Laaars Startet 23.Mai.2015 Del på Facebook Startet 23.Mai.2015 Hei, Har et lite spørsmål rundt akring og fortøying. Jeg har en liten Bayliner Capri 1851 (18.5 fot) daycruiser. Har et 7,5kg Bruce-anker om bord. I og med at jeg ikke har noen ankervinsj eller lignende har jeg blytau på dette. Vil dere mene det er et must å få på ca. 5 meter kjetting nederst allikevel? Båten har ikke overnattingsmuligheter, så det er ikke snakk om å ligge på svai mens man sover. Men jeg vil gjerne ha mulighetene til å fortøye baugen mot land, og gå i land og tilbringe en dag (og kanskje en natt) på land uten båten innenfor synsvidde og være sikker på at alt er i orden når man kommer tilbake. Anbefaler dere også dødmann i et slikt tilfelle? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Mai.2015 Del på Facebook Svart 23.Mai.2015 Har 17 t båt og blytau bruker dødmann 7 til 25kg alt etter som. så en 5 til 7 kg dødmann ville jeg hatt, dybde (under båter) 5 m er 4m tau til Dømann. sjakler den inn på ankerlina. Om jeg ville forlatt båten for en dag .......... nei. telt på land ved båten Ja. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
njal Svart 23.Mai.2015 Del på Facebook Svart 23.Mai.2015 (redigert) Det er en stor fordel med noen meter kjetting Redigert 23.Mai.2015 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Kenneth82 Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Godt spørsmål - skal selv investere i anker og tau(kjetting?). Trodde blytau kunne erstatte kjetting, men kanskje ikke? Har også daumann på 2,5kg som er laget klar. Gi oss en oppdatering på hva du lander på :) Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Jeg levde fint med kun blytau og bruceanker på min 20 fots DC, mye mindre griseri (kjettingen kom gjerne opp full av gjørme). Løsnet aldri. Mye bedre enn løsningen som var da jeg kjøpte båten, paraplydregg med 5m kjetting og tau. Det løsna hver gang. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Kaskazi Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 (redigert) Et 7,5 kg Bruce-anker er overdimensjonert for din båt. Jeg ville sovet godt på svai med dette ankeret og blytau. Det som er viktig er å forsikre seg om at ankeret har godt feste og nok med tau ute, minst tre ganger dybden. Redigert 24.Mai.2015 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 På tilsvarende båt har jeg en 7,5 kg Brucekopi med fem meter kjetting, fungerer veldig bra. Har også en daumann, men enda ikke sett noe behov for å bruke denne. Ja, med kjetting kommer litt annen moro opp fra bunnen, men det fjerner jeg enkelt med en børste når jeg tar det opp og legger anker/kjetting/tau på plass i en pose i et rom helt bak på hekken. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
millisivert Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Som jeg ser det: Fordeler med blytau/ulemper med kjetting: - enkelt og greit med tau hele veien - du slipper sjakkler - kjetting lager lett merker/skader om du er uforsiktig - kjetting lager lett rustvann i kjettingkassa - mer behagelig å trekke tau enn kjetting for hånd ulemper med blytau/fordeler med kjetting: - tau slites mer enn kjetting på steiner og rask på bunnen - stinkende gjørme spyles kjapt av kjetting med sitter "til evig tid" i tau - kjetting er billig - mye blytau har for lite bly og blir for lett Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Hei, vi ankrer opp med anker i hekken og fortøyning i land på vår 40 fots seilbåt. Vi har ankorlina (50 meter) og 15 kg Bruce (kopi) anker. I tillegg til dette sjakler jeg på en 12 kg daumann slik at trekket på linen skjer så parallelt med bunnen som mulig. Dette har fungert problemfritt sålangt. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Jeg bruker blytau og Bruce 10kg til min 25ft enes, båtens vekt er 2,5t. Har aldri hatt problemer med det selv ved mye vind, har alltid en daumann på ca 8kg med i påkomne tilfeller Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 2.Juni.2015 Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Jadda.. Hadde planer om blytau + 5 meter kjetting + 15 kg ett eller annet til seilbåten på 6,5 tonn. Men etter å ha hørt på dette foredraget fra Sxk, er jeg i tvil om blytauet egentlig er viktig eller om det bare er å lage ting vanskelig for seg selv. Det blir jo tungt å dra opp når en ikke har vinsj. (Kan vel i teorien bruke seilvinsjen da..) Hva tenker dere om dette foredraget? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Juni.2015 Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 (redigert) Var han ikke mest bekymret på hvordan en kvittet seg med blyet etterpå. den 1/2 kilo med bly i tillegg til 5 m kjetting merkes ikke. Clouet er at en står godt og har en god rulle som løper lett. Jeg mener bly-tau er bra jeg har ikke kjetting i enden, men mye Dødmann. Her er knuten han snakket om som kan løsnes under full belastning. Redigert 2.Juni.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
RSL Svart 2.Juni.2015 Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Jeg ser ingen grunn til å ha kjetting i tillegg til blytau i ditt tilfelle. Om du legger ut dreggen ekstra langt ut, vil blytauet fungere som en slags daumann og holde båten fra land samtidig som du klarer å trekke den nærme nok land til å komme ombord. Den største feilen jeg ser hver sommer, er at man slipper dreggen alt for sent, slik at dreggtauet går i en for bratt vinkel ned mot bunnen. Jeg beregner 4-5 båtlengder fra land når jeg slipper dreggen, men jeg til stadighet ser folk som KASTER dreggen så langt de kan bakover rett før de er på land. Med fare for vind bakfra, så skader det ikke å ha en daumann klar til å hekte på dreggtauet om det skulle trengs. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.