Jump to content

Suzuki 15hk 4takt olje problem?

martin-bruvik

Recommended Posts

Hallo!

Jeg har en suzuki 15hk 4takt 2008 modell som lekker litt olje ut i vannet. Jeg merker det kun når motoren står på i fri og når jeg tilter den ned i vannet.

Er ganske sikker på at det kommer fra eksosen, men er jo ikke meningen at det skal komme oljeflekker i vannet hele tiden..

Noen som har en løsning på dette?

Takker for svar på forhånd  :wink:

Redigert av martin-bruvik (see edit history)

Har ikke greie på dette, men noen tanker.

Skal jo ikke komme olje ut eksosen, men kun ei dråpe gir jo store synlige merker I vannet.

Er oljenivået konstant på motor? Og gir?litt vanskelig å sjekke gir hvis den er på vann..

Lenge siden du har skiftet/etterftlt olje? Lett det blir litt sølv langs stammen.

Lenge siden propellen har vert av, tenkte om det er mye smørefett ber drev/propell.

Hvis ellers alt er normalt, så ville vel ikke jeg la det ødelegge nattesøvnen.

Delvis et kjent problem på visse årganger av denne motoren dessverre.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du har ikke overfylt motoren med motorolje?

Alternativt,

Vinterlagret den feil? (Jfr instruksjonsboken)

For å starte med det enkle først......

sjekket idag etter og ha varmet den opp. det var ca 1 cm over max, vil dette være et problem?  De jeg kjøpte oljen av sa det var akkurat 1L som skulle på, jeg fylte en liter... etter og ha tømt oljen fra motoren såklart :D

Kan prøve å sjekke det, husker ikke helt feilen/løsningen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Så lenge du ikke må etterfylle olje flere ganger i sesongen skulle det ikke være noe fare hvis du ikke er særdeles miljøtilspisset da?

Men da skulle seil og årer være tingen ikke en forbrenningsmotor.

En kjenning brukte 6 - 8l olje på en eldre Datsun tidlig 80-tall på en Sverigetur på ca. 50 mil.

Der gikk det olje gitt på bilen.

sjekket idag etter og ha varmet den opp. det var ca 1 cm over max, vil dette være et problem? De jeg kjøpte oljen av sa det var akkurat 1L som skulle på, jeg fylte en liter... etter og ha tømt oljen fra motoren såklart :D

Å kjøre med for mye olje er ikke bra. Fører I beste fall til at den spytter det ut, I verste fall ikke bra for tetninger I motor.

Så sug ut litt til korekt nivå, og se hvordan det går.

Leste på nettet at pakningene til  dreneringspluggen kan være problematisk å få tett etter bruk. Du kan bare tappe av litt eller bruke noe til å suge olje  ut igjennom påfyllingen med. Som feks en manuell pumpe fra Biltema.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Hei

Som Teerex skriver så er dette et kjent problem for enkelte årganger.

Vår 2007 mod ble aldri tett rundt riggpakningen og olja forsvant ut sammen med kjølevannet selv etter bytte av pakning.

Heldigvis hadde vi kjøpt motoren brukt hos forhandler som tok ansvar og ga oss et tilbud på ny motor som vi ikke kunne si nei til.

Lalima

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...