Arkmagi Startet 3.Juni.2015 Del på Facebook Startet 3.Juni.2015 Hei alle sammen. Jeg kjøpte seilbåt i høst og den har lagt på sjøen i vinter. Hadde konfirmant i år så vårpussen har blitt utsatt til nå. Båten lå på vannet når jeg kjøpte den og dette er første gang jeg ser den under. Det hører også med at dette er min første større båt og min aller første seilbåt så jeg trenger litt hjelp til å gjøre de riktige vurderingene Kort om båten: Mamba 311 - (31 fot) Fra tidlig på 80-tallet Blykjøl Skrog av laminat og dekk av sandwich Et par bilder fra i går: Så til det jeg er usikker på. Samboeren min er veldig bekymret for den blå stripen på siden av båten. Den har fått litt hard medfart i vinter og er slitt bort noen steder. Den burde sikkert erstattes i sin helhet med noe nytt, men dette tar vel litt tid og jeg antar det er vanskelig å gjøre noe med mens båten ligger på vannet. Jeg hadde håpet å få båten på vannet igjen før helgen. Finnes det en enkel midlertidig løsning der jeg kan feste noe blått over? Hvor får jeg eventuelt tak i dette? Det er en del sprekker foran og bak blykjølen. Jeg tenker at utbedring av dette er en større jobb som gjerne må planlegges litt og at det ikke er så farlig om det venter til neste år. Jeg tror ikke det er lekkasje inn i båten som følge av dette. Det er også noen andre skader på gelcoat rundt om kring på båten som jeg tenkte jeg skulle gjøre noe med før neste sesong. Her er et par bilder av dette: Bak: Foran: Det andre spørsmålet mitt er angående drivstag og propell. Jeg tenkte kanskje jeg skulle skifte sink, men jeg fant ingen sink. Det er imidlertid to slangeklemmer på staget som kanskje på et tidspunkt kan ha holdt på plass noe sink, men så har dette falt av. Spørsmålet mitt da blir om det er nødvendig med sink og om det kan være dette disse slangeklemmene er brukt til. Er sink innfestet på staget på denne måten en god løsning? Det ser ikke ut som om det er noe særlig angrep på metallet. Er sinkanoden eventuelt festet et helt annet sted? Her er et bilde av dette: Det siste spørsmålet mitt i denne omgang angår roret. Dette bør kanskje stoffes? Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Hei. Jeg synes ikke den sprekken på baksiden av kjølen så veldig trivelig ut, men det er litt vanskelig å bedømme størrelse ut fra bildene. Tror jeg hadde overveid nøye om det er noe poeng i å finne en stress-løsning nå, som muligens ikke holder eller du etterhvert likevel ikke stoler på, som kanskje fører til at du må ta opp båten en gang til midt i sesongen. Men det kan andre med mer erfaring på dette si noe om. Jeg ville kommentere sink på aksel. Hvis du er i tvil, sett på sink. Få unna slangeklemmene og sett på aksel-anode beregnet til formålet. Så slipper du kast på akselen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Arkmagi Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Har et par bilder til av kjølen, vet ikke om det sier noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar TN Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Enig i at den sprekken ikke så noe særlig ut. Sannsynligvis har den liten betydning for sjødyktigheten til båten, men bør definitivt fikses etter hvert. Jeg har samme type båt, og har ikke vært plaget med noen sprekker e.l. så den har vel vært borti et eller annet. Gelcoat - skader over vannlinjen, her jeg derimot litt av, og har også et lite prosjekt på gang for å få tatt det skikkelig til høsten. Regner med du har en 2gm - motor i båten? i så fall så er det to sinkanoder i motoren også. Jeg har i tillegg 2stk 25mm akselanoder på akslingen. Veit ikke om jeg trenger dem, det var to der når jeg kjøpte båten, og har bare byttet de ut etter hvert, og har aldri hatt noe problemer med angrep på metallet. Den blå stripa, kan du evt. male med vannlinjemaling som en foreløpig løsning, men bør nok legge helt ny folie for å få det helt bra. Jeg har flikka litt på min stripe og det ser greit ut på lang avstand, men ikke helt optimalt. Roret bør få seg litt bunnstoff hvis du ikke ligger i brakkvann, ellers så får du skjellfarm. Sitér dette innlegget Link to post
