Jump to content

Kjørte på grunn (gjørme og tang). Tilt og motor- problemer.

18fotogenpils

Recommended Posts

Hei,

Har nettopp kjøpt ny båt. Kjørte den på grunn rett ved innkjørselen til min båtplass som ligger like opp i en elv. Rundt der viser det seg å være veldig grunt. Kjørte båten sånn at motoren holdt den på plass, men siden jeg regnet med at det var gjørme og fordi jeg hadde med min mor startet jeg opp og gasset til sånn at jeg kom meg ut derfra. Motoren stoppen en gang, men ved andre forsøk kom jeg meg ut.

Etter jeg hadde kjørt litt begynte motoren og fuske og sluttet ganske raskt og tilt sluttet helt å fungere og lage heller ikke noen lyd når jeg trykte på knappen. Motoren starter og det fungerer å ruse motoren, men med en gang jeg setter den i gir så stopper den.

Er det noen som har noen tanker om hva jeg kan gjøre nå?

Jeg regner med at det sitter noe i propellen, men vet ikke noe særlig om elektrisk tilt.

Håper på noen mulige dommer og tips.  :smiley:

Gjør som Chiefengineer skriver først og fremst, og svar på de spørsmålene.

Se etter sikring til tilten. Erstatt med samme amperetall, står på. Hvis det er en (relativ) ny utenbordsmotor, er det muligens mulig å spyle gjennon kanale med hageslange. Kan være greit, hvis du har gasset på i gjørme og dritt. Kan være den stoppet på grunn av manglende kjøling, men dette er litt tipping , så lenge du ikke har skrevet noe om dette.

Har vært nede å kikket litt.

Motoren heter OMC Sea drive med 175 HK og 2.5 L. Båten er en Leto 18 daycruiser.

Farten var muligens 4 knop ved grunnstøting, ihvertfall svært lav. Har filmet propellen og den ser helt ren ut for tang og ting. Tok en mini-test av motoren og den dro fremover, så det er mulig den hadde for lite bensin pga. trykk eller lignende og lite i tanken. 

Tilt fungerer fortsatt ikke. Prøvde og trekke motoren samtidig som tilt opp ble trykket og det ga ingen reaksjon. Så tilt'en har det nok skjedd noe med.

Så det er mulig at det kun er tilten jeg trenger hjelp til. Den ligger litt vanskelig til for å se direkte på, og er plassert under deksel mellom båten og motoren. Fant heller ikke noen synlig sikring der jeg sjekket.

Kan prøve å få lagt til noen bilder etterhvert. Mobilen min er midlertidig død fra å være under vann xD

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...