Jump to content

Bruke hevertpumpe til å fylle bensin fra kanner?

face1

Recommended Posts

Jeg har fast bensintank i båten og har 2stk 20l plastkanner jeg bruker til å fulle bensin på båten.
Er det noen som erfaring med å bruke hevertpumper? Jeg har sett litt på et par stk som biltema selger.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Hevertpumpe-2000018677/
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Hevertpumpe-2000018678/

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Fylling av bensin hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Ingen av de to pumpene til biltema er godkjente for bensin. (Les: Antistatiske)
Du kan risikere at de blir statiske av gjennomstrømmingen og lager en gnist.
Gnist og bensin er ikke bra. I allefall ikke om du er så uheldig at det blir litt søl.
Det gikk med et liv og et bilopphuggeri nettopp på grunn av bensinsøl og gnist.

Det er derfor jeg er litt kritisk til kanner, pumper, heverter, trakter osv. når det gjelder bensin. Har du hatt en bensinbrann så vil du ikke ha flere.
Kanner som er godkjente for bensin med godkjent tut er tingen. Kjøp deg kanner med lufteventil. Har du ikke det så skjønner du poenget med den første gang du fyller.

Hold kanna sideveis og kanskje med tuten høyere enn resten av kanna når du smetter tuten ned i hullet, Da slipper du søl. Så kan du rette opp kanna og åpne lufteventilen. Da tømmer du en 20 liters kanne på kort tid, uten masse gurgling i påfyllingstuten.

Du kan jo lage en slik selv av deler som tåler bensin. Enten slik som pumpa du spurte om, eller bare rett gjennom. Det siste kan jo gå sakte, men jeg har ihvertfall fått det til å fungere brukbart med en pumpe som fulgte med en påhenger. Det var litt større åpning i den; 10mm slange tror jeg.

http://www.biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Drivstoff-tilbehor/Pumpe-for-drivstoffslange-2000021523/

Jeg har forståelse for at man ikke ønsker å betale for mye for bensinen, men pass på dette med antistatiske kanner/slanger.
I vanlige plastkanner/plastslanger dannes det statisk elektrisitet når man heller bensin. Er man uheldig så kan man få en gnist som antenner skyen av bensindamp rundt kanne/slange/påfyllingsstuss.
I beste fall blir det bare svidde øyenbryn, men det kan fort bli en brann man ikke har kontroll på om det blir litt søl i det samme det smeller.
En slik brann vil du ikke ha! Tro meg! Di kan i allefall si farvel til båten. Du må også regne med en tur på haukeland på brannskadeavdelingen.
Det går bra i nesten alle av fyllingene, men den dagen det ikke går bra så går det riktig ille.
Det er en grunn til at det er spesielle kanner og slanger for bensin.

• 10 måneder senere...

Jeg vekker til live en halvgammel tråd. Håper jeg får tilgivelse for det.

Clas Ohlson har en hevertpumpe som påstås å "tåle bensin": http://www.clasohlson.com/no/Fatpumpe/Pr407779000#moreinfo . Er det noen som kjenner til denne? Er den antistatisk?

Jeg prøver å finne en praktisk måte å fylle tanken på, for det er umulig å komme til fra brygga uten å søle med den latterlig korte helletuten på kanna. 

Forrige eier av vår båt har løst dette på en smart og praktisk måte!  Han har montert en slange på ca 1 meter som er tredd utenpå tuten! da kan man stå helt oppreist å fylle, og man trer slangen langt ned i påfyllinga! ikke noe søl! har du lufting på kanna så tømmer man ganske raskt en 20l kanne

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...