Jump to content

Bred rettsportrekker/flat-trekker

kjetillunde

Recommended Posts

Med dette settet kommer man langt for en rimelig penge.

Den største 9,5 mm flat-trekkeren bør rekke til de fleste større undervannshus.

De er i tillegg gjennomgående så man kan slå på dem, og det kan settes på fastnøkkel/skiftnøkkel på begge sider av håndtaket.

Nytt av året er vel den uttrekkbare magneten og de korte trekkerne som ikke er i mitt sett.

Det er riktognok ingen pozidriv-trekkere i settet men det har man vel stort sett fra før av.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Skrutrekkere-og-Bits/Skrutrekker/Skrutrekkersett-gjennomgaende-10-deler-2000034273/

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

For de gjenstridige skruene med rett spor bruker jeg en god gammeldags borvinde med flattrekker. Da får du både hardt trykk og stort moment. Jeg lærte det en gang jeg som guttunge gikk til skimaker Rud på Strømmen for å få skrudd løs bindingene på hoppskiene mine.

teerex sier:

"Det er riktognok ingen pozidriv-trekkere i settet men det har man vel stort sett fra før av."

Det er min erfaring at det stort sett selges pozidrive skruer og phillips skrutrekker (som de i settet på bildet). Det er nok mange som ikke er klar over forskjellen og derfor lett ødeleger kryssporene i pozidrive skruene med en phillips skrutrekker. Jeg ser frem til dagen da torques blir standarden.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det er min erfaring at det stort sett selges pozidrive skruer og phillips skrutrekker (som de i settet på bildet). Det er nok mange som ikke er klar over forskjellen og derfor lett ødeleger kryssporene i pozidrive skruene med en phillips skrutrekker. Jeg ser frem til dagen da torques blir standarden.

:yesnod:

Som nevnt, de har 9,5 mm også, i det settet med 10 deler.

Men jeg har fått opp det meste med 8 mm.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

• 3 år senere...

Som anbefalt tidligere i denne trådet benytter jeg også slagtrekker til å løsne tappeskruene til giroljen. Funker alltid helt fint, men jeg mangler et godt verktøy for å skru dem på plass igjen med riktig moment. Jeg har et tvangsnevrotisk forhold til å skru bolter og skruer med eksakt riktig moment, spesielt der feil moment muligens kan føre til at olje lekker ut, eller vann lekker inn.

I følge manualen skal tappeboltene på min motor skrus til med 9 Nm, noe som faktisk er ganske mye med en liten flat skrutrekker. Jeg har en momentnøkkel med adapter for å bruke vanlige skrutrekkerbits, men problemet er at disse bitsene er veldig små i forhold til sporet i tappeskruen, og jeg klarer ikke noe særlig mer enn 7 Nm før bitsen hopper ut av sporet. Hadde jeg hatt samme størrelse flat-trekker bits på momentnøkkelen som på slagtrekkeren, så hadde dette vært enkelt. Dessverre er bitsene til slagtrekkeren mye kraftigere enn vanlige bits, og passer ikke i adapteret jeg har til momentnøkkelen.:(

Jeg ser at det finnes noe i utlandet som heter "drag link socket", som hadde vært perfekt for meg. Det er bits som festes rett på momentnøkkelen, uten adapter, og ser ganske mye kraftigere ut enn vanlige skrutrekkerbits. Bilde er vedlagt. Noen som vet om det er mulig å få tak i noe slikt i Norge? Hva heter det på norsk? Setter også pris på alternative løsninger, så lenge det innebærer at jeg skrur inn skruen med momentnøkkel. (Hvis jeg gav blaffen i momentet, så kunne jeg jo bare bruke slagtrekkeren som en stor skrutrekker.)

draglinksocket.jpg

Redigert av hakonrk (see edit history)

Mange skralle/bitssett med skrutrekker har 1/4" feste for skralle/momentnøkkel i enden på skrutrekkeren. Bl.a. noen av Biltemas sett.

Da gjelder det bare å finne/lage en bits som er stor nok.

Biltemas store flatskrujern på 8 og 9,5 mm har gjennomgående klinge med flater for 19 mm fastnøkkel i enden.

Den er relativt enkelt å slipe til slik at du får satt på en 19 mm pipe, og dermed momentnøkkel på den.

Imidlertid syns jeg ikke du skal være så bekymret for dette momentet. Når du drar til med en god stor skrutrekker så sitter det helt utmerket.

Har skiftet girolje på sikkert minst 50 girhus uten at det noen gang har løsnet.

skrumoment.jpg

Slagtrekker er absolutt noe enhver mekaniker burde ha i sitt verktøysortement, egentlig også det settet vist ovenfor. Det er mye bedre å gå på med skikkelig verktøy en å «prøve» med noe som er dødfødt og ødelegge hodene. Ikke ofte du trenger det men når du plutselig trenger det, så er det et uvurderlig verktøy. Spesielt på skruene på undervannshus er det mye bedre å bruke noe som tar skruen med en gang en å slite ut sporet på skruen fordi man ikke har riktig verktøy. Bytt pakningen og skruen varer i mange år :wink:

Redigert av Kjellg (see edit history)

Takk for tips. Teerex har helt sikkert rett i at marginene er store nok i dette tilfellet til at momentnøkkel er unødvendig.

Hvis det er slik at jeg kan stramme til alt jeg klarer med en stor skrutrekker, så blir nok det metoden heretter. Var litt redd for at jeg kunne ødelegge pakningen hvis jeg gjorde dette, men 9 Nm viste seg å være mer enn jeg trodde, så antagelig klarer jeg ikke å overstramme med skrutrekker.

Redigert av hakonrk (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...