Stormstein Startet 30.Mai.2015 Del på Facebook Startet 30.Mai.2015 Hei Jeg har en Askeladden Z7 (ny for meg) og vil skifte impeller før jeg setter den på vannet. Men, jeg er i tvil om impelleren sitter i drevet og/eller på motoren. Er det noen som kan komme med gode tips? Har sjekket Youtube - men de filmene stemmer ikke overens med min motorinstallasjon. Veldig hyggelig med raske og konstruktive svar. Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 30.Mai.2015 Del på Facebook Svart 30.Mai.2015 Hei Stormstein :) Under dokumentarkiv finner du manualer for både maskin og drev. Sjøvannspumpen finner du i forkant av motoren din. last ned manualene og du har et vell an informasjon om drift og vedlikehold :) https://baatplassen.no/i/forum/67-dokumentarkiv/ Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
alfaalfa Svart 30.Mai.2015 Del på Facebook Svart 30.Mai.2015 Impeller sitter i sjøvannspumpen, som igjen sitter i forkant (baug=foran) av motor nede til høyre sett fra baugen, der sjøvannslangen kommer fra drev/sjøvannsinntaket. Du kan ta av lokket på baksiden av pumpen og kikke inn om impeller er ok på Sherwood. Jabsco pumpe må du splitte. dvs delen som har drivrem og en bakre del der som er impellerhuset. Sitér dette innlegget Link to post
Stormstein Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2015 Takk for tips - da skal jeg klare å hive meg på. Har lastet ned servicemanualen men ble ikke veldig klok av den. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Mai.2015 Del på Facebook Svart 30.Mai.2015 Ingen bravo-drev har impeller i drevet. Her en Sherwood pumpe som eksempel: Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 30.Mai.2015 Del på Facebook Svart 30.Mai.2015 Det kan hjelpe å se på delebildene; Jabsco http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=898181001&ivar=images/COMMON/36557.png&inbr=13485&bnbr=2800&bdesc=Water+Pump+%2C+Jabsco Sherwood http://www.mercruiserparts.com/Show_pictures3.asp?dnbr=898181001&ivar=IMAGES/COMMON/36588.png&inbr=13485&bnbr=2900&bdesc=Water+Pump%2C+Sherwood Da ser du hva som kommer til å skje når du åpner, og hvilke deler som kommer i hvilken rekkefølge av o-ringer og større pakninger. Ofte er det med pakninger til flere modeller av pumpoer til en impeller. Slik at det er ikke alle delen som følger med som skal brukes på QSD. Vet ikke hvilket kit du bruker, men vær obs på det! Sitér dette innlegget Link to post
Stormstein Svart 31.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Takk alle sammen for gode tips. Impeller er nå skiftet. Jeg slakket reimen med den automatiske strammeren og vippet av reima. Løsnet deretter skiva som sitter på pumpa ved å skru ut de 3 skruene i front. Tok av utgangsslangen. Vred på skiva slik at jeg kom til på umbrako-skruene som holder pumpehus med reimskive. Tok ut pumpa og tok deretter av inngangsslangen. Åpnet pumpa og skiftet impeller. Den gamle var egentlig ganske fint men den skovlen som lå trangest var sprekt. Kunne kanskje vært unngått om impeller hadde vært demontert ved sesonglagring - står slik i serviceboka i allefall. Montering gikk veldig greit. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Trenger du egentlig å skru ut de 3 skruene i front som holder reimskiva, så lenge du har tilgang til bakenforliggende skruer gjennom de store hullene i reimskiva? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Jeg må det på 4.2 fordi oljekjøleren gjør det umulig å komme til. Men kjenner ikke 2.8 og om det er like dårlig plass der. Dårlig løsning fordi det gjør at et enkelt impellerskifte på fjorden blir vanskelig når det krever å ta av remskiven og selve pumpen fra brakketten før amn tar av bakskiven for å komme til impeller.. Sitér dette innlegget Link to post
Stormstein Svart 31.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Hei, egentlig god plass på denne installasjonen, men løsnet de 3 skruene uansett. Men, enig - trenger egentlig ikke å skur de av. Skiva sitter fast uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.