Rikki Tikki Startet 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2015 (redigert) Da er jeg endelig den heldige eier av min store forelskelse. Først og fremst er jeg usikker på om dette i det heletatt er en Selco? Kan noen bekrefte/avkrefte dette? Jeg mener at Selco hadde "båtmerke" festet i motorbrønnen, noe det ikke er antydninger til at det har vært her. Det kan tenkes at dette har stått bak på hekken, da denne har vært reparert/forsterket av tidligere eier. Eller rettere sagt, så hevder tidligere eier at en bekjent på hydrolift hadde fikset dette for han. Båten skal brukes flittig i sommer, og i fremtiden, så jeg har ikke planer om å gjøre noe total renovering med det første. Utbedring av dobbeltskroget får jeg eventuelt ta til vinteren. Skjønnheten gjør i disse dager 23 knop med 35 Evinrude fra ukjent årstall(tar gjerne imot all info om motoren), noe jeg mener er litt lite for denne båten med denne motorstørrelsen. Forrige eier har lagt gulv i tykt treverk, som skal rives grunnet unødvendig mye dødvekt. interiøret er uoriginalt, så om noen har tips til hvor jeg kan skaffe dette og kalesje, så setter jeg stor pris på det. Videre så skulle jeg helt sikket optimalisert tilting på motor og montert noen trim-flaps? Dette skjønner jeg per nå ingenting av, så på dette feltet må jeg lese meg opp, da jeg kommer fra snekke/forsyvningsskrog-verdenen. Når jeg nå ligger i plan, så får jeg to vannsøyler sprutende fra hekken. Kan det være tegn på feil tilt, eller er det positivt? Alle tilbakemeldinger mottas med takk. Legger ved noen bilder: Redigert 12.Juni.2015 av kapten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 stilig liten båt! sett fra sida så minner jo skroget litt om Selco selsprint (se annen post på sida) , men det er mer langsmalt enn denne ser det ut til. Legg gjerne inn flere bilder Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rikki Tikki Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Hei, takk for svar. Har ikke Selsprint rundere linjer akterut? Legger ved noen flere bilder: Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 ikkenoe selsprint nei. Når det gjelder vannsprut, hvordan ligger plata over propellen i forhold til bunnen av skroget? Med v-bunns skrog som her kan gjerne plata ligge litt over Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rikki Tikki Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 (redigert) ikkenoe selsprint nei. Når det gjelder vannsprut, hvordan ligger plata over propellen i forhold til bunnen av skroget? Med v-bunns skrog som her kan gjerne plata ligge litt over Mener å huske at plata flukter med nederste del av skroget. Jeg synes båten minner mye om Selco Selboy 13, men dekket foran er på min flatt, mens det vel på Selboyen var noen uthevede linjer der. Redigert 12.Juni.2015 av kapten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 om du tar et google bildesøk på selby så ligner det ikke så mye vil jeg si. Om du hever motoren ca 2 cm, så skal du se at det blir litt mindre sprut (og mindre vannsprut = mer energi til å drive båten framover) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rikki Tikki Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 om du tar et google bildesøk på selby så ligner det ikke så mye vil jeg si. Om du hever motoren ca 2 cm, så skal du se at det blir litt mindre sprut (og mindre vannsprut = mer energi til å drive båten framover) Helt enig. Førsøkt å fastslå hvilke båt dette er, men klarer ikke helt å plassere den som en Selco. Håhå.. Da er det absolutt vært et forsøk å heve motoren Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 24.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Med v-bunns skrog som her kan gjerne plata ligge litt over Ser nå at plata ligger 4 cm under kjølen. Dette forklarer nok mye av både sprut og effekttapet. Det bekymrer meg å skulle heve motoren opp mot 6cm, siden den da vil ha mindre gods mot hekkplata. Kan det være en ide å montere en planke på toppen av hekkplaten? Altså for å forhøye den, hvor jeg da limer på en metallplate på hver side? I går demonterte jeg skroggjennomføringen/lensepluggen som viste seg å være sprekt. Jeg oppdaget til min forargelse at det ikke var montert gjennomgående gjennomføring slik at alt vannet (både regnvann fra båt og saltvann som trakk gjennom den ødelagte gjennomføringen trakk rett inn i dobeltskroget. Hvor det i hekken ser ut til å være skum lengst akterut for så å at det er en treplate. Skummet var fullt av vann, men jeg gidder ikke gjøre store forbedringer nå. Det kjedelige er at hullet på utsiden ligger lavere enn dørken(altså hullet på