Kal-El Startet 14.Juni.2015 Del på Facebook Startet 14.Juni.2015 Som emnet sier. Jeg har nylig solgt båten min og det blir min første og siste båt med drev. Jeg kan forstå at folk som har tid og kunnskaper til å skru selv, kan velge drevbåter, men for oss andre vil jeg fraråde det på det sterkeste. Min siste service med nødvendige reparasjoner kom på over 30.000kr, og da hadde jeg bare et drev, tenk hvis jeg hadde hatt to... Tråkker sikkert mange på tærne her, men må få ut litt stim:) Nei fra nå blir det enten utenbords eller akslingbåt.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Bravo 3X med Mercruiser 2,8? Det burde jo være en grei kombinasjon i utgangspunktet. Men reparasjoner kan det jo bli, og verksted vet å ta seg betalt. Hva gikk galt sist da? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kal-El Svart 14.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Vann i belg, drivknute og transomlager måtte byttes, i tillegg service med belg og impellerbytte. Nei trodde det var safe, belger ble kontrollert ok av merkeverksted i fjor, Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Du får min fulle støtte Kal-El. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Støttes :) Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
jensemann2 Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 (redigert) Samme her. Forbanna mannskit. Leketøy fra ende til annen, laget for å gå i stykker. Redigert 14.Juni.2015 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Hvordan noen kan se på en belg at den tåler ett år til har jeg aldri forstått. Så siden drevet allikevel er tatt av byttes alltid belger. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Cheyenne Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Kanskje en grunn til at drev kalles hekkanaggegat på disse kanter? Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Kanskje en grunn til at drev kalles hekkanaggegat på disse kanter? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 (redigert) Smaken er som baken, og debatten om hvorvidt drev er tingen eller ikke, har pågått i et halvt århundre uten noe sikkert svar. Det er en del fordeler med et drev, og det er en del fordeler med strak aksel, og utenbords har også sine fordeler. Samtidig så har de alle også sine ulemper, så må hver enkelt ta en avgjørelse ut i fra hva de ønsker seg. Kostnadsmessig kan jeg ikke tenke meg det er så mye forskjell, Service på et drev koster ikke 30 000,- da har det vært noe galt som måtte repareres, og dersom du tror det nødvendigvis ville blitt mye billigere å reparere en girkasse på en motor med strak aksel, eller reparere en utenbords motor, så tror jeg du tar feil. Redigert 14.Juni.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Etter noen år, 10-15 år gamle er drevbåtene falt mere i pris enn vanlig aksel, eks Viksund st. cruz. båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Får du landkjenning med akslingsbåt kan det fort bli dyrere og våtere enn med drevbåt. Går du på et teinetau med drev, kan du som regel tilte det opp og få tauet løs fra badeplattformen. Med aksling blir det å ringe RS og få slep og dykker eller ta båten på land. Får du skade på propell må du på land med aksling. Med drev, nesten samme prosess som ved tau i propell. Akslingsbåter må ha hekkthruster for sving i revers er minimal. Jeg tror jeg holder meg til drev en stund til. Har to Volvo drev... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Lars Martin Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Drev ruler :-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Lars Martin Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Drev ruler :-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Lars Martin Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Drev ruler :-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Onkel Lars Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 (redigert) Du liker deg på venstresiden av galskapen "lars martin" :-) Mr komiske ali prøvde på det samme en gang i tiden. Det er når de har sluppet opp for argumenter at de gjentar og gjentar den samme komiske feilanalysen. Eg synes også aksling er bedre å ha som fremdriftsystem i større båter. Eg hadde ein gang et drev og eg synes ikje at eg gjorde noe annet enn å skru på dette. I mindre båter ville eg som trådstarter heller hatt en påhenger, de har eg inntrykk av at sviver uten någen større problemer ut motorens levetid.Men det e jo selfølgeligt fritt valg ka den enkelte går te innkjøp av. Någen kjøper jo ennå Volvo, någe som e uforståeligt for meg. Redigert 14.Juni.2015 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 14.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Adeneo: hvis du leser lenger oppe sier jeg jo at det måtte byttes drivknute og transomlager som følge av vann i knutebelg. Båten hadde service på merkeverksted i fjor og de sa at det ikke var nødvendig å bytte de. Går man på grunn er det forsikringssak... Hele konseptet med å måtte stole på gummibelger er for meg idiotisk. Når i tillegg kraften fra motoren må vinkles i alle mulige retninger er dette et heller mislykket konsept spør du meg. Jeg sier jo at hvis man har en plass å få ta opp båten på land, og man kan få jobbe på den i fred og ro, og man har tid og kunnskap til å gjøre alt selv, ja da kan man ha Drevbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Trippel, faktisk. Ny rekord :-) Sorry, skal slutte å poste fra telefonen :-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Viksund 830 Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Kanskje en grunn til at drev kalles hekkanaggegat på disse kanter? Vi kaller det for "skrekkaggregat" Jeg har hatt en båt med drev, greit nok,men jeg er ferdig med det.... Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Jeg er drev tilhenger :-) Pga flere momenter: -Jeg får mer fart med "begrenset effekt". -Jeg bruker kreftene (les dieselen) til å dytte båten fremover istedenfor å dytte vannet delvis nedover. Derav punktet over. -Treffer jeg noe tar det meg rett i underkan av 2 timer å pelle gåent drev av og nytt på. -Treffer jeg noe i høy fart går vi ikke ned. En akselbåt får lett et ca 1 kvm stort hull det kommer møøøøe vann igjennom. -Med drevbåt tvinges jeg til å følge med på den tekniske innretningen dette er. Og lærer en masse greier. Jeg har hatt 5 dpe drev total sålangt og synes dette er veld greit å ha med å gjøre. Selvfølgelig har jeg hatt vann i oljen, knekt en propell og litt åsnt, men alt kan fikses. Jeg er veldig heldig og har flere teknsik interresert venner som stiller opp samen med meg hvis noe går gæli. Og jeg skrur på deres båter. Jeg skal garantert ha drev på neste båt. mvh Windy37GM. Idag toppet jeg på 35,9 knop med 7500Kg båt, 3 voksne menn, 3 taxfreekvoter, 1/4 dieseltannk og 1/2 vanntank og rett over 500HK. Synes det er bra jeg :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Kal-El Svart 14.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Ja da faller du helt klart innunder kategorien som jeg mener kan ha drev:) Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 (redigert) Jeg er Akseltillhenger pga: -jeg slapper mere av når jeg er på sjøen uten at jeg hele tiden sitter og høre etter ulyder fra drevet, de nervøse rykkningene vil komme etter en tids bruk med drev og etter å ha overhalt drevet for andre og tredje gang for en stor sum med penger. -jeg er fornøyd med to knop mindre i fart så lenge dette vil spare lommeboken min for et nervøst sammenbrudd. -Punk tre har du rett i, men da er også lommeboken blitt veldigt tynnslitt, ivertfall for normale folk. -på de fleste akselbåter er det jern under som beskytter ror og propell. Vi som har aksel på båten har heller ikke det store behovet for å race gjennom skjærgården i 40 knop for å føle oss mannlige. Og dermed har vi tid til å følge mer med på ting som ligger foran oss, damer og andre gjenstander. Når du har tid til å følge med på hvor du kjører skjer det normalt heller ikke ulykker. Jeg vil heller ikke måtte basere meg på en haug med venner som måtte hjelpe meg å skru på någe som går sundt hele tiden. Eg vil heller bruke sommeren til å kose meg med vennene mine langs den nydelige skjærgåden som vi har. Dine venner må jo på et punkt gå lei både deg og båten. Derfor skal jeg garantert ha aksling neste gang også. Dette redder både vennskap og økonomi. Der e nå mitt syn. Redigert 14.Juni.2015 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 (redigert) Dette med vann i belg på Bravo-drev skal jo egentlig ikke forekomme så lenge belgen er hel. Og belgen varer i mange år, intervall for skifte er vel 5-7 år (men inspeksjon hvert år). Så bytter man f.eks. hvert 3-4 år skulle man være rimelig sikker. Men jeg har inntrykk av at det gjerne kommer vann inn uten at selve belgen er gått i stykker. Så vannet må da evt. komme pga. monteringsfeil. Altså at det kommer vann inn i den ene eller andre enden av belgen, evt. at vannet kommer inne fra båten. Det skal jo også være en tetningsring/simmering innenfor gimbal-lageret for å hindre vann å komme mellom båt og belg den ene eller andre veien. Har en mistanke om at slurvete montering eller rett og slett en dårlig konstruksjon kan være årsak til mange slike tilfeller. Korrosjon kan vel også bidra i spesielle tilfeller. Min belg var like hel og fin men allikevel noe vann og rust ca 3 mnd. etter montering. Så da kan man lure... Redigert 14.Juni.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kaffelars Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Positive poeng med drev for min del er tilgang på flere uthavner og viker i den flotte skjærgården vår, tilte opp til 'beach' og sige helt inn, helt opp ved overnatting/innhal til svaberg om man tror det kan bli under meter'n, og ellers manøvrerbarhet, kw/ytelse, ting i propellen(opplevd og enkelt fikset midtfjords), mulighet til å trimme baugen opp i fart osv. Litt enkelt vedlikehold er somregel alt som skal til her også. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 14.Juni.2015 Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 (redigert) -på de fleste akselbåter er det jern under som beskytter ror og propell. Vi som har aksel på båten har heller ikke det store behovet for å race gjennom skjærgården i 40 knop for å føle oss mannlige. Og dermed har vi tid til å følge mer med på ting som ligger foran oss, damer og andre gjenstander. Når du har tid til å følge med på hvor du kjører skjer det normalt heller ikke ulykker. Jeg vil heller ikke måtte basere meg på en haug med venner som måtte hjelpe meg å skru på någe som går sundt hele tiden. Eg vil heller bruke sommeren til å kose meg med vennene mine langs den nydelige skjærgåden som vi har. Dine venner må jo på et punkt gå lei både deg og båten. Derfor skal jeg garantert ha aksling neste gang også. Dette redder både vennskap og økonomi. Der e nå mitt syn. Jeg visste ikke at jeg følte meg mer mannlig i 40 knuter :-) Er det selvopplevd? Det du nevner mhp ulykker faller på sin egen urimelighet. Du skjønner, selv om mange båter med drev KAN gå fort, betyr ikke det full fart hele tiden. Det fine med drev er at jeg kan tilite inn/ut for å tilpasse farten. Dame har jeg ved siden av, oppfyller alle behov :-) Beskrivelsen var mer et eksempel på antall HK og oppnådd fart. Det er itte mulig med aksel på Noen av vennene mine har også DPE, vi skrur sammen innimellom. Det anbefales, det er utrolig sosialt og skaper stor erfaringsbase, som bla baatplassen.no nyter godt av. Eksempler: http://bit.ly/1dEVd1S http://bit.ly/1KQwnsV http://bit.ly/1L8Nnvu I tillegg får vi teknisk innsikt som er verdifull. Men som alltid i livet: noe passer for noen, annet passer for andre. God tur på fjorden med akselene dine :-) mvh Windy37GM, Drevtilhenger Redigert 14.Juni.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.