Jump to content

Anker - Blytau - Kjetting et must?

Laaars

Recommended Posts

Hei,

Har et lite spørsmål rundt akring og fortøying.

Jeg har en liten Bayliner Capri 1851 (18.5 fot) daycruiser. Har et 7,5kg Bruce-anker om bord.

I og med at jeg ikke har noen ankervinsj eller lignende har jeg blytau på dette. Vil dere mene det er et must å få på ca. 5 meter kjetting nederst allikevel?

Båten har ikke overnattingsmuligheter, så det er ikke snakk om å ligge på svai mens man sover.

Men jeg vil gjerne ha mulighetene til å fortøye baugen mot land, og gå i land og tilbringe en dag (og kanskje en natt) på land uten båten innenfor synsvidde og være sikker på at alt er i orden når man kommer tilbake.

Anbefaler dere også dødmann i et slikt tilfelle?

Har 17 t båt og blytau  bruker dødmann 7 til 25kg  alt etter som.

så en 5 til 7 kg dødmann ville jeg hatt,  dybde (under båter) 5 m er 4m tau  til Dømann.  sjakler den inn på ankerlina.

Om jeg ville forlatt båten for en dag .......... nei. telt på land ved båten Ja. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

På tilsvarende båt har jeg en 7,5 kg Brucekopi med fem meter kjetting, fungerer veldig bra. Har også en daumann, men enda ikke sett noe behov for å bruke denne. Ja, med kjetting kommer litt annen moro opp fra bunnen, men det fjerner jeg enkelt med en børste når jeg tar det opp og legger anker/kjetting/tau på plass i en pose i et rom helt bak på hekken.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Som jeg ser det:

Fordeler med blytau/ulemper med kjetting:

- enkelt og greit med tau hele veien

- du slipper sjakkler

- kjetting lager lett merker/skader om du er uforsiktig

- kjetting lager lett rustvann i kjettingkassa

- mer behagelig å trekke tau enn kjetting for hånd

ulemper med blytau/fordeler med kjetting:

- tau slites mer enn kjetting på steiner og rask på bunnen

- stinkende gjørme spyles kjapt av kjetting med sitter "til evig tid" i tau

- kjetting er billig

- mye blytau har for lite bly og blir for lett

Hei, vi ankrer opp med anker i hekken og fortøyning i land på vår 40 fots seilbåt. Vi har ankorlina (50 meter) og 15 kg Bruce (kopi) anker. I tillegg til dette sjakler jeg på en 12 kg daumann slik at trekket på linen skjer så parallelt med bunnen som mulig. Dette har fungert problemfritt sålangt.  :thumbsup: 

• 2 uker senere...

Jadda..

Hadde planer om blytau + 5 meter kjetting + 15 kg ett eller annet til seilbåten på 6,5 tonn. Men etter å ha hørt på dette foredraget fra Sxk, er jeg i tvil om blytauet egentlig er viktig eller om det bare er å lage ting vanskelig for seg selv. Det blir jo tungt å dra opp når en ikke har vinsj. (Kan vel i teorien bruke seilvinsjen da..) Hva tenker dere om dette foredraget?

Var han ikke mest bekymret på hvordan en kvittet seg med blyet etterpå.

den 1/2 kilo med bly i tillegg til  5 m kjetting  merkes ikke.

Clouet er at en står godt og har en god rulle som løper lett.

Jeg mener bly-tau er  bra jeg har ikke kjetting i enden, men mye Dødmann.

Her er knuten han snakket om som kan løsnes under full belastning.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg ser ingen grunn til å ha kjetting i tillegg til blytau i ditt tilfelle.

Om du legger ut dreggen ekstra langt ut, vil blytauet fungere som en slags daumann og holde båten fra land samtidig som du klarer å trekke den nærme nok land til å komme ombord.

Den største feilen jeg ser hver sommer, er at man slipper dreggen alt for sent, slik at dreggtauet går i en for bratt vinkel ned mot bunnen. Jeg beregner 4-5 båtlengder fra land når jeg slipper dreggen, men jeg til stadighet ser folk som KASTER dreggen så langt de kan bakover rett før de er på land.

Med fare for vind bakfra, så skader det ikke å ha en daumann klar til å hekte på dreggtauet om det skulle trengs.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...