Shaggylaggy Startet 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2015 Da begynner jeg prosjekttråden min :) Har gjort en del i våres, og båten ligger nå på vannet (øyeren). Hadde i første omgang tenkt å slipe ned og lakkere treverket, men ble litt endring i planene da det var en del svarte "råteflekker" og noen steder ble det pusset igjennom et lag av kryssfineren, slik at det ble stygt. Valget falt da på fargebeis. Hva synes dere? Listverket er på vei til å bli hvitt. Flere bilder vil komme underveis. Videre planer er: 1.Lage større forbruksbank med VSR. 2.Rydde opp i, evt skifte ut mye elektrisk. 3. Lage tankmåler til diesel (tar imot forslag med takk. Har tenkt på gobius, evt skaffe en helt ny tank. 4. Fortsette oppussingen innvendig 5. Tette noen vinduer som lekker Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Det er en grei økonomiløsning, siden alternativet er å kjøpe nytt treverk og det ikke vil svare seg for en sånn gammel båt. Støtter vurderingen din om å male med fargetbeis, kommer nok til å se helt greit ut når det er ferdig. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Fin hobby å pusse opp båter.Solid og grei båt dette som det går an å ha damebesøk i. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Shaggylaggy Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Har også fått ei til å lage denne på motorkassen. Det neste jeg nå skal gjøre er å legge skrogtrekk akter. noen som har noen tips for å få dette penest mulig? Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Blir nok flott:) stå på:) Sitér dette innlegget Link to post
Shaggylaggy Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Tok en inspeksjon av impelleren før sesongen, denne ser vel frisk og rask ut? Også lurer jeg på hvem funksjon krana på toppen av eksosmanifoilen har? Stusser litt på hvor lite kjølevann som kommer ut, men med dimensjonene på både impeller og kjøleslanger, så er det vel ikke mer som er meningen at det skal komme. Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Ta ut impelleren å se om det er noe sprekker I den når du først har det oppe:) Sitér dette innlegget Link to post
Shaggylaggy Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Studerte den godt der den sto, var ingen sprekkdannelser e.l. Har ny liggende i båten og det tar vel omtrendt et kvarter å skifte den hvis uhellet skulle være ute. Men er det noen som kan fortelle meg hvem funksjon krana på toppen av manifoilen har? Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 22.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Den slangen til venstre hvor går den? Ned til inntaket på vannet? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 22.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Ser ut som krana til kjølevannet. Den står i åpen stilling slik den står nå. Men burde også være en kran der det hentes vann inn gjennom skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Shaggylaggy Svart 22.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Slangen til venstre kommer fra impeller pumpa, via et Y-Stykke som andre enden går til motorblokk. Den høyre(svarte) går til eksosbendet. Har egen kran ved skroggjennomførinen/inntaket ja. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Tipper den er for å stenge for vann til eksosen før stans av motor. Slik at du kan blåse ut vannet fra eksosslangen før du stopper motoren. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jcjohansen Svart 22.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Er nok riktig det index sier, men grei å ha den oppe under kjøring:) Sitér dette innlegget Link to post
Shaggylaggy Svart 22.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Hmm. Ja, det kan være en løsning. Har prøvd å lukke den før, og synes det kommer like mye vann ut av eksosen. men har ikke turt å kjøre med den lukket lenge i tilfelle den blokkerte utløpet fra motoren. I morgen skal jeg prøve å få montert skrogtrekk, montert lister, og vaske over i båten. Håper å få tatt en tur på kvelden, siden det er meldt så fint vær :) Sitér dette innlegget Link to post
Shaggylaggy Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Da har vi fått "puslet" litt med båten i dag :) Også knallvær, så måtte ta en tur utpå. Nå er det bare småtteri som står igjen utvending.¨ Bildene taler vel for seg selv..... Blant annet at jeg må kjøpe grå stoler:P Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 blei fin farge detta me det hvite:) Sitér dette innlegget Link to post
Shaggylaggy Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Ifbm. oppgraderinger av det elektriske sitter jeg og ser på div. voltmetre / batterimonitorer. Og da lurer jeg på hva denne gjør? https://www.maritim.no/faria-batteriindikator-52-mm-12v-sort I mine øyne er dette et voltmeter med spenn fra 11,8-12,8V - Noe som hadde passet meg bra for å følge med på batteriene. (er ikke alltid like greit å se "desimalene" på et vanlig voltmeter.) Er det noen som evt. vet om et voltmeter i 52mm instrumentstørelse som er digitalt? (og helst ikke koster all verden) Sitér dette innlegget Link to post
Shaggylaggy Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Etter litt mer goooogling, fant jeg monteringsanvisningen for faria batteriindikator, og der kom det klart frem at det var et voltmeter. Det eneste som er negativt her, var at de anbefalte å legge det over en bryter, da instrumentet ikke var glad i spenning over 13,5V.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.