Knuba Startet 31.Mai.2015 Del på Facebook Startet 31.Mai.2015 Har en Yanmar 4JH2 DTBE - motor hvor jeg etter utsetting denne helgen opplever at jeg ikke greier å få turtallet over 2500 rpm selv ved full gass. Eksos slipper da ut mengder av svart røyk. Normalt ligger jeg på 3400-3500 på full gass og den ryker lite. Motor starter forøvrig lett og oppfører seg helt normalt inntil maks turtall. Motor endrer ikke turtall den siste 1/3 av gassen. Propellakselen går fint rundt og dieselfiltrene er nye. Jeg tenkte at dette var et turboproblem, skrudde opp, og fant ut at turbinhjulet ikke gikk rundt. Sprayet inn litt løsemiddel og fikk løsnet turbinhjulet greit med pipe/skralle slik at det gikk lett og uanstrengt rundt. Skrudde så alt sammen igjen, startet opp og kjørte avgårde. Ingen forskjell :-( Hva kan dette være? Synes forøvrig det var mye olje/seig olje i luftfilter/innløpet til turbinhuset. Setter pris på forslag. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Er nok turboen som trenger en overhaling. Her er det glidelager og dette skal være nøyaktig avbalansert. Altså motoren får ikke nok luft i forhold til diesel ved pådrag, derfor svartrøyk. Skru løs turboen og ta den med til et (turbo)verksted for en sjekk. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Knuba Svart 31.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 OK, kan nok virke slik. Tenkte, på et tidlig tidspunkt, at det hadde noe med dieseltilførselen å gjøre men den går jo helt fint det meste av turtallsområdet + at den starter lett. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 (redigert) Kan turboen ha satt seg på nytt? Prøv å kjør en tur uten luftfilter og se, evt hjelp den igang ( men pass fingrene ) Redigert 31.Mai.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Knuba Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Da har det skjedd litt mere her. Åpnet opp igjen og opplevde at turbinhjulet gikk rundt. Kunne ikke merke noe slakk hverken i radial- eller aksialretning. Renset turbo ved å forsiktig sprute inn zalo/vann + skylle med ferskvann. Mulig det er placebo men det virker som hjulet går lettere nå ;-) Snurrer i hvert fall fortere på tomgang. Det virker som om turbo fungerer fint. Har ikke fått prøvd båten i fart da en av slangene bulte veldig, vil bytte den før jeg prøver å starte igjen. Oppdatering følger. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Juni.2015 Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Selvfølgelig har du også sjekket at luftfilteret ikke er tett . . ? Jeg hadde samme symptomer. Det var luftfilteret. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Knuba Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Deler av luftfilteret er en del tilgriset, kan være det som er årsaken. Kjenner jo at turbo suger heftig med luft. Full rengjøring i morgen! Sitér dette innlegget Link to post
Knuba Svart 5.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Har da, i tillegg til rens av turbo, rengjort luftfilter og skiftet slanger som bulte. Motor oppfører seg dessverre på samme måte, 2500 er maks turtall og masse svart røyk. Kan det være at luftkjøler har tettet seg? Noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Aldrig feil og rengjøre luftkjøler. Det er imidlertid stor forskjell på om turbo snurrer lett rundt kontra gir nok trykk. Mål turbotrykket. Er turboen ok så er neste på lista dyser og dieselpumpe. Sitér dette innlegget Link to post
roberto1 Svart 20.April.2016 Del på Facebook Svart 20.April.2016 Fant du noen løsning på denne saken her Knuba? Har samme motor med eksakt samme probleme. Etter sjøsetting i år, fikk jeg ikke mer en 2600 omdreininger og motor begynner å røyke. Har tenkt litt på dyser kanskje? Hva ble løsningen på saken din? Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 Låner denne litt - bruker dere å rense turbo med noe eller går den til den står ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.