Jump to content

2002 Mercury 40 fourstroke EFI orker ikke turtall over tid.


Dreggern

Recommended Posts

Har en 2002 mercury 40 fourstroke EFI som starter lett og går fint på tomgang. Gir gass og får båten opp i plan noen sekunder før motoren begynner å hakke. Den mister kreftene totalt, men stopper ikke helt. Må da la motoren gå litt på tomgang slik at den kommer til hektene igjen før jeg kan gjenta prosessen.

Det er montert nytt lavtrykk bensinfilter, og det er rikelig med fersk bensin på tanken. Bensinslangen ligger ikke i klem, og lufteventilen på tanken er åpen.

Finnes det noen her på forumet som har opplevd lignende, og evt funnet en løsning på problemet?

Eller noen som har gode tips til feilsøking?

Svar mottas med takk.

Redigert av Dreggern (see edit history)
Link to post

Prøv det som er gitt i forslag her som å pumpe på belgen når den mister turtall,om den da kommer seg igjen er det ett drivstoff problem. Jeg hadde samme symtomer,men hos meg var det vann i bensinen grunnet bensintank som hadde stått ute under båten på land hele vinteren med lufteskruen på tanken oppe så kondens og noe regnvann hadde kommet ned lufteskruen så jeg måtte tømme tanken og drenere forgasserne og skifte bensinfilter og da gikk den som den skulle igjen.

Link to post

har også opplevd lignende pga at bensinslangen trakk falskluft i koblingene.   Har du mulighet til å prøve annen tank/slange?  

 

har også vært borti at slangen mellom bensinfilter og pumpa har ligget litt forkjært med en liten kink, slik at vakumet fra pumpa har sugd den flat.   Da blir det også tomme flottørhus....

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Til dere som har svart her:
Det er snakk om en EFI-motor. Altså en med elektronisk innsprøytning. Den har INGEN forgassere.
Altså er forslagene om vann i forgassere, grums i forgassere osv. bare tull!

Vann i bensinen kan lage problemer på en EFI motor også, så sjekk tanken. En liten skvett kondensfjerner kan gjøre godt.
Lekkasje på bensinslange slik at den suger inn luft vil gjøre at den ikke får nok bensin til å gi full effekt.

Hva med feilmeldinger/lamper som lyser?

Det er ganske mye elektronisk overvåking på slike motorer. En sensorfeil kan forårsake at den går i nødmodus. Da må du ned på tomgang før den er villig igjen. Det kan også være en feil med motoren et sted, elektrisk, kjøling etc, men begynn med å feilsøke på tanke og slange.
Forresten, sjekk at den ikke blir for varm! Er det dårlig kjøling så blir den varm og stenger ned.

Link to post

Takk for inspirerende svar. Har ikke fått prøvd noen av tipsene enda. Men som sagt så er tanken fylt opp med kun ny fersk bensin, og filteret er byttet.

Skal prøve trikset med å trykke på blæra samtidig som jeg gir gass. Selv har jeg litt tro på at flottørhuset går tomt ved høyt forbruk pga manglende bensintilførsel. Når jeg slakker av til tomgang så går det akkurat nok bensin til å fylle opp flottørhuset igjen. Kan være jo være flere grunner til dette, feks sliten eller tett lavtrykk bensinpumpe. Hvis det ikke hjelper å trykke på blæra ved høyt turtall regner jeg med at det ikke hjelper å utbedre/bytte pumpa heller?

Har ikke koblet til noen "smart-instrumenter" til denne motoren, og den gir ingen lydsignaler heller, så det er ikke mye diagnostikk-hjelp å få.

Synes det er rart hvis det er høy temperatur som lager problemer, impelleren er helt ny og kontrollstrålen er solid. Kan man lære noe av å måle temperaturen på kontrollstrålen?

Link to post
  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Nå som været har blitt bra, så har jeg gjort noen øvelser med motoren igjen. Men har fortsatt det samme problemet. Har prøvd å pumpe på blæra samtidig som jeg gir gass, dette hjelper ikke.

Har koblet bensinslange fra motor og åpnet hurtigkobling i enden på slange med en skrutrekker, det kom det bensin i mengder da jeg trykket på blæra.

Har skrudd løs lavtrykk bensinpumpe og testet denne ok.

Har koblet fra en tennplugg av gangen på tomgang og fått ujevn gange som reaksjon på alle tre pluggene.

Har skrudd ut tennpluggene og kontrollert disse i orden. Reduserte åpningen litt på de for å se om jeg fikk noen reaksjon. Det fikk jeg ikke.

Har sett over bensinslanger, men kan ikke finne noen feil.

Men jeg har plutselig begynt å få lyd i konsollen min. Når jeg skrur på tenningen piper det lystig en gang. Slik skal det sikkert være? Men når jeg får båten opp i plan og ligger med høyt turtall noen sekunder så begynner det å pipe kontinuerlig samtidig som motoren hakker og mister krefter helt til jeg slakker av gassen helt ned til tomgang. Er det slik at motoren går i nødmodus, og at den må ned på tomgang for å få kjøre igjen? Kan det være en sensorfeil noe sted? Tror ikke motoren blir spesielt varm. Noen som har opplevd liknende?

Redigert av Dreggern (see edit history)
Link to post
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...