Nevermind Startet 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2015 Er det noen her som har byttet ut slitte sømmer på ratt til seilbåt noen gang. Tviler på at jeg finner noen her i byen som gjør slikt, og så er det ikke bare bare å pakke ned et ratt på ca. 160 cm. diameter og sende det med posten så hvis jeg får tak i krummede nåler og riktig tråd bør jeg vel kunne bytte ut de mest slitte sømmene selv. Noen tips til hvem som leverer nåler og tråd, og gjerne råd fra andre som har gjort noe tilsvarende? Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Jeg byttet hele skinntrekket på rattet mitt. Bestilte et sett fra http://www.robertsmarin.com/index1.html Sendte over mål på rattet og fikk tilbake et fint sett det "bare" var å sy på. Dette kunne jo ikke jeg, men måtte bare sette i gang og prøve. Det fulgte med en rett nål, og det funket fint å bruke den. Har jo sett båter med mer elegante sømmer enn det jeg har, men synes resultatet ble bra. Rattet ble jo så veldig godt å holde i etterpå Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Trenger også å få denne jobben gjort men har et par spørsmål. Har ikke mye erfaring med skinn vs kunsttstoff fra båtratt, mest fra sykkel. Husker jeg brukte skinn på en sykkel og syns det holdt for lenge på fukt, var vått lenge. Det andre er at jeg mener å huske at hånda kunne få "vannplaning" på rattet, dvs at det våte skinnet gjorde at hånden kunne oppleves å skli når en skulle gripe fort eller ta tak i et ratt som spinner osv. Er det noen som har opplevd tilsvarende? Men det er kanskje en fordel å ha et trekk som ikke griper for hissig om en skal la rattet gli i hånda? Det andre var hvor gode kunststoff har blitt, før holdt de også for mye på fukten men sist jeg byttet på sykkelratt opplevde jeg godt grep og at det ikke holdt på fukt/vann. Syns det fungerte veldig bra. Utseendemessing er jeg ikke i tvil om at skinn er "the shit", som ungdommen sier i dag :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Har hatt skinntrekk på flere ratt på flere båter gjennom mange år men har aldri opplevet at grepet har vært noe problem. Jeg vet ikke hvilken type skinn jeg har men det finnes sikkert skinn som ikke er egnet (ål f.eks.) :giggle: Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Kan vel heller ikke si at jeg har slitt med dårlig grep noen gang.... Det jeg har på rattet, har en "semsket" overflate. Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
alidal Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Er det ikke elgskinn man bruker? Er det som er oppgitt på min båt. Det er ikke glatt selv om det er vått. Sitér dette innlegget Link to post
Nikk Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Er det noen her som har byttet ut slitte sømmer på ratt til seilbåt noen gang. Tviler på at jeg finner noen her i byen som gjør slikt, og så er det ikke bare bare å pakke ned et ratt på ca. 160 cm. diameter og sende det med posten så hvis jeg får tak i krummede nåler og riktig tråd bør jeg vel kunne bytte ut de mest slitte sømmene selv. Noen tips til hvem som leverer nåler og tråd, og gjerne råd fra andre som har gjort noe tilsvarende? Dette har jeg gjort. Relative rett frem. Fjernet gamle sømmer og brukte ny vokset tråd kjøpt hos Maritim. Der fant jeg også nålesett som jeg brukte. Ble litt sår på fingrene så skulle nok ha investert i et par fingerbøl også........ Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Er det ikke elgskinn man bruker? Er det som er oppgitt på min båt. Det er ikke glatt selv om det er vått. Jepp oftest elg eller ku ! Jeg har finsk elg ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Nevermind Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Der kom det flere gode råd. Tror jeg sjekker ut hva Maritim kan levere slik at jeg kan foreta en nødreparasjon i første omgang, og så heller skifte ut hele trekket når sesongen er over. Skinnet ser egentlig veldig bra ut, men det mangler søm i skjøtene ved eikene, og så har skinnet trukket seg litt inn slik at jeg ikke vil klare å sy det kant i kant. I tillegg gikk sømmen opp over hele lengden mellom 2 eker og det tenkte jeg å sy sammen nå, og så heller gå over hele rattet til vinteren. Fin link og fine bilder ArneO, og takk for tipset om fingerbøl Nikk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Snabel Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 En demovideo fra hamnen.se her: https://hamnenplay.solidtango.com/video/150302-allt-for-sjon-ladermakare Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Hei Me brukte taklegarn. Det har funka bra. Ask Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 (redigert) Skinnet er lettere å strekke hvis det er litt fuktig. Så der det i dag ikke strekker til kan du fukte det, men det kan være fordel om det er tørt dær du syr, så ikke tråden skjærer. Redigert 1.Juni.2015 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
EiSvIn Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Noen som har gjort noen forsøk med andre ting enn skinn? Makrame? Sykkelstyretape? Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 (redigert) Noen som har gjort noen forsøk med andre ting enn skinn? Makrame? Sykkelstyretape? Jeg har brukt tråd og tvinnet rundt rattet. Festet ved hver eke slik at et evt brudd ikke skulle få store konsekvensen. Dette er billig og har holdt stand i "alle år". Anbefaler å benytte en bred flat snor. Redigert 2.Juni.2015 av Bidevind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Ca. hvor stor diameter er det på rattet ditt ArneO, og har du noen formening om hvor mange arbeidstimer som gikk med på jobben du gjorde? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 For et ratt med litt over 1 meter i diameter tok det meg en formiddag å sy på skinn. Bare koselig jobb det. Sitte i sola med en øl og sy... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
@ArneO Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Jeg har litt lite ratt. Vesentlig mindre enn på en Arcona 400.... :-) I følge bestillingen jeg sendte til Robertsmarin er det som følger: Mål: Ytterdiameter: 900 mm Diameter på rør: 25 mm Eker: 6 stk Diameter: 12 mm Jeg gjorde jobben en søndag... Husker ikke hvor lang tid det tok, men husker godt at jeg ble sår i fingrene etter hvert.... ;-) Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.