TomF Startet 8.Juni.2015 Del på Facebook Startet 8.Juni.2015 Fin Sleipner SE30 baugpropell fungerer ikke lenger. Det lyser på panelet når det er skrudd på, men ingen tegn til liv når joystick brukes, heller ikke ved bruk av fjernkontrollen. Jeg har bestil ny termoswitch til den og lurer på om noen vet hvordan jeg kommer til for å bytte denne. Den ser ut til å sitte inne i selve elektromotoren ( og det er vel naturlig plasseing for en termostat bryter ). Noen som har en beskrivelse av hva som må løsnes av skruer og bolter for å komme til å skifte denne ? Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 8.Juni.2015 Del på Facebook Svart 8.Juni.2015 På nettsidene til Sleipner ligger all dokumentasjon. Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2015 Det ligger wiring diagrams, men kan ikke finne noe dokumentasjon nettsidene til Sleipner om hvordan du skrur fra hverandre toppen av elektromotoren. Der inne må du for å skifte termobryter, eller børster etc. Sitér dette innlegget Link to post
Cheng Svart 8.Juni.2015 Del på Facebook Svart 8.Juni.2015 Byttet på min SE40 for noen år siden. Ganske grei jobb, tok bare av det tynne metalldekselet på toppen av motoren (husker ikke om jeg måtte og ta av det sorte plastdekselet på siden men det ser en, men dette måtte vel uansett av for å komme til pluggen for thermoswitchen). Metalldekselet sitter vel bare med ettpar skruer på toppen. En ser da themoswitchen på toppen av motoren og er ganske enkelt å bytte. OBS pass på at du ikke mister noe ned i motoren når du demonterer. Mener å huske det er mulig å miste noe ned inn i motoren når en demonterer switchen. Stapp noe nedi eller tape åpninger/hull hvor en kan miste skruer/skiver nedi. Samt det er sikkert best å slå av strømmen (hovedbryter for batteri) til thusteren før man begynner å demontere :-) Finnes en troubleshoot guide som jeg ikke klarte å finne hos Sleipner: http://www.imtra.com/Collateral/Documents/English-US/Products/SP_Troubleshooting_Guide_with_IPC.pdf Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2015 Supert. Takk. Jeg har to skruer/små bolter på toppen av motoren, så jeg håpet at det bare var å løsne disse og ta av metalllokket.... Og det bekrefter du jo ? Får termoswitch i slutten av uken håper jeg - så får vi prøve. Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Til senere referanse så var det er enkelt bytte. Skru av topplokket på baugpropellen (2 skruer) og skru ut skruen som holder termoswitch og et par andre ledere. Bytteswitchen fra Sleipner har hele ledningen ferdig, så bare å bytte hele og sette det sammen igjen. ........ Og du vet at termoswitchen er problemet hvis du kobler den brune ledningen som går fra releet inn på toppen av motoren til jord ( da bypasser du termoswitchen) og motoren da virker. Sitér dette innlegget Link to post
Tbone Svart 4.Juli.2020 Del på Facebook Svart 4.Juli.2020 Hei! Lurer på om det er termoswitchen som har tatt kvelden her og, ble det tatt noe bilder mens du byttet? Sliter litt med å se/gjenkjenne hva som faktisk er termo switchen etter jeg har skrudd av topp dekselet. Søker på nettet og det ser ut som det er den her jeg trenger? den til 243,- eller 543,-? tenkte først og få feilsøkt som du forklarte over her men da må jeg skjønne først hva som er termoswitcen🤓👍 Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 (redigert) Det er jo noen år siden... :) ...men riktig del på bildet ditt. Hvis du buypasser den og motoren virker så har du nok funnet feilen. Hva som er forskjellen på de to reservedelene du refererer til vet jeg ikke, men Sleipner kan nok hjelpe deg med riktig del hvis du gir dem modellnummeret. Redigert 5.Juli.2020 av TomF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.