Arkmagi Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Ja, det er merker framme og på undersiden av kjølen som kan tyde på at den har vært borti noe. Det er stoffet over skaden minst en gang så jeg vet ikke når dette har skjedd. Personlig siter jeg med hjertet i halsen dersom det er mindre enn ti meter dypt så det er ikke jeg som har vert nedi bunnen med den . Håper å kunne overvintre den på land neste vinter slik at jeg kan utføre litt mer tidkrevende vedlikehold da, men jeg blir litt usikker når jeg ser sprekker. Takk for opplysningen om hvor stor akselsink jeg trenger. Nå slipper jeg å reise for å måle før jeg drar på biltema 2gm motor, ja. Er det to anoder? Jeg har kjøpt inn en fra yanmardeler.no, men har ikke skiftet enda. Den blå stripa tenker jeg kanskje fruen skal få ta seg av. Hvordan er vannlinjemaling å få av igjen dersom det er ønskelig i fremtiden? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Har selv eid en Mamba 311. Du har altså sprekker bak kjølen, av at kjølen har blitt trykket opp bak når den er kjørt på grunn. Du har også sprekker oppe mellom kjøl og skrog, av at kjølen blir dradd "ned" når den har gått på grunn. Og så noe som bekymrer meg enda mer. Nederste delen av kjølen på båten din er av bly og den ene sprekken du viser bilde av er sprekk mellom øverste delen (stål antar jeg..) av kjølen og nederste. Mao må båten ha gått temmelig hardt på grunn.. Tror det skal temmelig mye til for å slå sprekk her, har ikke sett noen andre 311 med slike skader (har fult annonsemarkedet ganske lenge). Det første jeg ville gjort var å inspisere nedre del av kjølen i front. Den er av bly så skader, evt reperasjoner bør være rimelig enkle å avdekke. Skrap evt bunnsmøring og annet for å få sett ordentlig. Det vil fortelle noe om hva som evt har skjedd. Og kanskje også når (antall lag bunnsmørning over skaden). Så ville jeg gått ned i båten og skrudd av dørken (hvis den er av typen som er skrudd fast, tror det fleste 311 har det). Høres ut som en stor jobb men er ikke det. Gjort på få minutter med el-drill. Da kan du inspisere kjølbolter og se etter evt sprekker foran/bak kjøl. Ta gjerne bilder. ---- Jeg ville ikke lagt den på sjøen igjen uten å inspisere kjølbolter og evt skader i laminat fra innsiden/under dørken. Kanskje riktig tidspunkt å få tak i en fagmann og informere selger? Vet ikke prisen du gav men den vil fort gå mot 0,- hvis dette er en skade som trenger større utbedringer. Og er skaden gammel så dekker vel ikke din forsikring noe heller og da blir det sak mot selger osv... mao bare elende. Nesten en fordel om det er du selv som har knallet på grunn, hvis du har forsikringen i orden da. Triste greier... Sitér dette innlegget Link to post
Arkmagi Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Innvendig ser det greit ut, jeg undersøkte dette da jeg kjøpte båten og jeg har hatt oppe mesteparten av dørken de siste månedene (ingen skruer i det hele tatt). Hvorfor mener du jeg ikke skal sette båten på sjøen? Den har, så vidt jeg vet, lagt på vannet i flere år. Bare vert på land for spyling og stoffing. Jeg tror ikke den tar inn vann her. Er det fare for at kjølen skal falle av? Dette er slik jeg har forstått det relativt skjelden og det forusetter vel at boltene er meget skadet. Jeg har ikke bilder av skaden nederst i front av kjølen, og jeg vet ikke hvor mye kraft som skal til for å gjøre skade på bly, men jeg ser jo at den må ha vært borti noe. Er det noen som kan anbefale en fagmann i Bergensområdet? Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Ikke sikkert det er så gæli som noen her uttrykker. Disse båtene er kjent for dårlige bunnstokker og bør egentlig ikke hvile utelukkende på egen kjøl da skroget da gir noe etter. Ikke usannsynlig at sprekk vesentlig skyldes fleksibilitet i bunn/laminat når båt henger i kran/står på kjøl. Skrap rent for bunnstoff og let etter ytterligere skader. Sjekk innvendig for sprekker etc. Sjekk/ettertrekk kjølbolter. Kontakt fagfolk dersom du er usikker Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Ser ut som du ligger på Slevikkilen Båtbyggeri, så hvorfor spør du ikke Knut om dette, så tror jeg du vil få det mest riktige svaret? Sitér dette innlegget Link to post
