Martin Blomberg Startet 3.Juni.2015 Del på Facebook Startet 3.Juni.2015 Jeg skal fjerne selvpolerende bunnstoff (av ukjent merke), for så å legge på nytt. Båten har stått på land over vintern. Jeg prøvde med en 100 bar høytrykkspyler, det fjernet men det tok laaang tid. Vurderer nå å kjøpe en 130 bars høytrykkspyler (Foma eller Kærcher eller Nilfisk). Kommer det til å gå merkbart fortere å fjerne bunnstoffet med en 130 Bars høytrykkspyler enn en 100 bars? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Nei, du må ha en med varmtvann. Greiest å leie en slik en helg. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Det är inte bara trycket som bestämmer hur mycket högtryckstvätten presterar utan effekten motsvarar trycket gånger flödet. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Blomberg Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Kanskje en crazy ide. Skulle det fungere med en tapetfjerner? Varme opp et område og så spole det bort med en 100 bars spyler. Som denne: http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Verktoy/Tapetfjerner-WPR-46-2000034689/ Den gir 100 graders damp står det. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Dette temaet har jo vært oppe en rekke ganger før, men som ebonita sier er det effekten som er interessant, ikke trykket alene. Noen liker å tro at trykket spiller liten rolle bare vannmengden er stor nok, men begge deler spiller inn. For elektrisk strøm gjelder: Effekt = strøm x spenning, eller: P = I x U For hydraulikk (i dette tilfellet med vann) gjelder det samme: Effekt = flow x trykk. Flow er for øvrig det samme som volumstrøm, eller vannmengde per tidsenhet, eller liter/minutt om man vil. Det gir oss da: P = Q x p. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fjordland Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Forsiktig bruk av rotordyse fjernet alt gammelt hos meg. Kun grunning igjen. 130bar og 600l/timen Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Jeg gjorde samme jobben med Kärcher K7 (160 bar) og god vanntilgang (3/4`slange) + rotodyse. Når det er sagt ville jeg aldri begynt på jobben med svakere høytrykkspyler enn dette. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Kanskje en crazy ide. Skulle det fungere med en tapetfjerner? Det er en kjent metode å smøre på Reprin. Og så kan det jo være en mye koseligere jobb å spyle bort med høytrykk enn å fjerne med skrape etterpå ... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Du bør benytte malingfjerner i tillegg. Her står det en del om en slik jobb: https://baatplassen.no/i/topic/35303-fjerning-av-bunnstoff-med-kjemi/ Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
index Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Hvorfor fjerne selvpolerende for så å legge nytt av samme type? Selvpolerende virker jo så lenge det er stoff igjen! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Martin Blomberg Svart 4.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Takk for alle gode innspill. Sjekker ut höytrykkspylere nå. Er 500 l /h og 140 bar nok eller er det under minimum? Er varmtvann i spyleren et must? (Blir straks dyrere med slik funksjon) Bunnstoffet som er på nå er ukjent. De sa i butikken (star.no) at det kunne reagere med det bunnstoffet jeg legger på nå. Uansett tenkte jeg det kan väre greit å sjekke skroget under bunnstoffet. Har bare hatt båten i et år. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Briller, hansker, kaustiksoda blandet i tapetklister, vente, høytrykkspyle med den du har. Budsjettmetoden... Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 God, gammeldags oppskrift på malingsfjerner. Ikke ulik "gode gamle" Reprin. MALINGSFJERNER Lag din egen lutblanding Dersom du ønsker å lage din egen lutblanding, kan du bruke følgende oppskrift: 1 kg soda (lut), kaustisk soda 6 l vann (kaldt) 5 ml Zalo Ca 500 gram tapetklister i pulverfom Bruk hansker, og gjerne briller under blandingen av ingrediensene. Hell vannet i en plastbøtte, tilsett luten litt etter litt i vannet under omrøring. Unngå søl (briller/hansker!). Bland aldri motsatt !! Hell i Zalo under lett omrøring, og deretter tapetklister litt etter litt. Bruk helst drill med visp under denne blandingen. Massen strykes på overflaten som skal renses, bruk fiberkost (går ikke i oppløsning). La den virke 1-2 timer (gjør prøvefjerning med skrape). Middelet bør holdes fuktig i virketiden, gjerne med en dusjflaske med vann. Skrap av massen, eller bruk høytrykksspyler (lavere trykk på treverk). Luten bør nøytraliseres med eddiksyrevask; blandingsforhold 1-1,5 dl eddiksyre pr liter vann. Påføres med sprøyte, og spyles av etter en virketid på ca 15-30 min. La overflaten tørke godt før videre behandling. Dette er jo en god porsjon som rekker til ganske mange kvadratmeter. Reduser oppskriften etter antatt behov. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
