken og blåse opp denne med kompressor mens du ser at armen beveger seg.

Min erfaring er at du ikke greier å bevege staget mellom turbo og trykk-klokken med håndmakt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Ok, skjønner. Jeg regner med at selger ikke er veldig gira på at jeg begynner å demontere ting før salg. Så da ser det ut som det heller får det bli noe jeg må sjekke etter et evt kjøp og sørge for at det er smurt opp skikkelig.

Takk for innspill.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Får du en til å se på staget når båten dras opp i plan på full gass vil du se det beveger seg når motoren får maks ladetrykk.

Man greier også å bevege den for hånd men det krever litt kraft.

En kompis hadde problem med ladetrykket på samme motor etter sjøsetting et år. Den satt seg i åpen stilling på første pådrag så motoren var slapp deretter.

Vi var ute å kjørte og jeg satt i motorrommet og fikk løsnet opp.

Drar man i staget ene veien på marsjfart får man enda mer ladetrykk (anbefales ikke), og merker motoren mister kraft andre veien.

Sprutet crc på og beveget alt ørten ganger. 4 år siden nå og problemet er ikke kommet tilbake.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Da tror jeg at jeg skal prøve det og se under kjøring og se om det beveger seg. Det er forholdsvis romslig motorrom og lett adkomst, så det burde la seg gjøre på en grei måte satser jeg på.

Takk for tips.:)

Goodspeed

• 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...