Jump to content

1946 Century Deluxe Utility 17'

Runabout

Recommended Posts

Etter at båten slet seg da det blåste ganske hard i fjor, vindskjermen knakk å brøytemaskinen meide ned det andre båtprosjektet mit så skulle man tro at jeg var dritt lei båt. men neida, har nok starte på et nytt, men måtte alikavel med tungt hjerte selge møviken på grunn av plassmangel.

så det endte med at jeg kjøpte en Century Deluxe Utility fra USA siden jeg synes disse båtene er veldig fine og at Chris Craft fra samme tidsepoke er Usmaklig dyre.

Jeg drar over dammen i august å plukker den opp i Tacoma, WA og tæver båten selv gjennom landet til New Jersey,NY sammen med en kompis som skal ha seg veteranbi, så shipper vi hele kortesjen tilbake til Gamlelandet.

som dere kansje ser på bildene så er den faktisk i ganske god stand for å vere nermere 70 år gammel, det er fordi den har vert lagret i en låve mesteparten av tiden, det jeg skal gjøre med den er å få motoren i gang, pusse den ned, skifte natingene som er tørket ut,beise og lakke den opp så den virkelig kommer til å skinne igjen.

bilde

i annonsen på båten stod det at det var en Resorter, men etter lit research fant jeg ut at det var en Utility med Delux pakken som inneholder polstrede seter, lit extra krom detaljer, en kraftigere motor plus lit annet dill dall.

bilde

bilde

I hekken på babord side rett over vannlinjen er det stemplet inn 46 JD 16 som betyr bygd i 1946, JD er koden for Utility og Resorter, men siden Resorter ikke kom før 1947 betyr det at det er en Utility. og 16 betyr skrog nummer 16 bygd det året

bilde

fant noen dokumenter på http://centuryboatclub.comsom gjorde det lettere å identifisere båten

bilde

Ser også at det kun ble bygd rundt 50 stykker av denne, så det gjør det lit ekstra stas

bilde

Motoren er en Gray Marine Fireball Six-160, en flathead rekke sekser med tre forgassere.

William Claude Fox satte fartsrekord med en slik motor i 1939, han ble målt i 51mph (44,3 knop) i en 19´Runabout

båten har kunn gått i ferskvann så jeg kommer til å bygge om motoren så den får et lukket ferskvannskjølt anlegg.

bilde

Redigert av Møvik18 (see edit history)

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Fantastisk spennende!! Skulle gjerne se denne på fjorden en vakker sommerdag!

Ja, håper virkelig jeg rekker det til 2016 sesongen. her er bilder av samme modell fra samme år.

ser at den har noen forskjeller som lykten forran, lakkert motorkasse og noen luftintak, det kom jo helt ann på hva slags utstyr den ble bestilt med, eller hva som har blit gjort med den under en eventuell restaurering.

bilde

bilde

bilde

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

• 2 måneder senere...

Etter å ha landet i LA å plukket opp bilen som er en GMC Bigdooley 454 med en 7.4 liter Bigblock motor, som mildt sagt drikker de fleste biler under bordet.

så gikk turen til Tacoma, 160 mil Nordover der vi Plukket opp båten. der etter så var det bare å vende nesa rett Østover, håpe på at hengeren tåler turen og kjøre 480 mil til New Jersey, der vi hadde avtalt Ro/Ro shipping til Drammen.

I skrivende stund ligger jeg i senga på en 4 stjærners i New York. for etter mange netter i baksetet og  diverse Moteller så er det digg å ta seg en skikkelig dusj å en Kald pils.

bilde

bilde

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Fin båt, og høres ut som en fin tur.

Du har altså kjørt opp langs hele vestkysten, og så krysset hele landet på tvers, fra Tacoma til New York. Kjørte dere ned igjen og så route 66, eller rett fra Tacoma over nordstatene?

Vi får kanskje mer fra den enorme bilturen, med flott båt på slep.

Tusen takk!

I 2008 så tok jeg en tur som fulgte Rout 66 et stykke, men fortsatte videre i sørstatene (California, Nevada, Arizona, New Mexico, Texas, Louisiana, Mississippi, Alabama og Georgia) så snudde vi i Atlanta og tok nesten samme rute tilbake men var innom Arkensas og Oklahoma.

denne gangen ble det (California, Oregon, Washington, Idaho, Montana, North Dakota, Minnesota, Wisconsin, Illinois, Inidana, Ohio, Pensylvania, New Jersey og til slutt New York)

så må si at jeg har sett det meste av USA nå. :cool:  

Redigert av Runabout (see edit history)

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Hvis man først skal kjøpe båt utenfor hjembygda, er dette den desidert kuleste måten!

På kryss og tvers i Amerika i diger pickup med rå-stilig båt på slep :-)

Båten så ut som et fint vinterprosjekt, håper det blir prosjekttråd...

Var en minneverdig tur på mange måter. Ja det blir nok en Prosjektråd, selv om båten er såppas god stand at den nesten kunne gåt rett på vannet, bortes fra at motoren må fås i gang.  men jeg kommer nok til å bruke vinteren på å få den til å bli så fin å blank som mulig. kansje besøke en trebåtfestival eler to også.

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Artig hentetråd! Tar du bilen med deg hjem også?