innsiden). Jeg tenker derfor, som en midlertidig løsning å kjøpe en kort skroggjennomføring med plugg for så å feste en slange på denne som jeg fuger godt igjen med tech7 på innsiden, slik at ikke vann lenger kommer inn i dobbeltskroget. Jeg har også kjøpt lensepumpe, batteri, bryterpanel, lanterner osv som skal monteres ila uken. Må bare ride av en liten influensa først. Bilde av hullet: Det ene bolten på snormekanismen til starteren hadde gjengene totalt tatt kvelden. Her kunne jeg plukke ut bolten med fingrene, så dette måtte fikses. Frem med biltema gjengesettet (som jeg her på forumet har fått med meg at er tabu, men har har tjent meg godt). Vips, så var det fikset. Bilde av motor: Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 (redigert) idag har jeg montert bryterpanel,laget rom for lensepumpe og fikset lekasjen med tech7,slange og ny bunnplugg. Redigert 25.Juni.2015 av kapten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 26.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Idag tidlig monterte jeg batteri som jeg stroppet fast i dørken. Instalerte lensepumpe med slanger og koblet denne på batteriet. Jeg monterte også en lanterne bak. Nå som båten er tett og selv kan kvitte seg med regnvann, skal den ut på vannet igjen. Resten av El-installasjonen får foregå på vannet. I kveld skal det fiskes. Jeg rakk desverre ikke ta noen bilder i dag, siden stresset for å ferdigstille dagens prioriteringer tok overhånd. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Mange av Selco modellen var forholdsvis like, og det var også noe endringer opp gjennom årene på de forskjellige modellene, samt at produksjonen ble flyttet 7-8 ganger og så videre, slik at det er ikke alltid like lett å se hvilken modell det er, men det er ikke hverken Selsprint eller Selsport, det ser mest ut som en standard Select, den mest vanlige modellen. Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 26.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Mange av Selco modellen var forholdsvis like, og det var også noe endringer opp gjennom årene på de forskjellige modellene, samt at produksjonen ble flyttet 7-8 ganger og så videre, slik at det er ikke alltid like lett å se hvilken modell det er, men det er ikke hverken Selsprint eller Selsport, det ser mest ut som en standard Select, den mest vanlige modellen. Så bra. Takk for innspillet. Da antar vi inntil videre at det er en Selco Select. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Myye spenstigere skrog på denne enn en Select vil jeg si.. https://baatplassen.no/i/topic/72391-er-dette-en-selco-13-select/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rikki Tikki Svart 26.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Myye spenstigere skrog på denne enn en Select vil jeg si.. https://baatplassen.no/i/topic/72391-er-dette-en-selco-13-select/ Hmm. Det gar du rett i. Jeg har heller ikke sett noen andre med denne typen vindskjerm, med metall nederst. Jeg har heller ikke innhugg på "dekket", som de andre Selco variantene har. Sitér dette innlegget Link to post
Porsche Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 http://swedishclassicboats.ning.com/profiles/blogs/n-gon-som-vet-vad-det-r-f-r-b-t Med bakgrunn i dette innlegget tipper jeg den er svensk. Det antydes her til at dette er en versjon av Jofa men det er jeg jammen ikke sikker på... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 der tror jeg du har den ja Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rikki Tikki Svart 29.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 http://swedishclassicboats.ning.com/profiles/blogs/n-gon-som-vet-vad-det-r-f-r-b-t Med bakgrunn i dette innlegget tipper jeg den er svensk. Det antydes her til at dette er en versjon av Jofa men det er jeg jammen ikke sikker på... Der var den ja! Har googlet litt rundt nå, og det ser ut til at Jofa stemmer bra med skroget. Den eneste båten jeg har sett, som er helt lik min er den som du linker til her, Porsche :) Nå kan jeg ihvertfall med høyere sikkerhet konkludere med hva slags båt jeg eier :) Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Har nå fått problemer med at motoren hopper i fri under kjøring. Altså tar det kun millisekunder sekunder så setter den seg i gir igjen. Jeg hører et dunk under kjøring uavhengig av hastighet samtidig som at motoren hopper litt opp. Kan dette være grunnet slakk på girvaier eller er det girkassen som tar kvelden? Tenker at jeg kobler fra girvaieren i dag for så å sjekke om problemet vedvarer. Om det gjør det, så blir det motorbytte :( Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.