aileenll Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 God, gammeldags oppskrift på malingsfjerner. Ikke ulik "gode gamle" Reprin. MALINGSFJERNER Lag din egen lutblanding Dersom du ønsker å lage din egen lutblanding, kan du bruke følgende oppskrift: 1 kg soda (lut), kaustisk soda 6 l vann (kaldt) 5 ml Zalo Ca 500 gram tapetklister i pulverfom Bruk hansker, og gjerne briller under blandingen av ingrediensene. Hell vannet i en plastbøtte, tilsett luten litt etter litt i vannet under omrøring. Unngå søl (briller/hansker!). Bland aldri motsatt !! Hell i Zalo under lett omrøring, og deretter tapetklister litt etter litt. Bruk helst drill med visp under denne blandingen. Massen strykes på overflaten som skal renses, bruk fiberkost (går ikke i oppløsning). La den virke 1-2 timer (gjør prøvefjerning med skrape). Middelet bør holdes fuktig i virketiden, gjerne med en dusjflaske med vann. Skrap av massen, eller bruk høytrykksspyler (lavere trykk på treverk). Luten bør nøytraliseres med eddiksyrevask; blandingsforhold 1-1,5 dl eddiksyre pr liter vann. Påføres med sprøyte, og spyles av etter en virketid på ca 15-30 min. La overflaten tørke godt før videre behandling. Dette er jo en god porsjon som rekker til ganske mange kvadratmeter. Reduser oppskriften etter antatt behov. Kjemi og fjerning av bunnstoff er en grisete, farlig og dårlig metode. Når du spyler eller skraper denne dritten, spruter det med etsende kjemi. Får du det på huden så skyll straks med mye rent vann, evt eddik. Det er mye raskere med en god skrape og rå kraft! Eventuelt høytrykk med Mye vann! Ikkenoe fisle spruter til rengjøring av bilen. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Martin Blomberg Svart 4.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Prøvde å varme opp bunnfargen med damp fra tapetfjerneren til Biltema, for så å spyle med min fjuttige 100 bar spyler. Ingen forskjell fra å bare spyle med min 100 bar spyler. Etter å beregnet videre arbeid med rens av bunnstoff til 3-4 hele dager med min 100bar spyler, i en ubehagelig arbeidsstilling, gravde jeg frem spareslantene og kjøpte en Nilfiks med 140 bar og 500 liter i timen: http://www.anvema.no/Shop/Product/Nilfisk-Alto-h%C3%B8ytrykksvasker-E1402-9-PAD-X-TRA-sett!/080000008 Den var på tilbud på Bauhaus til 2399 kr og da fikk man med en pakke med terrase, bil og avløpsrens. Fikk meg en lang pratestund med selgeren, som for en gangs skyld var kunnig på området. Han sa att det hadde vært forholdsvis mange reklamasjoner på Kärcher pga dårlig plast. Dette hadde bedret seg i år, sannsynlig har de brukt bedre plastkvalite i år. På både Nilfisk og Kärcher var ellers gjengangeren i reklamasjoner en av to grunner: 1. Latt den stå der det ikke var frostfritt. (eller tatt den ut tidlig på våren og ikke satt den inn igjen, frostsprengt på natta) 2. Brukt en kobling med stoppfunksjon. Innsuget på höytrykkspyleren var for kraftig for slike saker og det ble totalkrash. Ser typisk slik ut: http://www.renholdslageret.com/produkter/200-andre-fittings-og-koblinger/7199-messing-quick-connect-hunnkopling-stoppfunksjon-12-/ Tester höytrykkspyleren i morgen på bunnstoffet og håper det gir bedre effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Kan du ikke bare forsegle bunnstoffet som er på båten med å påføre 1 komp primer da?. Det gir god vedheft på både på det gamle og det nye bunnstoffet. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Mulig å leie høytrykkspylere. Mye kraftigere enn hobbymaskiner. Stor forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Blomberg Svart 4.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Jo jeg kunne forseglet bunnstoffet, men nå har jeg bare eid båten i et år og vil gjerne sjekke skroget under bunnstoffet. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Jeg har den nilfisken, dvs 130 som er modellen under. Er grei til å spyle innkjørselen og lettere vaskejobber. Er mer som et leketøy å regne når det gjelder tyngre jobber som bunnstoffjerning. Men det følger med kult tilbehør. Har staket opp rør og vasket hus med den. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Har aldri brukt annet enn industrispylere til spyling av bunnstoppet og ville heller ikke tenkt tanken på å forsøke med en hobbyvasker. Det er en kraftig industrivasker med turbodyse, høyt trykk og stor vannmengde som trengs til dette formålet. Disse koster i området fra ca. 25-30 tkr og oppover såvidt jeg vet, så det er ikke akkurat noe man kjøper til den årlige båtpussen. Men de finnes jo som standardutstyr hos de fleste marinaanlegg til å leie under arbeidet. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Helt enig med deg her Chiefengineer. Om trådstarter tittet på linken jeg la inn ble det benyttet STS nr. 1 og STS nr.7. Dette er to forskjellige malingfjernere hvor man må benytte den rette(forskjellig type bunnstoff). Etter at de hadde virket over natten ble det steamet med nesten 200 bar og 95 grader varmt vann. Denne behandlingen ble gjort to ganger for å få det rent helt ned til gelcoaten. Å gå på med høytrykk-vasker uten varme og med for lavt trykk vil vel ikke gi noen særlig gode resultater og i hvert fall ikke uten bruk av malingfjerner. STS finner man her: http://www.sts-surface.no/kontaktoss.html Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Martin Blomberg Svart 5.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Da har jeg vært nede i havna og testet med Nilfisken. Det går i alle fall mye raskere enn med den gamle 100 bar saken. Rakk ikke å spyle så mye men her er resultatet etter spyling på to forskjellige 2 st. Jeg tror jeg kan få bort det som ikke Nilfisken tok bort med sandpapir eller skrape. Det er sikkert ikke like bra resultat som med varmtvann og leiespyler. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Hmm.. Jeg spylte i mange tiimer med 160bar og rotodyse.. Blei lei og kjøpte eksentersliper.. Men hadde over 6lag.. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Jeg har en boks med bunnstoff fjerner stående i garasjen, uåpnet. Det er 2,5L Hempel Paint Stripper, kjøpt på SeaSea for en tid tilbake. Ser den koster 639,- på Maritim, så om du vil overta den kan du få den for 300,- Skal innover til Sandvika (Lakseberget) senere i dag, så sende meg bare en IM om du er interessert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.