Jump to content

>Duppedingser + AIS


Roger og Olina

Recommended Posts

Jepp, konemor kaller det ofte for duppedingser når far går til innkjøp av noe nytt til båten. Nå vurderer far veldig å gå til innkjøp av AIS. Men så spør jeg meg selv også om behovet er der?

Vi har kartplotter, radar, ekkolodd, sonar + pc med kart når vi skal på lenger tur. Selv om vi bruker båten mye, så er det ikke ofte vi går på natta. Det er da jeg bla kan se behovet for AIS.

Men til dere som har AIS. Blir det brukt, eller er det heller sånn "kjekt å ha"?

 

Mvh

Roger & Olina

Link to post
Share on other sites

AIS er og blir "kjekt å ha" for en fritidsbåt er nå min mening i hvert fall. Jeg benytter mobil-versjonen Mais som mange andre her på BP og det holder i lange baner.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har det, men kan vel vanskelig forsvare det.

Er kjekt å vite om jeg møter hurtigbåten i sundet rundt neste nes, men det ser jeg jo uansett når jeg er der...

1976 Huglo 27

1990 Hansvik 18 combi
1987 Nord West 900
2001 Terhi Nordic 6020 C  -  2005 Quicksilver 620 Flamingo

Link to post
Share on other sites

Radar er viktigere enn AIS. Men hvis du tenker på en sender, ikke bare mottager, så hjelper det kanskje litt på sinnsroen at andre ser deg. :)

Ja, tenker på å ha en slik AB AIS i så fall, slik at andre kan se meg. Det må vel være noe av poenget når en går i både ruskevær og når det er mørkt.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruger AIS hver gang jeg er ude. Men jeg sejler også i farvand, der er meget trafikeret af nyttefartøjer.

 

Et eksempel: Jeg kommer sejlende i tåge med 6 knob. Imod mig kan jeg se et ekko på radaren. Intet at se med det blotte øje (eller med kikkert, Mulligan..). Med bare radar skal jeg hurtigt vurdere hastighed og kurs på det modkørende fartøj. Det var svært, da det flyttede sig hurtigt. Men med AIS på, så kan jeg lynhurtigt se på stregen foran målet at det er en hurtiggående båd og at den kommer ret mod mig med 25 knob. Yderligere kan jeg se, at det er en svensk lodsbåd på vej til Helsingborg. Endelig kan jeg se, at jeg må vige til SB for at undgå ham. Få minutter senere kommer han bragende ud af tågen 200 meter foran mig. Havde jeg kun haft radar her havde jeg ikke haft tid til at vurdere kurs og hastighed hurtigt nok.

 

Og så er jeg enig i at en transceiver er det rigtige. I eksemplet ovenfor vidste jeg jo, at han også sandsynligvis havde set mig på AIS'en.

 

Jeg er helt uenig i at marinetraffic på tablet kan erstatte AIS på plotteren. Det er som nat og dag når du kan kalde CPA, TCPA og anet op på plotteren. Og nej, AIS erstatter ikke radar eller udkig ligesom en plotter ikke erstatter et kort. 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes AIS er supert i områder med mye kommersiell trafikk. Setter opp plotteren slik at både egen båt og andre fartøyer har en 10 min kursvektor. Dette gjør at jeg ofte ser skip før de kommer inn på radar eller kartskjerm ved at fronten på kursvektoren kommer til syne. Ser jeg at spissen på min og en annen båts kursvektor er i nærheten av hverandre vet jeg at jeg har 10 min på meg til å gjøre "noe". Er akkurat kommet tilbake fra en ukes laksedorging i Østersjøen hvor dette var svært nyttig. Var noen store passasjerferger som gikk 22-25 knop der, mens jeg gikk 2,5-3 knop med begrenset manøvreringsevne pga av to planerbord og 12 snører i sjøen. Synes det er veldig greit å få all navigasjonsinformasjon vist på en skjerm. Er vel også et litt større håp om at de andre fartøyene oppdager meg også når de får meg opp på AIS i tillegg til radar.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruger AIS hver gang jeg er ude. Men jeg sejler også i farvand, der er meget trafikeret af nyttefartøjer.

