Jump to content

>Duppedingser + AIS


Roger og Olina

Recommended Posts

Radaren viser et øyeblikksbilde over hva som befinner seg rundt båten til enhver tid, men gir ikke noe detaljert informasjon om hva den ser. Radaren kan også "glippe", og enten vise falske signaler eller ikke vise et fartøy hvis det er lite eller skjult.

 

AIS viser navn på båtene som vises (så man f.eks..kan kalle de opp via VHF ved behov) pluss hastighet og kurs. Man kan også få opp info om enheter som er skjult bak terreng, bak andre båter eller av andre årsaker ikke er synlige. I tillegg vil en AIS transciever også gjøre det mulig for andre båter med AIS å få opp info om din båt så de kan ta beslutninger basert på dette uten å gjette eller kalle deg opp for å høre hva du holder på med.

 

For min del har AIS todelt nytte: 1) Det blir enklere for nyttetrafikk å forholde seg til meg og vice versa, og 2) Hvis jeg lurer på hvor en kompis med AIS befinner seg så er det bare å sjekke kartplotteren (eller Marinetraffic e.l.). Derfor har jeg bestilt meg AIS og får den montert/tilkoblet i disse dager. For meg er ikke AIS primært noe jeg kommer til å bruke for å se hva andre lystfartøyer holder på med, selv om teknologien gjør det enklere hvis jeg er i tvil.

 

mAIS og tilsvarende mobilbaserte AIS-tjenester fungerer bare når man er innen dekning av mobilnett (og har aktivert dataroaming hvis man er i utlandet), eller har f.eks. ICE for tilgang til internett. Det er også en forsinkelse i dette systemet, så det fungerer dårlig for sanntidstrafikk. Hva gjør den ferga? Skal den til babord eller styrbord? Innen man får svaret via Marine Traffic så har kanskje ferga allerede lagt til kai eller passert med stor/liten margin.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Godt oppsummert, Popeye70.

 

For vår del har AIS vært til nytte i utlandet. Vi har et par ganger blitt kalt opp med navn av andre fartøy. Det er mye enklere at de sier "Emma" enn "Vessel at position xx.xx.xx yy.yy.yy", så må vi sjekke koordinatene og sjekke om det er oss han mener.

Ellers er det greit å se kurs, avstand og fart til større fartøy om natten. Det er ikke bare-bare å vurdere slikt ut ifra lanterner.

 

Skal man gå om natten eller i traffikerte farvann, anbefales AIS. Ellers er det bare kjekt å ha.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for alle gode tilbakemeldinger. Ut fra deres erfaringer vedr AIS, så ser jeg helt klart at det å ha AIS er en ekstra sikkerhet og det kan man jo ikke ha for mye av.

Ett godt poeng er også dette som Popeye70 nevner. Om man blir kalt opp på VHF fra ett annet fartøy, så vil jeg tro det er lettere å registrere når en hører navnet på båten sin. Har vært ute for det en gang når kystvakta kalte meg opp og brukte kordinater. Da tok det litt tid før jeg oppfattet at det var meg han ville til livs :wink:

 

Mvh

Roger og Olina

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ser du andre båter i nærheten av deg på Marinetraffic?

At du vises på den nettsiden er avhengig av at det er en mottaker i nærheten som formidler infoen til MT.

Du kan jo prøve å kalle opp en ferge eller et annet yrkesfartøy i nærheten på VHF og spørre om de ser deg på AIS.

Link to post
Share on other sites

Bra valg! Jeg har hatt AIS transponder ombord i flere år. Er meget fornøyd. En transponder gir dobbel sikkerhet i forhold til en mottaker. Bare mottaker betyr at kun du ser møtende båt og må vike. Med transponder ser både du og møtende båt hverandre, og det gir dobbelt sikkerhet. Det har vært diskusjoner her på baatplassen om AIS / radar. AIS kan ikke erstatte radar, men er rimeligere i innkjøp. Kjøp AIS om du ikke har råd til radar. Du har nå begge deler og det er meget bra.

Link to post
Share on other sites

Ser du andre båter i nærheten av deg på Marinetraffic?

At du vises på den nettsiden er avhengig av at det er en mottaker i nærheten som formidler infoen til MT.

Du kan jo prøve å kalle opp en ferge eller et annet yrkesfartøy i nærheten på VHF og spørre om de ser deg på AIS.

 

Høres ut som en god ide. Men jeg skal få testet utstyret i båten før jeg begynner å mase på andre pga jeg ikke har satt meg inn i saker og ting :wink:

 

Roger

Link to post
Share on other sites

Bra valg! Jeg har hatt AIS transponder ombord i flere år. Er meget fornøyd. En transponder gir dobbel sikkerhet i forhold til en mottaker. Bare mottaker betyr at kun du ser møtende båt og må vike. Med transponder ser både du og møtende båt hverandre, og det gir dobbelt sikkerhet. Det har vært diskusjoner her på baatplassen om AIS / radar. AIS kan ikke erstatte radar, men er rimeligere i innkjøp. Kjøp AIS om du ikke har råd til radar. Du har nå begge deler og det er meget bra.

 

Takk for det arkmarin. En kombinasjon av radar og AIS, ser jeg også som en god ide. Konemor lurer på om jeg har det jeg trenger snart he he...

Alltid noe nytt og gøy. Men nå må jeg vel si meg fornøyd :smiley:

 

Mvh

Roger

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...