Planen var å hente inn bilen også, men DMV (biltilsynet) i USA er så dårlige på å sende vognkort og slikt at vi sto der uten noe bevis på at bilen var vår, så vi bare måtte skrote bilen for en neve Dollar. pluss at man må ha lett lastebil sertfikat her i Norge for å kjøre den. hadde tenkt til å pelle ut motoren å sende bare den, fordi den er en skikkelig brutal maskin, men ble for mye styr. 

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Det var mye snakk om CE-papirer på Usa importerte båter for noen år siden.

Hvordan stiller det seg med dette gamle smykket?

Ja jeg leste meg lit opp på dette før jeg gjorde dette stuntet, jeg ringte til og med Det Norske Veritas og Sjøfartsdirektoratet å forhørte meg lit.

Toll.no så står det: "Båtar som ikkje skal CE-merkjast sjølv om lengda er frå 2,5 til 24 meter er "historiske båtar" utvikla før 1950 og som i hovudsak er bygde i originale materialar."

og når det gjelder CE-merking av motoren så sier de: "Som utgangspunkt blir berre motorar som er CE-merkte under produksjonen, aksepterte." det tolker jeg som at denne regelen kan vri og vendes lit på. det er en "Historisk båt" men den holder seg jo ikke særlig orginal hvis jeg ikke får godkjent motoren, jeg ødleger vel heller hele Orginaliteten med å putte inn en nyere CE-merket motor.

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

• 1 måned senere...

Da er endelig båten trygt hjemme hos meg, klarte ikke å holde fingrene fra fatet, så jeg måtte prøve å få start på den, ny olje, oljefilter, tennplugger, tennpluggkabler og en coil var det som måtte til for å få startet den. skal demonter meste parten av motoren å lakkere og pusse messing delene, men jeg venter på å overta noen lokaler bare 10 min fra oslo som gjør det mye kosligere en å stå i hagen. 

bilde

noen som kan svare på hva dette her er? den var koblet til bensinrøret, tror ikke det er en pumpe fordi det sitter en mekanisk en helt inne ved motoren

bilde

bilde

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Om du har elektrisk bensinpumpe, så må du beholde stengeventilen. Kobles slik at den stenger når du skrur av tenningen eller mister strømmen til tenningen. Flott båt, og hvilken motor!!

takk! Motoren er en Gray Marine Fireball Flathead Six fra 1947. det sitter en mekanisk pumpe på motoren, med en liten avtagbar glasskuppel som møkk og sedimenter kan synke ned i.

Har kommet over et lite problem eller utfordring, har en tannhjulspumpe eller Lobepumpe som jeg også har set folk kalle det, den har en ganske enkel mekanikk har sjekket at alle beveglie deler surrer å går som det skal, men får den ikke til å pumpe vann :thumbsdown:

koblet pumpa til en hageslange stump med hurtigkopling og andre enden ned i en bøtte med vann,

Starta motoren, men den sugde absolut ingen ting, girene ser ikke nevneverdig slitt ut så da veit jeg ikke helt, takk for alle svar.

bilde

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Det er ingen lobe. Det er en tannhjulspumpe. Men man kan vel få lov til å kalle det hva man vil. Problemet ditt er ikke slitasje mellom tannhjulene, men slitasje mellom tannhjulene og endelokkene. Ikke bare det lokket du har plukket av, men også anlegget i selve pumpehuset. Her må det maskinering til. Lokket som du har plukket av er det enkelt å planslipe. Selve pumpehuset kan det være mer utfordrende å få flatt. Dessuten må tannhjulene også planes slik at de tetter mot hus og lokk. Slik det ser ut her, vil jeg tro tannhjulene må skiftes. Uten at det er forholdsvis tett her, vil internlekkasje bli for stor til at pumpen vil få noen effekt.

Det er ingen lobe. Det er en tannhjulspumpe. Men man kan vel få lov til å kalle det hva man vil. Problemet ditt er ikke slitasje mellom tannhjulene, men slitasje mellom tannhjulene og endelokkene. Ikke bare det lokket du har plukket av, men også anlegget i selve pumpehuset. Her må det maskinering til. Lokket som du har plukket av er det enkelt å planslipe. Selve pumpehuset kan det være mer utfordrende å få flatt. Dessuten må tannhjulene også planes slik at de tetter mot hus og lokk. Slik det ser ut her, vil jeg tro tannhjulene må skiftes. Uten at det er forholdsvis tett her, vil internlekkasje bli for stor til at pumpen vil få noen effekt.

takk for svar. har lett lit rundt på nettet å ser vel at det er ganske umulig å få tak i nye tannhjul. blir nok heller å bytte pumpa til en Jabsco impeller pumpe eller noe, men vil uanset prøve å få fiksa denne her, for det er jo lit synd å bytte til nytt på en så gammal motor. 

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

tak for linkene!  har vert inne på den Graymarineparts siden før. virker som de har peiling, men synd at den webshopen deres ikke er helt ferdig ennå. kan høre med de om Tannhjulene. jeg lå å grubla i natt å er nesten helt sikker på hvorfor pumpen fungerer så dårlig. jeg byttet ut en pakkning som var kansje 0.5 eller tynnere til en som var 1,5mm tykk, det gjør at den ene platen som ligger mot tannhjulene ikke blir tett nok. skal få tak i en tynnere pakkning, tror det vil hjelpe.

_____/| _________////

\_______________|

~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...