Jump to content

verdens beste motormann (i Bergen)


catano

Recommended Posts

Den boka ville jeg gjerne hatt på tross av at jeg ikke har noen gamle motorer.

Fin artikkel også. Han gamle Markussen har et godt poeng med at det klekkes ut for mange teoretikere i forhold til praktikere i dag.

 

Takk for du delte den linken Catano :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg har den og har lest den. Burde vert pensum for båtfolk. Desverre inneholder den mye bil stoff også. En ulempe er at man må lese fra start til slutt selv om eg hoppa over automat gir delen. Den inneholder mange gullkorn og tips for oss som skrur på motorer. Må innrømme at jeg deler svært mange av hans synspunkter men for folk som elsker hi teck løsninger er nok ikke dette boken. Han har ikke sans for løsninger som gir lavere driftsikkerhet. I en båt er fremdrift like viktig som bremser på ein bil.

Link to post
Share on other sites

Får du i det hele tatt kjøpt noe nytt i dag som er mere driftsikkert enn det gamle. Jeg har dessverre dårlig erfaring med det meste nye som

kommer ut på markedet i dag. Ting blir ikke lenger laget for å holde i mange år. Hvis de hadde gjort det så ville ikke folk kjøpt nytt og mindre arbeidsplasser ville det blitt.

 

Ting blir laget for å pumpe mest muligt penger ut av lommeboka de på reperasjoner eller ved at du må kjøpe nytt. Det finnes sikkert unntak, men det kan ikke være mange produkter det gjelder. Det kalles  Planned Obsolescence-Products Designed to Fail.

 

 

Did you know that the lifetime of light bulbs once used to last for more than 2500 hours and was reduced – on purpose – to just 1000 hours?

Did you know that you might have a tiny little chip inside your printer that was just placed there so that your device will “break” after a predefined number of printed pages thereby assuring that you buy a new one?

 

Did you know that Apple originally did not intend to offer any battery exchange service for their iPods/iPhones/iPads just to enable you to continuously contribute to the growth of this corporation?

 

For de som orker sannheten.

 

http://www.apfelkraut.org/2011/03/the-untold-story-of-planned-obsolescence/

Link to post
Share on other sites

Eg leste dessverre feil " ulyden " På den siste linjen du skrev så trodde eg at det stod bedre driftsikkerhet.

 

Og då hadde eg allerede lest ordet " hi teck " på linjen over og da var eg allerede godt forbanna. Derfor skreiv eg det eg skreiv. Men eg ser nå at du alikavel har vedet i behold. Sånn! så fekk eg forklart det og.

 

Og boken vil selfølgeligt også havne i mine hender, men da sammen med nyinnkjøpe briller.

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har utvekslet mang en teori med Markusen, vi har drøftet alt fra feilmerkede diesel pumper, som skapte 8 grader feiltenning på en 2704. Vi har diskutert og han forklarte hvordan lage utstyr for å teste evt motstand i eksos utslipp som grunn for ekstra høy temp på eksosen. Da han avsluttet sit mekaniske virke var min Ford 2704 siste motoren som ble overalt. Den ble så levert til Sabben som kjørte den i benk og der ble det målt 220 hk, noe som er langt over normalen ( 180 210 )

Det å høre på hans teorier og her lese i boken er en fryd, løp ok kjøp Dvs i dag handle på nett.

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...