Båtdoktoren Svart 19.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2007 (redigert) Hei igjen og takk for responsen. Jeg skal prøve å svare litt. - Ja, problemene i middelhavet og i Florida er mye større enn her hjemme. Derfor skal man alltid være litt forsiktig med å importere brukte båter fra Florida. Har sett noen stinkende, delaminerte syrebomber derfra. Har også sett bilder av en Swan i Tyrkia som så ut som et knekkebrød. Personlig har jeg sett mye plastpest i charter seilbåter fra 80-tallet som er importert fra Middelhavet. Problemet med disse er ikke bare at de kommer fra Middelhavet, men også at det bor folk ombord mesteparten av tiden. Varme og kondens fra folk og matlaging øker også hastigheten i vannabsorbsjon i laminatet, fra innsiden! Det er også ofte mugg i treverket i disse båtene. De nye og rimelige lufttørkerne man får kjøpt nå, har jeg faktisk god sans for som en forebyggende faktor. - Det er osmose som til syvende og sist er årsaken til blærene, men først absorberer polyesteren i laminatet vann på grunn av trykk. Vannmolekylene finner deretter hulrom med restkjemikalier, kondenserer og går i hydrolyse med disse kjemikaliene og danner en oppløsning. Det er først i siste stadiet før blærene slår ut, at vi snakker om ”osmose” i ordets virkelige betydning. Da er nemlig konsentrasjonen av kjemikalier med molekyler som er så store at de ikke kan vaskes ut, blitt så stor, at vannmolekyler diffunderer inn for å utligne forskjellen i surhet (Ph). Prosessen akselererer og et osmotisk trykk oppstår og danner blærer. Hvis båten har en forholdsvis åpen og porøs gelcoat, eller ikke gelcoat i det hele tatt, trenger den ikke få blærer i selv om båten er full av ”plastpest”/hydrolyse. Det skal sies at en form for blærer og sprengning kan oppstå hvis vi virkelig har dyptliggende alvorlig hydrolyse som kan delaminere glassfiberlagene. Dette er heldigvis ikke så vanlig på våre breddegrader. - Til måling av fuktighet i glassfiberlaminat bruker jeg en Tramex Skipper fuktighetsmåler. Den har vært en trofast følgesvenn i over 15 år og jeg vet at mange andre surveyere også foretrekker denne. Kan kjøpes hos "Fly og Industri Instrumenter AS: Mail: firmapost@flyindustri.no - Vær forsiktig med å bruke sprit og løsemidler på porøse laminater. Disse absorberes av laminatet, og kan gi grunnlag for ny plastpest hvis de stenges inne. Den vanligste/beste måten å tørke laminatet på, er faktisk å spyle/skylle med ferskvann noen minutter hver dag i ca. 14 dager og pøse på med varme. Dette "trekker ut"og vanner ut glycolen, som er det farligste hydrolyse produktet. Glycol binder vann og gjør at man ikke får "tørket ut". Stenger man glycolen inne igjen vil dette også fortsatt være den sterkeste "triggeren" for videre hydrolyse. Man kan godt varme opp skroget til 40-50 grader, men ikke over 70 grader, for da begynner polyesteren å svekkes og man bør absolutt vite hva man driver med hvis man skal "eksperimentere" med uttørking ved høyere temperaturer. - Bruk løsemiddelfri epoksy og vevd 290g glassfiber ved oppbygging av nytt laminat. Greiest å jobbe med. - Å lage hardtop er ikke regningssvarende hvis du skal sette det vekk, men fullt mulig for en hendig amatør. Hilsen Båtdoktoren Redigert 19.Juni.2007 av Båtdoktoren (see edit history) Link to post
Selco18 Svart 19.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2007 Hei Takk for svar!!!!!! Har du noe godt tips for selvbygg av båt av epoxy. Etc. Litteratur? Årsaken til jeg tenkte på sprit er for at den fordriver fuktighet godt, og fordamper lett samtidig som den pentetrerer dypt i porøse materialer. Tenkte på grundig vask med vann og så tørke med sprit, som uansett vil være dampet bort etter et døgn ved 25 grader. Sprit blir for eks. brukt til tørking under fremstilling av nitrocellulosekrutt. Vært artig å eksperimentere med metoder som er brukt som uttørkingsmiddel under mumifisering.... Link to post
Mulligan Svart 21.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 Det er vel ikke "vanntettheten" vi snakker om, Nei selvsagt. Men er det ikke sånn at osmosen vil være tilstede hele tiden. At vannmolekyler vil vandre i laminatet. Det vil jo ikke være noe skadelig inntil de finner en kavitet og begynner å hope seg opp. Link to post
Janee Svart 7.November.2007 Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 ALO33: Hvordan endte denne historia? Har du gjort utbedringer på båten, eller ble den brukt i sommer slik den var? Link to post
Honduras Svart 7.November.2007 Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 Vi har noen titusener med plastbåter her i landet med produksjonsdato fra 1960 og oppover. Hvor mange prosent av disse synker hvert år pga strukturelle skader grunnet plastpest ? * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn