Jump to content

Selco 13, Bruksprosjekt

Rikki Tikki

Recommended Posts

Da er jeg endelig den heldige eier av min store forelskelse.

Først og fremst er jeg usikker på om dette i det heletatt er en Selco? Kan noen bekrefte/avkrefte dette? 

Jeg mener at Selco hadde "båtmerke" festet i motorbrønnen, noe det ikke er antydninger til at det har vært her. Det kan tenkes at dette har stått bak på hekken, da denne har vært reparert/forsterket av tidligere eier. Eller rettere sagt, så hevder tidligere eier at en bekjent på hydrolift hadde fikset dette for han.

Båten skal brukes flittig i sommer, og i fremtiden, så jeg har ikke planer om å gjøre noe total renovering med det første. Utbedring av dobbeltskroget får jeg eventuelt ta til vinteren. Skjønnheten gjør i disse dager 23 knop med 35 Evinrude fra ukjent årstall(tar gjerne imot all info om motoren), noe jeg mener er litt lite for denne båten med denne motorstørrelsen. Forrige eier har lagt gulv i tykt treverk, som skal rives grunnet unødvendig mye dødvekt. 

interiøret er uoriginalt, så om noen har tips til hvor jeg kan skaffe dette og kalesje, så setter jeg stor pris på det.

Videre så skulle jeg helt sikket optimalisert tilting på motor og montert noen trim-flaps? Dette skjønner jeg per nå ingenting av, så på dette feltet må jeg lese meg opp, da jeg kommer fra snekke/forsyvningsskrog-verdenen. Når jeg nå ligger i plan, så får jeg to vannsøyler sprutende fra hekken. Kan det være tegn på feil tilt, eller er det positivt?

Alle tilbakemeldinger mottas med takk.

Legger ved noen bilder:

66_1256776172_xl.jpg66_1871961080_xl.jpg66_1650867437_xl.jpg

Redigert av kapten (see edit history)

stilig liten båt! 

sett fra sida så minner jo skroget litt om Selco selsprint (se annen post på sida)  , men det er mer langsmalt enn denne ser det ut til.   Legg gjerne inn flere bilder

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ikkenoe selsprint nei.  

Når det gjelder vannsprut, hvordan ligger plata over propellen i forhold til bunnen av skroget?   Med v-bunns skrog som her kan gjerne plata ligge litt over 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ikkenoe selsprint nei.  

Når det gjelder vannsprut, hvordan ligger plata over propellen i forhold til bunnen av skroget?   Med v-bunns skrog som her kan gjerne plata ligge litt over 

Mener å huske at plata flukter med nederste del av skroget. 

Jeg synes båten minner mye om Selco Selboy 13, men dekket foran er på min flatt, mens det vel på Selboyen var noen uthevede linjer der.

Redigert av kapten (see edit history)

om du tar et google bildesøk på selby så ligner det ikke så mye vil jeg si.  

Om du hever motoren ca 2 cm, så skal du se at det blir litt mindre sprut (og mindre vannsprut = mer energi til å drive båten framover) 

om du tar et google bildesøk på selby så ligner det ikke så mye vil jeg si.  

Om du hever motoren ca 2 cm, så skal du se at det blir litt mindre sprut (og mindre vannsprut = mer energi til å drive båten framover) 

Helt enig. Førsøkt å fastslå hvilke båt dette er, men klarer ikke helt å plassere den som en Selco.  :confused:

Håhå.. Da er det absolutt vært et forsøk å heve motoren  :thumbsup:

• 2 uker senere...

Med v-bunns skrog som her kan gjerne plata ligge litt over 

Ser nå at plata ligger 4 cm under kjølen. Dette forklarer nok mye av både sprut og effekttapet. Det bekymrer meg å skulle heve motoren opp mot 6cm, siden den da vil ha mindre gods mot hekkplata. Kan det være en ide å montere en planke på toppen av hekkplaten? Altså for å forhøye den, hvor jeg da limer på en metallplate på hver side?

I går demonterte jeg skroggjennomføringen/lensepluggen som viste seg å være sprekt. Jeg oppdaget til min forargelse at det ikke var montert gjennomgående gjennomføring slik at alt vannet (både regnvann fra båt og saltvann som trakk gjennom den ødelagte gjennomføringen trakk rett inn i dobeltskroget. Hvor det i hekken ser ut til å være skum lengst akterut  for så å at det er en treplate. Skummet var fullt av vann, men jeg gidder ikke gjøre store forbedringer nå. Det kjedelige er at hullet på utsiden ligger lavere enn dørken(altså hullet på innsiden). Jeg tenker derfor, som en midlertidig løsning å kjøpe en kort skroggjennomføring med plugg for så å feste en slange på denne som jeg fuger godt igjen med tech7 på innsiden, slik at ikke vann lenger kommer inn i dobbeltskroget. Jeg har også kjøpt lensepumpe, batteri, bryterpanel, lanterner osv som skal monteres ila uken. Må bare ride av en liten influensa først.

Bilde av hullet:

bilde

Det ene bolten på snormekanismen til starteren hadde gjengene totalt tatt kvelden. Her kunne jeg plukke ut bolten med fingrene, så dette måtte fikses. Frem med biltema gjengesettet (som jeg her på forumet har fått med meg at er tabu, men har har tjent meg godt). Vips, så var det fikset.

Bilde av motor:

bilde

Idag tidlig monterte jeg batteri som jeg stroppet fast i dørken. Instalerte lensepumpe med slanger og koblet denne på batteriet. Jeg monterte også en lanterne bak. Nå som båten er tett og selv kan kvitte seg med regnvann, skal den ut på vannet igjen. Resten av El-installasjonen får foregå på vannet. I kveld skal det fiskes. Jeg rakk desverre ikke ta noen bilder i dag, siden stresset for å ferdigstille dagens prioriteringer tok overhånd.

Mange av Selco modellen var forholdsvis like, og det var også noe endringer opp gjennom årene på de forskjellige modellene, samt at produksjonen ble flyttet 7-8 ganger og så videre, slik at det er ikke alltid like lett å se hvilken modell det er, men det er ikke hverken Selsprint eller Selsport, det ser mest ut som en standard Select, den mest vanlige modellen.

Mange av Selco modellen var forholdsvis like, og det var også noe endringer opp gjennom årene på de forskjellige modellene, samt at produksjonen ble flyttet 7-8 ganger og så videre, slik at det er ikke alltid like lett å se hvilken modell det er, men det er ikke hverken Selsprint eller Selsport, det ser mest ut som en standard Select, den mest vanlige modellen.

Så bra. Takk for innspillet. Da antar vi inntil videre at det er en Selco Select. 

http://swedishclassicboats.ning.com/profiles/blogs/n-gon-som-vet-vad-det-r-f-r-b-t

Med bakgrunn i dette innlegget tipper jeg den er svensk. Det antydes her til at dette er en versjon av Jofa men det er jeg jammen ikke sikker på... :worry:

Der var den ja!

Har googlet litt rundt nå, og det ser ut til at Jofa stemmer bra med skroget. Den eneste båten jeg har sett, som er helt lik min er den som du linker til her, Porsche :) Nå kan jeg ihvertfall med høyere sikkerhet konkludere med hva slags båt jeg eier :)

Har nå fått problemer med at motoren hopper i fri under kjøring. Altså tar det kun millisekunder sekunder så setter den seg i gir igjen. Jeg hører et dunk under kjøring uavhengig av hastighet samtidig som at motoren hopper litt opp. Kan dette være grunnet slakk på girvaier eller er det girkassen som tar kvelden? Tenker at jeg kobler fra girvaieren i dag for så å sjekke om problemet vedvarer. Om det gjør det, så blir det motorbytte :(

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...