martin-bruvik Startet 28.Mai.2015 Del på Facebook Startet 28.Mai.2015 (redigert) Hallo! Jeg har en suzuki 15hk 4takt 2008 modell som lekker litt olje ut i vannet. Jeg merker det kun når motoren står på i fri og når jeg tilter den ned i vannet. Er ganske sikker på at det kommer fra eksosen, men er jo ikke meningen at det skal komme oljeflekker i vannet hele tiden.. Noen som har en løsning på dette? Takker for svar på forhånd Redigert 28.Mai.2015 av martin-bruvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Du har ikke overfylt motoren med motorolje? Alternativt, Vinterlagret den feil? (Jfr instruksjonsboken) For å starte med det enkle først...... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Sørlandet2 Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Har ikke greie på dette, men noen tanker. Skal jo ikke komme olje ut eksosen, men kun ei dråpe gir jo store synlige merker I vannet. Er oljenivået konstant på motor? Og gir?litt vanskelig å sjekke gir hvis den er på vann.. Lenge siden du har skiftet/etterftlt olje? Lett det blir litt sølv langs stammen. Lenge siden propellen har vert av, tenkte om det er mye smørefett ber drev/propell. Hvis ellers alt er normalt, så ville vel ikke jeg la det ødelegge nattesøvnen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Delvis et kjent problem på visse årganger av denne motoren dessverre. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
martin-bruvik Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Du har ikke overfylt motoren med motorolje? Alternativt, Vinterlagret den feil? (Jfr instruksjonsboken) For å starte med det enkle først...... sjekket idag etter og ha varmet den opp. det var ca 1 cm over max, vil dette være et problem? De jeg kjøpte oljen av sa det var akkurat 1L som skulle på, jeg fylte en liter... etter og ha tømt oljen fra motoren såklart :D Sitér dette innlegget Link to post
martin-bruvik Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Delvis et kjent problem på visse årganger av denne motoren dessverre. Er dette et problem som kan fikses ? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Er det en gjenganger finner du svaret på google / youtube. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Teerex Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Kan prøve å sjekke det, husker ikke helt feilen/løsningen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
martin-bruvik Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2015 Kan prøve å sjekke det, husker ikke helt feilen/løsningen. hadde vært konge om du kunne gjort det, har sett litt på internett men har ikke funnet ut om det er et stort problem eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Så lenge du ikke må etterfylle olje flere ganger i sesongen skulle det ikke være noe fare hvis du ikke er særdeles miljøtilspisset da? Men da skulle seil og årer være tingen ikke en forbrenningsmotor. En kjenning brukte 6 - 8l olje på en eldre Datsun tidlig 80-tall på en Sverigetur på ca. 50 mil. Der gikk det olje gitt på bilen. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 sjekket idag etter og ha varmet den opp. det var ca 1 cm over max, vil dette være et problem? De jeg kjøpte oljen av sa det var akkurat 1L som skulle på, jeg fylte en liter... etter og ha tømt oljen fra motoren såklart :DÅ kjøre med for mye olje er ikke bra. Fører I beste fall til at den spytter det ut, I verste fall ikke bra for tetninger I motor. Så sug ut litt til korekt nivå, og se hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post
martin-bruvik Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Å kjøre med for mye olje er ikke bra. Fører I beste fall til at den spytter det ut, I verste fall ikke bra for tetninger I motor. Så sug ut litt til korekt nivå, og se hvordan det går. Hvordan skal jeg få den oljen ut da ? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Leste på nettet at pakningene til dreneringspluggen kan være problematisk å få tett etter bruk. Du kan bare tappe av litt eller bruke noe til å suge olje ut igjennom påfyllingen med. Som feks en manuell pumpe fra Biltema. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Lalima Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Hei Som Teerex skriver så er dette et kjent problem for enkelte årganger. Vår 2007 mod ble aldri tett rundt riggpakningen og olja forsvant ut sammen med kjølevannet selv etter bytte av pakning. Heldigvis hadde vi kjøpt motoren brukt hos forhandler som tok ansvar og ga oss et tilbud på ny motor som vi ikke kunne si nei til. Lalima Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
martin-bruvik Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Leste på nettet at pakningene til dreneringspluggen kan være problematisk å få tett etter bruk. Du kan bare tappe av litt eller bruke noe til å suge olje ut igjennom påfyllingen med. Som feks en manuell pumpe fra Biltema. Hvile pumpe snakker du om her ? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Feks denne fra Biltema: http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/small/20750 Sugepumpe for kjøretøyoljeFor enkel påfylling eller oppsuging av transmisjonsolje, motorolje og girkasseolje. Gjennomsiktig beholder med tydelig gradering for enkel avlesing. Volum: 1,5 l. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.