Arkmagi Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Båten er på Litlebergen Båtsenter på Flatøy utenfor Bergen, så du ser nok feil Det er imidlertid en del seilbåter i havnen der så det er mulig de har god greie på dette. Jeg skal spørre dem. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 (redigert) Om båten har hatt en krafig grunnstøting, så vil kjølen bli deformert det den traff grunn. Blyet er så mykt at det skal lite til for at det deformeres. En slik deformasjon kan ikke skjules av bunnstoff. En kontroll av skrog og kjølbolter under dørkplater bør du gjøre. Når kjølen skrus fast i skroget er det tetningsmasse i mellom. For meg ser det ut for at noe av den massen er borte. Du må ha bunnstoff på undervannskroget og ror. Bruk gjerne to akselanoder. Lykke til! Redigert 3.Juni.2015 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Arkmagi Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Så til 10 000 kroners spørsmålet. Hvilke bunnstoff skal jeg kjøpe? Biltema? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 (redigert) Er mambaens skrog helstøpt i forma, eller er det to halve skrog som er plastet sammen? -om det er to deler, så kan det forklare sprekken som føler ut fra kjølen, fremover eller bakover. Deformeringer nederst på en blykjøl jevner man ut med en kulehammer, metallrasp/ fil innsmurt med vaselin ( for å hindre blystøv) deretter epoxy. Westsystem har oppskrift for dette på siden sin. Har du vurdert å kontakte selger og spørre om han kjenner til dette? -hva ble sagt om tilstanden under vannlinjen? Sett på Zink på aksling og av med klemmene. Den blå stripa hadde ikke jeg brukt mye tid på. Poller den passe pen. Du har værre ting å bekymre deg for.... Seilerhilsen fra en som har brukt litt tid på oppgradering av en comfort30 de siste 3 årene. -og av og til ligge søvnløs og svettet over utfordringer man gjerne skulle vært foruten. Redigert 3.Juni.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Innvendig ser det greit ut, jeg undersøkte dette da jeg kjøpte båten og jeg har hatt oppe mesteparten av dørken de siste månedene (ingen skruer i det hele tatt). Hvorfor mener du jeg ikke skal sette båten på sjøen? Den har, så vidt jeg vet, lagt på vannet i flere år. Bare vert på land for spyling og stoffing. Jeg tror ikke den tar inn vann her. Er det fare for at kjølen skal falle av? Dette er slik jeg har forstått det relativt skjelden og det forusetter vel at boltene er meget skadet. Jeg har ikke bilder av skaden nederst i front av kjølen, og jeg vet ikke hvor mye kraft som skal til for å gjøre skade på bly, men jeg ser jo at den må ha vært borti noe. Er det noen som kan anbefale en fagmann i Bergensområdet? At den har lagt på vannet i flere år, evt med skade, er ikke en fordel. At sprekkene er åpne gjennom siste lag bunnstoff tyder jo på at det er bevegelse. Men jeg forstår riktig at du ikke kjenner til når skaden skjedde, og forrige eier har ikke nevnt noe? Du har en sprekk mellom stål og blydelen av kjølen, mao potensiell vanninntregning til boltene og en vet ikke hvor gammel skaden er.. det syns jeg er skummelt. Har det på noe tidspunkt vert fuktig rundt sprekken når det er tørt rundt resten, feks når du tok opp båten? ------ Du skrev ingenting i første innlegg om at du hadde inspisert bolter og skrog innvendig, jeg tenkte derfor på muligheten for delamineringer, og det er dyrt, antagelig for dyrt.. men det er altså ikke noe som helst synlig på innsiden, da bak og foran kjøl, ingenting? I