Jump to content

Lekkasje i gjengetetning

PlattLens

Recommended Posts

Hei! Har akkurat satt båten min på vannet. Alle gjennomføringer er byttet og det så helt fint ut. Men etter noen timer på sjøen, observerte jeg at det svettet litt vann rund en ventil. Virker som det er i gjengene mellom ventil og gjennomføring. Har brukt gjengetape, men ser nok nå at jeg burde ha brukt hamp.... Er det noen måte å fikse denne lekkasjen på, uten å måtte ha båten på land igjen? Noen kjemikalier som kan påføres?

Det enkleste og minst nervepirrende er nok å få båten opp på land igjen.. Men det er jo dyrt, så det finnes heldigvis et alternativ, men det innebærer at du gjerne må bade  :wink: Hvis du kan komme til skroggjennomføringen fra utsiden av båten kan du sette i en myk treplugg der slik at det ikke kommer inn vann gjennom gjennomføringen når du skrur av ventilen på innsiden. Det beste er å bruke en spesialtilpasset treplugg med akkurat passe diameter til at den går inn i den ene enden og har slak stigning. Da er det lettere å få det tett uten å bruke så mye makt på å få pluggen skikkelig inn (synes trepluggene i handelen for tetting av gjennomføringer og slikt har for bratt stigning, de må slås inn med makt for å tette/henge skikkelig, i tillegg er i alle fall de pluggene de selger på Maritim harde som fy). Med slak stigning kan du bare presse pluggen inn for hånd og det blir tett. I tillegg er det lurt å kappe av pluggen i den tynneste enden før du stapper den inn, for å unngå at den stikker for langt inn i gjennomføringen. Stikker den for langt inn risikerer du å komme borti den slik at den løsner når du holder på med ventilen. Alternativt finnes det ekspansjonsplugger å få kjøpt, slike der du vrir en hendel i enden og så ekspanderer pluggen inni hullet (men disse er langt dyrere enn treplugger du kan lage selv).

Sist jeg byttet ventil på en gjennomføring brukte jeg også sylindrisk gjengetetting fra Biltema i tillegg til hamp. Greit hvis ikke ventilen skal justeres og vris på etter montering. Tett som den potta de snakker om :thumbsup:

Hei plattlens, ser du har åpnet to tråder om dette, men velger å svare her også som et svar til Hakkamannen.

Det å bade under båten og slå inn en treplugg kan fort bli en mislykket affære. Inni disse gjennomføringene er det som regel to knaster som er for å holde igjen med et verktøy.

Det går for øvrig greit å bytte kran mens båten ligger på vannet, en kompis av meg gjorde det i fjor. Du skrur bare av krana, og så dytter du inn en konisk treplugg som Hakkamannen snakker om. Du trenger ikke slå den inn engang for at den skal sitte. Fra innsiden vil du ikke treffe disse to knastene. Så kan du i ro og mak fjerne gjengeteipen og ta på hamp og unilock (f.eks.). Det fine med hamp er at du kan skru den til, og så litt fram og tilbake etterpå uten at det begynner å lekke.

Jeg vet dette har vært diskutert opp og i mente før, men det har altså blitt utført med stort hell. Husk at væskesøylen fra gjennomføringen og opp til vannlinja er svært liten, så vanntrykket du får i denne gjennomføringen er minimalt. 10 meter vannsøyle er 1 bar, så 30 cm utgjør ikke mer enn 0,03 bars trykk. Det blir ikke noe kraftig stråle av det. I vannkrana hjemme har du kanskje 3-4 bar. Denne operasjonen anbefales imidlertid ikke hvis du ikke er litt vant med å håndtere rørdeler :smiley:

Vil ikke anbefale å gjøre dette med båten på land, gjengeteip vil bli glatt og miste mye egenskaper når den er våt og vått stry er heller ikke noe kjekt å stri med. Anbefaler å bite i det sure eplet, få skuten på land og gjøre det skikkelig. Da kan du også bruke flytende gjengetetning og legge de gamle metodene på hyllen. Verden har gått fremover siden hampehandelen i middelalderen. Resultatet er gode arbeidsforhold, en permanent løsning og bedre søvn. http://www.loctite.no/gjengetetningsmiddel-slik-bruker-du-5595.htm?tn=5666

Enten kan du gjøre en midlertidig rep. av lekkasjen med Tec7, bare smøre på slik det er nå.

Den hefte selv på vått, og fungerer fint for meg de gangene jeg har gjort det.

Så kan du i ro og mak gjøre det ordentlig til høsten.

Evt. dra til Hydroscand og kjøp en "Yelloc-plugg", det er en gul konisk plugg av gummi.

Bare Google yelloc og du ser hva jeg snakker om, en meget hendig sak som egentlig burede finnes i alle båter.

Deretter er det bare å bite tenna sammen og bade :smiley:

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Klart det ideelle er å gjøre dette med båten på land, poenget mitt er at det går på vannet også. Hvis du pakker med hamp og fukter den med pasta tåler den en vanndusj mens du setter på krana. Bør gå like bra med gjengetråd.

At gjengetape mister egenskapene sine med vann skjønner jeg ikke helt. Gjengetape er jo PTFE (teflon).

At lekkasjen "går seg til" har jeg mindre tro på.

Redigert av Komodo (see edit history)

Når vet man at man bare har 2-3 gjenger igjen da? Vet man hvor mye gjenger det er igjen virker det som en finslig metode :thumbsup: Forsåvidt lærer man vel fort om man skrur ventilen for langt av gjennomføringen :giggle:

Komodo; har ikke prøvd metoden med plugg fra utsiden selv, så har ikke kommet på den selv så er det sagt. Metoden ble anbefalt i PBO som en av de sikrere metodene for å kunne skifte ventiler mens båten ligger på sjøen (også med tanke på om gjennomføringen skulle være tært rundt gjengene og knekke når man tar av den gamle ventilen). Det ble spesifisert at trepluggene måtte være av mykt tre, sikkert på grunn av disse tappene/sporene som du nevner. I et annet nummer prøvde de også å surre bobleplast rundt pluggen for å stappe den i fra utsiden, men ut fra bildene og beskrivelsen virker det som myke treplugger fungerte best. Da har man i alle fall litt tid på seg til å preparere gjengene før montering, men enig med deg i at det gjerne er greiere (og tørrere for kroppen) å bare bruke plugg fra innsiden :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...