stian83 Startet 1.Juni.2015 Del på Facebook Startet 1.Juni.2015 (redigert) Hei. Har hatt en annen tråd her inne : https://baatplassen.no/i/topic/110467-båtvalg-500-000-2-cabiner-1gangskjøper/?fromsearch=1 det resulterte i en Fjord 880, kjøpt av en trivelig kar fra det blide sørland. Fikk en fin tur i skikkelig utrivelig vær fra Grimstad på lørdagen, båten viste seg eksemplarisk. Virker trygg og stødig i sjøen. Tenkte bruke denne tråden til en slags logg med spørsmål og turbilder etterhvert. Kort om båten. Stelt bra- hel og grei, med noe eldre teknisk utstyr. Som alle i tredve årene har den kanskje godt av ett nytt lag "makeup" men det er ikke noe hast. Treverk og fliking pussing og stell tar vi i vinter. Og en jobb med og tette vinduer. Nå nyte våres første "store" båt. Første 2 prioriteringer er ny plotter ? og få lagd ett baugspyd / evt ett sånt ferdig greie, men syns det helstøpte ser bedre ut så må prøve og skaffe ett sånt ett. Lyst på en plotter med mulighet for og sitte hjemme og lage ruter osv- er vel nok av tråder om dette her inne så får begynne og lese ? lykkelige over og være på sjøen igjen!! Redigert 1.Juni.2015 av stian83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Gratulerer med flott og solid båt! Har en tilsvarende på fjerde sesongen. Er svært fornøyd med båttypen, men båtens alder medfører en del arbeid og uønskede overaskelser. Men det er du sikkert forberedt på. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 (redigert) Lykke til med en flott båt. jeg hadde maken i 5 år (kan det være "Finnmarkingen" her på BP som har solgt ?) Redigert 1.Juni.2015 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
stian83 Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Er nok Finnmarkingen sin dette. Eller var er vel ordet ;) ja at det dukker opp ting på en 31 åring regner med. Blir 32 selv og kjenner det begynner og skrante ? Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 11.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2015 Da er første ting bestilt inn. Garmin 721xs plotter, snedig sak, med 2 fingers touch, auto ruter, kombiskjerm og ekkolodd. Kommer til uka :) satser på det er en bra plotter, fikk god hjelp på butikken, 10-11 000 ink kart og innvendig ekkolodd. Valgte det da jeg ikke får tatt opp båten før til vintern, og forskjellen ikke skal være så stor uansett. Minus badetempen da, men det får være en (u)hyggelig opplevelse når man hopper i! Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 11.Juni.2015 Del på Facebook Svart 11.Juni.2015 Da ble det båt til slutt??gratulerer? Kanskje vi møtes på fjorden i sommer:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
stian83 Svart 11.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2015 Takk :) verdt ute en liten tur i dag. "Suse" avgårde i 19 knop, så deilig!! ?? jepp- kanskje vi sees -håøya og vestfjorden er helgeplasser :) Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 23.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2015 St hans på Håøya Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Der var plottern på plass, latt kjøleskapet stå på 1 uke for og sjekke batt bank. Alt ok. Eberspächern starta ig stoppa etter 5 min. Blåser bare kaldt, satser på den ikke tente pga lav spenning, ellers begynner vi og bli klare for ferie tur neste helg! Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Ny Eber? Eller lenge siden startet kanskje, gjorde samme oppdagelsen i dag. Startet og stoppet et par ganger så funket det. Så lenge pumpen går når den er ny så er det sjelden det er glødepluggen som svikter. Er det en oransje pølse så kan mye være feil men ikke umulig å fikse Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Ikke ny nei. Vet ikke hvor gammel den er. Skal teste igjen. Bør ha den igang til ferien da kona er ny med båtferie. Pluss en baby. Og en 5 åring. Må lage det så komfortabelet som mulig så det blir en positiv opplevelse. syns det lukta litt sur eksos av lufta den blåste...? Derav mistanke om ikke tenning. Satt termostat på maks så den skulle ha varmet. Vi får sjå når jeg har ladet opp. Imens er det testing av "båtgrillen".. over snittet glad i og lage mat- så ble en weber Q2000. Passer rett ned under dørken over vanntanken. Og den er helt super! Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Solnedgang i Hankøsund.. Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 18.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2015 En lang og fin sommer trekker mot slutten tross dårlig vær har vi blitt glad i båten. Skal si vi fikk oss en støkk her om dagen. Ankommer hjemmehavna, under rydding bryter kona ut. Vann på gulvet. Hopper inn i båten,ned i ac, av med dørk plater. Jepp- vann. Men der stiger ikke.. tømmer båten. Lang histore kort, hull på eksos slange. Dette kunne gått ille gitt. Men er byttet nå. Satser på en fin sensommer.. Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 18.