så tilfelle må en tro at det er greit, kanskje? Ville uansett slipt ned sprekkene så langt jeg kom fra utsiden for å se hvor det tar slutt. Og der er riktig som en nevner, Mamba 311 er "myk" i bunnen, men det avtegner seg over et større område bak kjølen, ikke som sprekker rundt kjølen når den står i stativet. Men den må stå på kjølen uansett og tåler det fint. -------- Jeg ville dobbelsjekket innvendig. Alle kjølboltene skal stå bent og pent og 100% dønn fast, ingen tegn til at de har vært i bevegelse noen gang? Om jeg ikke husker feil så står de i hylser og "opp" i svinet, er det noen hakk/merker på hylsene? Og ingen sprekkdannelser eller noe som helst foran/bak kjølen på innsiden, ville undersøkt nøye med godt lys osv. Og til sist ville jeg latt en fagmann vurdere muligheten for om det har trengt vann inn mellom stål/bly og mot boltene i kjølen. --------- Hadde ikke tatt veldig lett på dette før jeg var absolutt sikker på at det var ufarlig og uvesentlig særlig fordi du nå har en mulighet ovenfor selger. Og også for å kunne beholde følelsen av at det er 100 sikkert og forsvarlig. Kan du ta et bilde av hakket i blyet? Har selv dunket på med min Mamba 311 og var litt overrasket over at det ikke var noe synlig i det hele tatt når jeg tok opp båten. Men hadde vel 2-3 knop og den "hoppet over", dvs ingen bråstopp, så... Skal se om jeg finner noen bilder av kjølboltene hvis du vil ha noe å sammenligne med. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 (redigert) Redigert 3.Juni.2015 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Sjekk innvendig, spesielt etter sprekker / krakeleringer i innfestning til spant foran / bak kjølen. Har du hatt problemer med vann i kjølsvinet i vinter? Finner du problemer med noe av dette ville jeg definitivt kontaktet en som kan glassfiber. Sprekkene utvendig foran / bak kjølen ser ikke bra ut, ille nok til at jeg uansett ville sjekket opp. Hvis du begynner å slipe kommer du fort noen cm inn før du kommer til hel glassfiber. Dessverre ser det ut til at dette er en alvorlig skade etter grunnstøtning. Som flere har nevnt, dette er en dyr skade hvis det er så skadet som det ser ut til. Å lappe på dette ville jeg ikke gjort, her er det å ta av kjøl, slipe ned til uskadet glassfiber og bygge opp bunn på båten på nytt. Men å si noe ut fra bilder er veldig vanskelig. Har sett mange båter på land med tilsvarende skader. Få tak i noen som kan glassfiber. Hvis du ikke finner noe strukturelt hadde jeg seilt med båten i sommer og tatt reperasjon når folk har tid. Kontakt uansett selger, dette skulle han ha opplyst om. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Når jeg nevnte dette med fukt i sprekkene, utvendig, så tenkte jeg på noe sånt (synlig etter at båten har stått på land noen timer og tørket en del). Tilfeldig bilde fra nett, ikke ment å illustrere noe utover akkurat det med fukt fra sprekk(er): Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Om ikke annet blir båten vanskeligere å selge igjen. Selv om det ikke er gitt at det er en dyr reparasjon av delaminering som er nødvendig, er dette en skade som reduserer båtens verdi, som selger åpenbart må ha sett sist han stoffet og derfor skulle opplyst om. Få en takstmann til å vurdere det, og informer selger deretter om at du ønsker reduksjon i pris. Ja, på en gammel båt kan man ikke regne med at alt er strøkent, men når selger ikke opplyser om skader, skal man kun forvente å finne normal slitasje, og det tror jeg nok ikke dette er. Sitér dette innlegget Link to post
Arkmagi Svart 4.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Takk for alle svar Tror jeg skal forsøke å finne en kyndig takstmann som kan komme å se på båten og skaden. Så får jeg ta hans råd til etteretning. Jeg kommer nok til å oppdatere her etterhvert som jeg får vite mer. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Hvordan gikk dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.