Jump to content

Turplanlegging / rutevalg / værhensyn Boknafjorden


Kenneth82

Recommended Posts

Hei,

 

Som fersk båtbruker, bosatt i Sandnes har vi ønske om flere turer over Boknafjorden. En tur skulle gå idag, men er blitt flyttet. Det ble uansett noen timer på yr og Barentswatch i forkant, for å følge vær og bølgevarsel.

 

Årsak til turen er at jeg vil kjøre over fjorden første gang uten kone & barn for å bli bedre kjent med båt, vær og ruten over til Skudeneshavn.

 

Spørsmål blir da: Hvor mye vind og bølgehøyde vil dere si er maks før dere hadde tatt turen i en 23 fots daycruiser?

 

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta rød rutevalg på kartet, men dersom jeg tyder barentswatch rett hadde det kanskje vært bedre å tatt gul rute for å få mindre bølger samt bølger rett på fremfor skjevt inn babord? Hvilken rute ville dere valgt?

 

bilde

 

Det er jo noe med dette å lytte til erfarne sjøfolk, så takk for svar :)

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke kjørt den turen i dag med en 23 fot DC, ikke for at båten eller du ikke hadde tålt det. Men for at det skal være en hyggelig tur, for alle ombord. Blir passasjerene dine utrygge så sitter det en stund. Som fersk skipper er det din oppgave at alle har det hyggelig og føler seg trygge med båten og skipperen. Det lønner seg på lang sikt.

ellers; den gule ruta. Utenfor Skudenes er det noe rotete bølgeforhold og i slik vind som i dag er det lurt å komme inn østfra. Da unngår du vanligvis masse tung sjø.

ps: Hvis du går til Kvitsøy går du igjennom og ut på nordsiden. Fin tur igjennom Ydstebøhavn.

 

Kryssa Boknafjorden i dag selv, men med noe større båt og i 7knop fart, forsåvid helt uproblematisk men det ville ikke vært noe gøy med daycruiser i dag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for gode svar - særlig trixie2 vedr bølgeforhold utenfor Skudenes. Slikt man lærer underveis :)

 

Det kan nevnes; Turen idag var planlagt UTEN familie men sammen med en mer sjøvant kamerat, nettopp for at jeg skulle lære meg litt underveis. Hadde nok aldri tatt med familie i denne vinden. Helt enig i at de slettes ikke skal føle noen utrygg situasjon, vil ikke gi dem noen dårlig opplevelse av båtlivet :)

Redigert av Kenneth82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En anne ting du skal ha i bakhodet, spesielt nå på forsommeren med kald sjø og nordvestlige vinder er TÅKE.

Den kommer sigende inn og legger seg på vestsiden av Karmøy. Selve Skudenes slipper ofte klar av tåken, men den siger videre innover fjorden. Det kan se ut som en herlig dag fra morgenen av, og så blir det tåke og kaldt. Og selvfølgelig uggne forhold for en liten båt som ikke har radar og som kan være vanskelig å se på en radar.

Link to post
Share on other sites

Det kan være mye merkelig strømsjø i området mellom Stong og Skudeneshavn. Ikke for å skremme men et par av de verste opplevelsene mine på sjøen har vært i det området...

 

Vær på vakt og ikke tøy grensene mer enn du må.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...