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2015 Eber har også kasta inn årene, men det var egentlig forventet grunnet alder. Så det blir bytte av den i vinter til en litt mere moderne, om reparasjon ikke er enkelt/billig/mulig Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 18.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2015 (redigert) Dobbel Redigert 18.August.2015 av stian83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 18.August.2015 Del på Facebook Svart 18.August.2015 Bra dere oppdaget lekkasjen fra eksosen i tide, kunne blitt veldig alvorlig dette. Hvorfor er det "søkk" i slangen? Går den gjennom for trangt hull noe sted, er jo rett og slett gnaging på slangen. Eberen ville jeg byttet til en ny modell, D2 eller hakket over. Koster vel ca 15 båtpenger med ymse monteringsutstyr Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 18.August.2015 Del på Facebook Svart 18.August.2015 Eksosslanger varer ikke evig nei ☺ ville vel hatt eber d4 i den størrelse båt.. ☺ Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 18.August.2015 Del på Facebook Svart 18.August.2015 Går den gjennom for trangt hull noe sted, er jo rett og slett gnaging på slangen. På Fjord 880 går slangen gjennom skottet på aktercabin og deretter følger den skottet under sofaen hvor det også ligger eksospotte under den sofaen som går akterover til hekken. Ganske tricky opplegg som bør inspiseres jevnlig. Det er en del slangeklemmer der også(potta). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
stian83 Svart 19.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2015 Alt byttet. Dobbel klemmer. Potte tett, nettopp testet det ut. Går igjenom en trang sving ja, blir jevnlig og kontrollere denne nå, og lage en isoporform så det ikke kan bevege seg noe til vinteren. Legger ved bilde av helten-denne ballen stappa jeg inn i potta og da ble det nesten tett. Plastpose og strips på moffa utvendig også var det bare og bytte rask. Moffa ligger 50/50 under vann så litt spenning var det med muligheten for ett 4" hull i båten.. men gikk supert. Litt alternativ festet med en stropp og div for og hindre bevegelse enn så lenge, så lager jeg mere skikkelig opplegg i vinter.. alt funka iallefall, men nå stoppa turteller ??? skal ha litt å fikle med på gamle damer.. Sitér dette innlegget Link to post
Jadarholm Svart 19.August.2015 Del på Facebook Svart 19.August.2015 Hei stian83. Takk for hjelp i en annen tråd. Kjekt å følge denne tråden. Du anbefaler denne båten videre, men skriver jeg bør finne en med stor nok motor. Hva bør være minimum? Og for nyskjerrighetens skyld, hva slags motor har du? Maksfart, marsjfart? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 19.August.2015 Del på Facebook Svart 19.August.2015 Steike fin båt da Stian. Kjipt med den eksosen da. Angående turteller, så ville jeg ha sjekket kontakten nede på dynamo. Det har vært dårlig kontakt der før. Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 19.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2015 Hehe ja er den ikke fin:) . Det med eksosen er sånn som skjer. Gikk jo bra. Takk for tipset Finnmarken, da skal jeg sjekke det. Ellers alt knall! Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 19.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2015 (redigert) Hei stian83. Takk for hjelp i en annen tråd. Kjekt å følge denne tråden. Du anbefaler denne båten videre, men skriver jeg bør finne en med stor nok motor. Hva bør være minimum? Og for nyskjerrighetens skyld, hva slags motor har du? Maksfart, marsjfart? Jeg har en Ford sabb 2728 som er litt skrudd opp på effekt husker ikke tallet i farta men søker du finner du det her inne. Tidligere eier, en smørblid kar fra sørlandet fikk justert propellen, du kan lese om det også om du søker her inne på forumet. Du skjønner kanskje at tidligere eier er Finnmarken..Ferielastet med alt for mye. Fulle tanker. 4 pers la vi rundt 17 knop. Henteturen med 2 pers og tom båt 19-20 knop. Idag, litt grodd under tenker jeg, så hadde jeg 17.7 alene i båten på marsj. alt er GPS fart.. klarer vel true den nærmere 25 knop nystoffa og tom. Den er hyggelig opptil 8-9. Seiler i motbakke opp til 15. Lager tsunami! Begynner og legge seg ved 16, og er ok i 18 knop med tanke på sjøen man lager. Hadde en artig opplevelse i sommer. Fra Moss og mot Hankø var det heftig sjø. Jeg la henne i 12 knop, nesa i været og pløyer igjenom- 2 nyere båter av samme ""type "" prøvde følge meg, de ga seg fort. Den er tung i sjøen,og oppleves veldig udramatisk. Litt som den testen du kan lese fra båtmagasinet. Noe våt. Ang motor. 220hk++ ellers blir det snekkefart. Du cruiser ikke mye i 12-14 knop med denne om det ikke er grise vær,da lager du tsunami og tømmer tanken fort Redigert 19.August.2015 av stian83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 19.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2015 (redigert) Dobbel Redigert 19.August.2015 av stian83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.