Jump to content

Det evige temaet rubbing og polering.

Pmehren

Recommended Posts

Hei. Vet dette er diskutert opp og ned før, og har lest en del på forumet om disse to produktene men er usikker på hvilket jeg skal velge. Det står mellom Autosol eller Meguiars One step compound.

jeg har en eldre seilbåt av typen eclipse 23 som er stygg i gelcoat. Selve skroget under fenderlista ble pusset helt ned og lakket med 2komp urethanlakk fra biltema, det ble knallflott. men, overbygget er sånn cremfarget gelcoat, og den er gulnet fælt i flere områder, ujevn i fargen, og ikke minst matt og oksidert. i fjor gnukka jeg fort over med polish og voks fra hempel i ett forsøk på å gjøre det lettere å holde rent.. dette hjalp noe.

Selve gulfargen og ujevnhetene er så som så, det får bare være, for det blir jeg ikke kvitt (prøvd med gelcoatrens, saltsyre, gudveit av kjemikalier). Jeg ønsker derimot og få rubbet og vasket gelcoaten skikkelig for å få ut møkk som sitter godt i gelcoaten, jeg har hatt suksess med seajet båtrens på flekker, men skal nå ta hele båten. Jeg vurderer maskinrubbing med autosol av hele overbygget og spesielt cockpit der dritten setter seg lett. Jeg ser dog at en del anbefaler one step compund. Planen er å avslutte med TCnano polish for å få en veldig smussavvisende overflate, og tenkte og og bruke dette til å beskytte polyurethanlakken. At det blir lett å vaske og at dritt ikke setter seg er er det mest viktige for meg og prioritert fremfor høyglans, men gelcoaten er ganske matt etter mange år uten vedlikehold..

Så, autosol eller one step compound? Hva er enklest å jobbe med og ikke minst få av? Hørt at autosol kan være litt ræl og få av igjen?

Hilsen petter

Hei,

Jeg hadde også noen gule felter i gelcoat som jeg ikke fikk bort etter å ha brukt noen tusen kroner på alt jeg kunne finne av kjemikalier ble behandlingen under utført. 

- Vannslipe med P2000

- Vannslipe med p4000

- One step compound

- Swissvax voks

Shurhold DA maskin ble brukt på alle behandlingene over utenom voksen, denne ble lagt på med hånd.

Kjøp inn masse mikrofiber for fjerning av compound og voks. (10-15 duker) Mikrofiberen kan vaskes i vaskemaskin på 60 grader og Milo vaskemiddel (Ikke bruk skyllemiddel)

Resutatet ble veldig bra, fikk vekk endel av de gule feltene, men ikke alt. Prosessen tok masse tid, men det gjenstår å se hvor varig voksen er etter endt sesong.

Redigert av Frode_ (see edit history)

Høres ut som det blir autosolgrøt med vann og pussemaskin av det her :) Skal jeg først vannslipe tar jeg heller og lakker med polyurethanlakk. Skal man først pusse ned er det like greit å pusse ned med vanlig papir, og selve lakking med rull og jevner går grisefort så da blir det heller det. Lakkflater er jo så og si vedlikeholdsfrie og at det maset som følger med gelcoat er bare ikke verdt det i mine øyne hvis man først skal bruke dagesvis. Jeg tror jeg prøver meg på autosol og tcnano :) Funker ikke det blir det lakking til neste vår! :D

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...