Jump to content

Lekkasje i gjengetetning

PlattLens

Recommended Posts

Hei! Har akkurat satt båten min på vannet. Alle gjennomføringer er byttet og det så helt fint ut. Men etter noen timer på sjøen, observerte jeg at det svettet litt vann rund en ventil. Virker som det er i gjengene mellom ventil og gjennomføring. Har brukt gjengetape, men ser nok nå at jeg burde ha brukt hamp.... Er det noen måte å fikse denne lekkasjen på, uten å måtte ha båten på land igjen? Noen kjemikalier som kan påføres?

Hadde du brukt hamp, hadde det trutnet av seg selv. Gjengetape har ingenting på slike sammenføyninger å gjøre. Med mindre du får det tett ved å stramme litt ekstra, er nok eneste løsning demntering desverre. Men om det bare er svetting, kan det kanskje vente til neste gang du skal opp likevel?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kanskje en ide å la det svette foreløpig og ta det neste gang båten er på land? Da ville jeg brukt Loctite gjengetetning eller tilsvarende. Ellers finnes det såkalt vulkaniserende tape som muligens kunne være en foreløpig løsning? Du finner mange leverandører ved å google det.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...