 

Et eksempel: Jeg kommer sejlende i tåge med 6 knob. Imod mig kan jeg se et ekko på radaren. Intet at se med det blotte øje (eller med kikkert, Mulligan..). Med bare radar skal jeg hurtigt vurdere hastighed og kurs på det modkørende fartøj. Det var svært, da det flyttede sig hurtigt. Men med AIS på, så kan jeg lynhurtigt se på stregen foran målet at det er en hurtiggående båd og at den kommer ret mod mig med 25 knob. Yderligere kan jeg se, at det er en svensk lodsbåd på vej til Helsingborg. Endelig kan jeg se, at jeg må vige til SB for at undgå ham. Få minutter senere kommer han bragende ud af tågen 200 meter foran mig. Havde jeg kun haft radar her havde jeg ikke haft tid til at vurdere kurs og hastighed hurtigt nok.

 

Og så er jeg enig i at en transceiver er det rigtige. I eksemplet ovenfor vidste jeg jo, at han også sandsynligvis havde set mig på AIS'en.

 

Jeg er helt uenig i at marinetraffic på tablet kan erstatte AIS på plotteren. Det er som nat og dag når du kan kalde CPA, TCPA og anet op på plotteren. Og nej, AIS erstatter ikke radar eller udkig ligesom en plotter ikke erstatter et kort. 

Godt poeng. Men hva mener du med transceiver? Er det disse som sender og mottar? Jeg kan koble AIS til plotteren. Men jeg har ennå ikke satt meg inn i dette med tanke på å sende.

 

Mvh

Roger

Link to post
Share on other sites

Hulda kjører i så måte to skjermer. Kartet ligger på PC. Radar og AIS kjører på plotteren. Når jeg først har montert sakene, og jeg har vendt meg til å bruke utstyret, så vil jeg se det som et vesentlig tilbakesteg å kvitte meg med noen av dem. Hulda har Kattegat som sitt hjemmefarvann. Og med seil, så vet jeg heller ikke nøyaktig når radaren havner i skyggen av et av seilene. AIS'en har ingen skygge. Regner ikke med at seilskygge er problem for Roger og Olina, men allikevel- måtte bare nevne det.

 

Noe av hensikten er naturligvis å informere nyttetrafikken om at man er i løypa. Ikke sikkert at alle vil oppdage en liten båt på radaren.

Link to post
Share on other sites

Hulda kjører i så måte to skjermer. Kartet ligger på PC. Radar og AIS kjører på plotteren. Når jeg først har montert sakene, og jeg har vendt meg til å bruke utstyret, så vil jeg se det som et vesentlig tilbakesteg å kvitte meg med noen av dem. Hulda har Kattegat som sitt hjemmefarvann. Og med seil, så vet jeg heller ikke nøyaktig når radaren havner i skyggen av et av seilene. AIS'en har ingen skygge. Regner ikke med at seilskygge er problem for Roger og Olina, men allikevel- måtte bare nevne det.

 

Noe av hensikten er naturligvis å informere nyttetrafikken om at man er i løypa. Ikke sikkert at alle vil oppdage en liten båt på radaren.

Helt klart. Den ser jeg Hulda. Radaren min, kjører på egen skjerm og plotteren på egen skjerm. Har sett litt på disse AIS med skjerm som er på 5" Men vet ikke om det kan bli litt smått..? Plotteren min er på 8" og syntes det til tider er smått...

Link to post
Share on other sites

AIS mottaker kan være et svært nyttig redskap. Kun mottaker koster fra ca 1500.-, og kan kobles til kartplotter. Sjekk først om plotteren støtter dette. Skal du ha sender, må du ut med vesentlig mer. Jeg har svært mange gode erfaringer med at andre skip automatisk kommer inn på kartplotteren med både fart og kurs. 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes AIS er supert i områder med mye kommersiell trafikk. Setter opp plotteren slik at både egen båt og andre fartøyer har en 10 min kursvektor. Dette gjør at jeg ofte ser skip før de kommer inn på radar eller kartskjerm ved at fronten på kursvektoren kommer til syne. Ser jeg at spissen på min og en annen båts kursvektor er i nærheten av hverandre vet jeg at jeg har 10 min på meg til å gjøre "noe".

 

Dette er præcis sådan jeg også har nytte af AIS. Jeg ser fx ofte spidsen af en kursvektor på plotteren før jeg bliver opmærksom på båden i det virkelige liv. især hvis båden/skibet kommer bagfra.  

Link to post
Share on other sites

mAIS på mobil er forøvrig ikke "ekte" AIS, men et resultat av Marinetraffic sitt godt utbygde nettverk av landbaserte mottakere. mAIS bruker mobilnett og internett til å utveksle posisjoner, og er i så måte usynlig for alle med ekte AIS. En er også avhengig av at båter man ser via Marinetraffic er innen rekkevidde av en landbasert mottakerstasjon som videreformidler AIS-signalene til nett.

Kjøp heller en ekte mottaker, eller enda bedre: en transponder.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...