Roger og Olina Startet 19.Mai.2015 Del på Facebook Startet 19.Mai.2015 Jepp, konemor kaller det ofte for duppedingser når far går til innkjøp av noe nytt til båten. Nå vurderer far veldig å gå til innkjøp av AIS. Men så spør jeg meg selv også om behovet er der? Vi har kartplotter, radar, ekkolodd, sonar + pc med kart når vi skal på lenger tur. Selv om vi bruker båten mye, så er det ikke ofte vi går på natta. Det er da jeg bla kan se behovet for AIS. Men til dere som har AIS. Blir det brukt, eller er det heller sånn "kjekt å ha"? Mvh Roger & Olina Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 AIS er og blir "kjekt å ha" for en fritidsbåt er nå min mening i hvert fall. Jeg benytter mobil-versjonen Mais som mange andre her på BP og det holder i lange baner. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
MaSa Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Jeg bruker også Mais og kjører opp marinetraffic sin app på tlf eller padda og da ser jeg alle med ais og mais. Så det holder for meg. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post Share on other sites More sharing options...
CapD Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Har det, men kan vel vanskelig forsvare det. Er kjekt å vite om jeg møter hurtigbåten i sundet rundt neste nes, men det ser jeg jo uansett når jeg er der... Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 en av mine favorittdingser ombord, løp og kjøp!. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Team Colibri Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Radar er viktigere enn AIS. Men hvis du tenker på en sender, ikke bare mottager, så hjelper det kanskje litt på sinnsroen at andre ser deg. :) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post Share on other sites More sharing options...
Barbaria Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 AIS er mye i brukt i vår seilbåt, om det er like nyttig i fritidsmototbåt ved jeg ikke. Veldig greit å se om det er noen store stygge på kolisjonskurs når man ligger å dupper med seil i 3-4 knop. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Radar er viktigere enn AIS. Men hvis du tenker på en sender, ikke bare mottager, så hjelper det kanskje litt på sinnsroen at andre ser deg. :) Ja, tenker på å ha en slik AB AIS i så fall, slik at andre kan se meg. Det må vel være noe av poenget når en går i både ruskevær og når det er mørkt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Team Colibri Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Har bare mottager selv, innebygget i VHFen. Den var gull verdt i vintermørket i Indre Oslofjord med hurtiggående ferger på kryss og tvers "over alt". Radar står på ønskelisten. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 kjøp tranceiver om du først handler, gir veldig mye mer... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Ville satsa på skikkelig radar først. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 han har radar.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Jeg ville kjøpt en god kikkert. Virker hver gang. Er særdeles enkel å bruke og feiltolkninger er ikke mulig. Bruker ikke strøm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Båtfersking... Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Jeg kjøpte Garmin VHF med AIS mottager. Den AIS funksjonen er definitivt på listen over artig fremfor nødvendig... Men det er vel lov å ha det gøy på sjøen også? :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Jeg bruger AIS hver gang jeg er ude. Men jeg sejler også i farvand, der er meget trafikeret af nyttefartøjer. Et eksempel: Jeg kommer sejlende i tåge med 6 knob. Imod mig kan jeg se et ekko på radaren. Intet at se med det blotte øje (eller med kikkert, Mulligan..). Med bare radar skal jeg hurtigt vurdere hastighed og kurs på det modkørende fartøj. Det var svært, da det flyttede sig hurtigt. Men med AIS på, så kan jeg lynhurtigt se på stregen foran målet at det er en hurtiggående båd og at den kommer ret mod mig med 25 knob. Yderligere kan jeg se, at det er en svensk lodsbåd på vej til Helsingborg. Endelig kan jeg se, at jeg må vige til SB for at undgå ham. Få minutter senere kommer han bragende ud af tågen 200 meter foran mig. Havde jeg kun haft radar her havde jeg ikke haft tid til at vurdere kurs og hastighed hurtigt nok. Og så er jeg enig i at en transceiver er det rigtige. I eksemplet ovenfor vidste jeg jo, at han også sandsynligvis havde set mig på AIS'en. Jeg er helt uenig i at marinetraffic på tablet kan erstatte AIS på plotteren. Det er som nat og dag når du kan kalde CPA, TCPA og anet op på plotteren. Og nej, AIS erstatter ikke radar eller udkig ligesom en plotter ikke erstatter et kort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 (redigert) Jeg synes AIS er supert i områder med mye kommersiell trafikk. Setter opp plotteren slik at både egen båt og andre fartøyer har en 10 min kursvektor. Dette gjør at jeg ofte ser skip før de kommer inn på radar eller kartskjerm ved at fronten på kursvektoren kommer til syne. Ser jeg at spissen på min og en annen båts kursvektor er i nærheten av hverandre vet jeg at jeg har 10 min på meg til å gjøre "noe". Er akkurat kommet tilbake fra en ukes laksedorging i Østersjøen hvor dette var svært nyttig. Var noen store passasjerferger som gikk 22-25 knop der, mens jeg gikk 2,5-3 knop med begrenset manøvreringsevne pga av to planerbord og 12 snører i sjøen. Synes det er veldig greit å få all navigasjonsinformasjon vist på en skjerm. Er vel også et litt større håp