Jump to content

Sy skinntrekket på ratt til seilbåt.

Nevermind

Recommended Posts

Er det noen her som har byttet ut slitte sømmer på ratt til seilbåt noen gang.  Tviler på at jeg finner noen her i byen som gjør slikt, og så er det ikke bare bare å pakke ned et ratt på ca. 160 cm. diameter og sende det med posten så hvis jeg får tak i krummede nåler og riktig tråd bør jeg vel kunne bytte ut de mest slitte sømmene selv.  Noen tips til hvem som leverer nåler og tråd, og gjerne råd fra andre som har gjort noe tilsvarende?

Jeg byttet hele skinntrekket på rattet mitt. Bestilte et sett fra http://www.robertsmarin.com/index1.html

Sendte over mål på rattet og fikk tilbake et fint sett det "bare" var å sy på. Dette kunne jo ikke jeg, men måtte bare sette i gang og prøve.

bilde

bilde

Det fulgte med en rett nål, og det funket fint å bruke den.

bilde

Har jo sett båter med mer elegante sømmer enn det jeg har, men synes resultatet ble bra. Rattet ble jo så veldig godt å holde i etterpå   :smiley:

bilde

Guest Avmønstret#

Trenger også å få denne jobben gjort men har et par spørsmål. 

Har ikke mye erfaring med skinn vs kunsttstoff fra båtratt, mest fra sykkel. Husker jeg brukte skinn på en sykkel og syns det holdt for lenge på fukt, var vått lenge. Det andre er at jeg mener å huske at hånda kunne få "vannplaning" på rattet, dvs at det våte skinnet gjorde at hånden kunne oppleves å skli når en skulle gripe fort eller ta tak i et ratt som spinner osv. Er det noen som har opplevd tilsvarende? Men det er kanskje en fordel å ha et trekk som ikke griper for hissig om en skal la rattet gli i hånda?

Det andre var hvor gode kunststoff har blitt, før holdt de også for mye på fukten men sist jeg byttet på sykkelratt opplevde jeg godt grep og at det ikke holdt på fukt/vann. Syns det fungerte veldig bra. 

Utseendemessing er jeg ikke i tvil om at skinn er "the shit", som ungdommen sier i dag :-)

Er det noen her som har byttet ut slitte sømmer på ratt til seilbåt noen gang.  Tviler på at jeg finner noen her i byen som gjør slikt, og så er det ikke bare bare å pakke ned et ratt på ca. 160 cm. diameter og sende det med posten så hvis jeg får tak i krummede nåler og riktig tråd bør jeg vel kunne bytte ut de mest slitte sømmene selv.  Noen tips til hvem som leverer nåler og tråd, og gjerne råd fra andre som har gjort noe tilsvarende?

Dette har jeg gjort. Relative rett frem. Fjernet gamle sømmer og brukte ny vokset tråd kjøpt hos Maritim. Der fant jeg også nålesett som jeg brukte.  

Ble litt sår på fingrene så skulle nok ha investert i et par fingerbøl også........

Der kom det flere gode råd. Tror jeg sjekker ut hva Maritim kan levere slik at jeg kan foreta en nødreparasjon i første omgang, og så heller skifte ut hele trekket når sesongen er over. Skinnet ser egentlig veldig bra ut, men det mangler søm i skjøtene ved eikene, og så har skinnet trukket seg litt inn slik at jeg ikke vil klare å sy det kant i kant. I tillegg gikk sømmen opp over hele lengden mellom 2 eker og det tenkte jeg å sy sammen nå, og så heller gå over hele rattet til vinteren. Fin link og fine bilder ArneO, og takk for tipset om fingerbøl Nikk :-)

Jeg har litt lite ratt. Vesentlig mindre enn på en Arcona 400.... :-) I følge bestillingen jeg sendte til Robertsmarin er det som følger:

Mål:

Ytterdiameter: 900 mm

Diameter på rør: 25 mm

Eker:

6 stk

Diameter: 12 mm

Jeg gjorde jobben en søndag... Husker ikke hvor lang tid det tok, men husker godt at jeg ble sår i fingrene etter hvert.... ;-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...