Jump to content

Fjord 880 - Tur og oppgraderings tråd

stian83

Recommended Posts

Hei. Har hatt en annen tråd her inne :

https://baatplassen.no/i/topic/110467-båtvalg-500-000-2-cabiner-1gangskjøper/?fromsearch=1

det resulterte i en Fjord 880, kjøpt av en trivelig kar fra det blide sørland. Fikk en fin tur i skikkelig utrivelig vær fra Grimstad på lørdagen, båten viste seg eksemplarisk. Virker trygg og stødig i sjøen.

Tenkte bruke denne tråden til en slags logg med spørsmål og turbilder etterhvert.

Kort om båten. Stelt bra- hel og grei, med noe eldre teknisk utstyr. Som alle i tredve årene har den kanskje godt av ett nytt lag "makeup" men det er ikke noe hast. Treverk og fliking pussing og stell tar vi i vinter. Og en jobb med og tette vinduer. Nå nyte våres første "store" båt.

Første 2 prioriteringer er ny plotter ? og få lagd ett baugspyd / evt ett sånt ferdig greie, men syns det helstøpte ser bedre ut så må prøve og skaffe ett sånt ett.

Lyst på en plotter med mulighet for og sitte hjemme og lage ruter osv- er vel nok av tråder om dette her inne så får begynne og lese ? lykkelige over og være på sjøen igjen!!

Redigert av stian83 (see edit history)

Lykke til med en flott båt. jeg hadde maken i 5 år  :thumbsup:

(kan det være "Finnmarkingen" her på BP som har solgt ?)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 2 uker senere...

Da er første ting bestilt inn. Garmin 721xs plotter, snedig sak, med 2 fingers touch, auto ruter, kombiskjerm og ekkolodd. Kommer til uka :) satser på det er en bra plotter, fikk god hjelp på butikken, 10-11 000 ink kart og innvendig ekkolodd. Valgte det da jeg ikke får tatt opp båten før til vintern, og forskjellen ikke skal være så stor uansett. Minus badetempen da, men det får være en (u)hyggelig opplevelse når man hopper i!

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Ikke ny nei. Vet ikke hvor gammel den er. Skal teste igjen. Bør ha den igang til ferien da kona er ny med båtferie. Pluss en baby. Og en 5 åring. Må lage det så komfortabelet som mulig så det blir en positiv opplevelse.

syns det lukta litt sur eksos av lufta den blåste...? Derav mistanke om ikke tenning. Satt termostat på maks så den skulle ha varmet. Vi får sjå når jeg har ladet opp. Imens er det testing av "båtgrillen".. over snittet glad i og lage mat- så ble en weber Q2000. Passer rett ned under dørken over vanntanken. Og den er helt super!

• 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

En lang og fin sommer trekker mot slutten tross dårlig vær har vi blitt glad i båten. Skal si vi fikk oss en støkk her om dagen. Ankommer hjemmehavna, under rydding bryter kona ut. Vann på gulvet. Hopper inn i båten,ned i ac, av med dørk plater. Jepp- vann. Men der stiger ikke.. tømmer båten. Lang histore kort, hull på eksos slange. Dette kunne gått ille gitt. Men er byttet nå. Satser på en fin sensommer..

bilde

Bra dere oppdaget lekkasjen fra eksosen i tide, kunne blitt veldig alvorlig dette. Hvorfor er det "søkk" i slangen? Går den gjennom for trangt hull noe sted, er jo rett og slett gnaging på slangen.

Eberen ville jeg byttet til en ny modell, D2 eller hakket over. Koster vel ca 15 båtpenger med ymse monteringsutstyr

Går den gjennom for trangt hull noe sted, er jo rett og slett gnaging på slangen.

På Fjord 880 går slangen gjennom skottet på aktercabin og deretter følger den skottet under sofaen hvor det også ligger eksospotte under den sofaen som går akterover til hekken.

Ganske tricky opplegg som bør inspiseres jevnlig. Det er en del slangeklemmer der også(potta).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Alt byttet. Dobbel klemmer. Potte tett, nettopp testet det ut. Går igjenom en trang sving ja, blir jevnlig og kontrollere denne nå, og lage en isoporform så det ikke kan bevege seg noe til vinteren. Legger ved bilde av helten-denne ballen stappa jeg inn i potta og da ble det nesten tett. Plastpose og strips på moffa utvendig også var det bare og bytte rask. Moffa ligger 50/50 under vann så litt spenning var det med muligheten for ett 4" hull i båten.. men gikk supert. Litt alternativ festet med en stropp og div for og hindre bevegelse enn så lenge, så lager jeg mere skikkelig opplegg i vinter.. alt funka iallefall, men nå stoppa turteller ??? skal ha litt å fikle med på gamle damer..

bilde

bilde

bilde

bilde

Hei stian83.

Takk for hjelp i en annen tråd. Kjekt å følge denne tråden.

Du anbefaler denne båten videre, men skriver jeg bør finne en med stor nok motor. Hva bør være minimum?

Og for nyskjerrighetens skyld, hva slags motor har du?

Maksfart, marsjfart?

Jeg har en Ford sabb 2728 som er litt skrudd opp på effekt husker ikke tallet i farta men søker du finner du det her inne. Tidligere eier, en smørblid kar fra sørlandet fikk justert propellen, du kan lese om det også om du søker her inne på forumet. Du skjønner kanskje at tidligere eier er Finnmarken..

Ferielastet med alt for mye. Fulle tanker. 4 pers la vi rundt 17 knop. Henteturen med 2 pers og tom båt 19-20 knop. Idag, litt grodd under tenker jeg, så hadde jeg 17.7 alene i båten på marsj. alt er GPS fart.. klarer vel true den nærmere 25 knop nystoffa og tom.

Den er hyggelig opptil 8-9. Seiler i motbakke opp til 15. Lager tsunami! Begynner og legge seg ved 16, og er ok i 18 knop med tanke på sjøen man lager.

Hadde en artig opplevelse i sommer. Fra Moss og mot Hankø var det heftig sjø. Jeg la henne i 12 knop, nesa i været og pløyer igjenom- 2 nyere båter av samme ""type "" prøvde følge meg, de ga seg fort. Den er tung i sjøen,og oppleves veldig udramatisk. Litt som den testen du kan lese fra båtmagasinet. Noe våt. Ang motor. 220hk++ ellers blir det snekkefart. Du cruiser ikke mye i 12-14 knop med denne om det ikke er grise vær,da lager du tsunami og tømmer tanken fort

Redigert av stian83 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...