Jump to content

Yanmar 4JH2 DTBE, redusert maxturtall- eksos ryker svart

Knuba

Recommended Posts

Har en Yanmar 4JH2 DTBE - motor hvor jeg etter utsetting denne helgen opplever at jeg ikke greier å få turtallet over 2500 rpm selv ved full gass. Eksos slipper da ut mengder av svart røyk. Normalt ligger jeg på 3400-3500 på full gass og den ryker lite. Motor starter forøvrig lett og oppfører seg helt normalt inntil maks turtall. Motor endrer ikke turtall den siste 1/3 av gassen. Propellakselen går fint rundt og dieselfiltrene er nye. Jeg tenkte at dette var et turboproblem, skrudde opp, og fant ut at turbinhjulet ikke gikk rundt. Sprayet inn litt løsemiddel og fikk løsnet turbinhjulet greit med pipe/skralle slik at det gikk lett og uanstrengt rundt. Skrudde så alt sammen igjen, startet opp og kjørte avgårde. Ingen forskjell :-( Hva kan dette være? Synes forøvrig det var mye olje/seig olje i luftfilter/innløpet til turbinhuset. Setter pris på forslag.

Da har det skjedd litt mere her. Åpnet opp igjen og opplevde at turbinhjulet gikk rundt. Kunne ikke merke noe slakk hverken i radial- eller aksialretning. Renset turbo ved å forsiktig sprute inn zalo/vann + skylle med ferskvann. Mulig det er placebo men det virker som hjulet går lettere nå ;-) Snurrer i hvert fall fortere på tomgang. Det virker som om turbo fungerer fint. Har ikke fått prøvd båten i fart da en av slangene bulte veldig, vil bytte den før jeg prøver å starte igjen. Oppdatering følger.

• 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...