om at de andre fartøyene oppdager meg også når de får meg opp på AIS i tillegg til radar. Redigert 19.Mai.2015 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Jeg bruger AIS hver gang jeg er ude. Men jeg sejler også i farvand, der er meget trafikeret af nyttefartøjer. Et eksempel: Jeg kommer sejlende i tåge med 6 knob. Imod mig kan jeg se et ekko på radaren. Intet at se med det blotte øje (eller med kikkert, Mulligan..). Med bare radar skal jeg hurtigt vurdere hastighed og kurs på det modkørende fartøj. Det var svært, da det flyttede sig hurtigt. Men med AIS på, så kan jeg lynhurtigt se på stregen foran målet at det er en hurtiggående båd og at den kommer ret mod mig med 25 knob. Yderligere kan jeg se, at det er en svensk lodsbåd på vej til Helsingborg. Endelig kan jeg se, at jeg må vige til SB for at undgå ham. Få minutter senere kommer han bragende ud af tågen 200 meter foran mig. Havde jeg kun haft radar her havde jeg ikke haft tid til at vurdere kurs og hastighed hurtigt nok. Og så er jeg enig i at en transceiver er det rigtige. I eksemplet ovenfor vidste jeg jo, at han også sandsynligvis havde set mig på AIS'en. Jeg er helt uenig i at marinetraffic på tablet kan erstatte AIS på plotteren. Det er som nat og dag når du kan kalde CPA, TCPA og anet op på plotteren. Og nej, AIS erstatter ikke radar eller udkig ligesom en plotter ikke erstatter et kort. Godt poeng. Men hva mener du med transceiver? Er det disse som sender og mottar? Jeg kan koble AIS til plotteren. Men jeg har ennå ikke satt meg inn i dette med tanke på å sende. Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Hulda kjører i så måte to skjermer. Kartet ligger på PC. Radar og AIS kjører på plotteren. Når jeg først har montert sakene, og jeg har vendt meg til å bruke utstyret, så vil jeg se det som et vesentlig tilbakesteg å kvitte meg med noen av dem. Hulda har Kattegat som sitt hjemmefarvann. Og med seil, så vet jeg heller ikke nøyaktig når radaren havner i skyggen av et av seilene. AIS'en har ingen skygge. Regner ikke med at seilskygge er problem for Roger og Olina, men allikevel- måtte bare nevne det. Noe av hensikten er naturligvis å informere nyttetrafikken om at man er i løypa. Ikke sikkert at alle vil oppdage en liten båt på radaren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Hulda kjører i så måte to skjermer. Kartet ligger på PC. Radar og AIS kjører på plotteren. Når jeg først har montert sakene, og jeg har vendt meg til å bruke utstyret, så vil jeg se det som et vesentlig tilbakesteg å kvitte meg med noen av dem. Hulda har Kattegat som sitt hjemmefarvann. Og med seil, så vet jeg heller ikke nøyaktig når radaren havner i skyggen av et av seilene. AIS'en har ingen skygge. Regner ikke med at seilskygge er problem for Roger og Olina, men allikevel- måtte bare nevne det. Noe av hensikten er naturligvis å informere nyttetrafikken om at man er i løypa. Ikke sikkert at alle vil oppdage en liten båt på radaren. Helt klart. Den ser jeg Hulda. Radaren min, kjører på egen skjerm og plotteren på egen skjerm. Har sett litt på disse AIS med skjerm som er på 5" Men vet ikke om det kan bli litt smått..? Plotteren min er på 8" og syntes det til tider er smått... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 tranceiver (også kalt transponder) vil sende dine posisjonsdata i tillegg til at den mottar andres. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Ttor Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 AIS mottaker kan være et svært nyttig redskap. Kun mottaker koster fra ca 1500.-, og kan kobles til kartplotter. Sjekk først om plotteren støtter dette. Skal du ha sender, må du ut med vesentlig mer. Jeg har svært mange gode erfaringer med at andre skip automatisk kommer inn på kartplotteren med både fart og kurs. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Jeg synes AIS er supert i områder med mye kommersiell trafikk. Setter opp plotteren slik at både egen båt og andre fartøyer har en 10 min kursvektor. Dette gjør at jeg ofte ser skip før de kommer inn på radar eller kartskjerm ved at fronten på kursvektoren kommer til syne. Ser jeg at spissen på min og en annen båts kursvektor er i nærheten av hverandre vet jeg at jeg har 10 min på meg til å gjøre "noe". Dette er præcis sådan jeg også har nytte af AIS. Jeg ser fx ofte spidsen af en kursvektor på plotteren før jeg bliver opmærksom på båden i det virkelige liv. især hvis båden/skibet kommer bagfra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Transciever = TRANSmitter + reCIEVER, dvs både sender og mottaker. I tillegg til at du ser alle andre med AIS vil også de se deg. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
aileenll Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Jeg ville kjøpt en god kikkert. Virker hver gang. Er særdeles enkel å bruke og feiltolkninger er ikke mulig. Bruker ikke strøm. Kikkerten din er ikke særlig effektiv og "virker" ikke særlig godt i tåka! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 (redigert) mAIS på mobil er forøvrig ikke "ekte" AIS, men et resultat av Marinetraffic sitt godt utbygde nettverk av landbaserte mottakere. mAIS bruker mobilnett og internett til å utveksle posisjoner, og er i så måte usynlig for alle med ekte AIS. En er også avhengig av at båter man ser via Marinetraffic er innen rekkevidde av en landbasert mottakerstasjon som videreformidler AIS-signalene til nett. Kjøp heller en ekte mottaker, eller enda bedre: en transponder. Redigert 19.Mai.2015 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.