Jump to content

Jeg har eid min siste drevbåt

Kal-El

Recommended Posts

kjenner nå endel folk som har hatt girtrøbbel (men hvor mange timer det var på girene da er vanskelig å si)    Kan sikkert også tenkes at samme folkene ville ha plagdes også om de hadde hatt drev.   :headbang:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Komodo, bare for å nevne det, finnes jo V-gir med. Disse vil jo ha samme utfordringen med momenter og grader som drev? Er ikke helt sikker på hvordan V-giret ser ut innvendig, det som er avgjørende

Både V-gir og aktermontert gir har koniske drev, altså har de en vinkel imellom inngående og utgående aksel. For øvrig er det ikke mye som skiller. Det er riktig at vinkelgir er mere utsatt for slitasje, men alt handler om hvor god sikkerhetsmargin konstruksjonen har. Mange drevinstallasjoner har marginale dimensjoner på enkelte deler (Bravo 3 er et "godt eksempel), men saken er snarere at raske båter krever mer av drivverket enn langsomme. Raske båter med kraftige motorer, les turbo/kompressor/stort slagvolum krever ekstremt mye av drivverket. Derfor finnes det produsenter som f.eks. Konrad, Arneson m.fl.

Duoprop er med på å øke momentet ved akselerasjon og gjør det komplisert å dimensjonere kraftig nok. Volvo Penta har kommet med forsterkede drev etter hvert som de har levert kraftigere motorer, Mercruiser har også oppgraderinger men her er mange av de som servicebulletenger og ikke like lett å ha oversikt over. Jeg kan forstå bekymringer når man har hatt havarier, uansett om det gjelder drev, motor, aggregat, rigg, hva det måtte være. Det finnes heldigvis forsikring som er med på å lette på nattesøvnen men det er klart at det koster penger med rask stor båt, ikke mange land hvor vanlige lønnsmottagere har råd til det.

Gearkasser kan havarere fort som bare det. Sabb monterte en prm kasse på 2728T som ikke akkurat var overdimensjonert og mange eiere har opplevd havari. Selv var jeg nok heldig med den jeg hadde. Halsås & Mohn(importør av prm) anbefalte for øvrig å konservere kassa med diesel når båten ikke var i bruk(vinter).

Cumminsen jeg har nå, er satt opp med ZF 85 som ved maks turall 2400 og 228hk (dette er spec. på cumminsen) har den rating: Continuous duty. Slik jeg tøffer rundt på 1200-1500 rpm. vil nok den kassa holde lengre enn meg bera den får olje og filterskift. Continuous Duty er for øvrig forklart med følgende : "Typical applications: Tugs, Heavy duty comercial vessels and Fishing boats". Slik sett passer den vel bra i trawleren  :giggle:

Jeg hadde også en 23 fot Marex med Merc. 219D(180 hk) og Bravo II og den kombinasjonen var også solid.

Vedlikeholdet er uansett enklere og rimeligere med aksling, derom tror jeg alle kan være enige.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Har hatt 100B (produsert 1973), 290 DP (produsert 1999) og nå sist to stk DPS (produsert 2005) - har aldri hatt noe trøbbel med noe av de. Nå har jeg har strake akslinger på ZF kasser (forrige eier hadde visstnok byttet den ene kassa). Med drev tror jeg det viktigste er å bytte olje minst annenhvert år i tillegg til å kjøre båten pent opp i plan. Det som tar livet av drev er alle de som røsker gassen i bånn for å få den fortest opp i plan (som alle med påhengere gjør) samt slurv med oljeskift. At noen produsenter putter drev på tunge båter som er i grenseland for hva drevet tåler er å be om trøbbel med en ivrig båtfører bak spakene - det er ikke nødvendigvis drevet sin skyld. Det er vanvittige krefter i sving.

Redigert av dante (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...