Jump to content

Trawlerdrømmen endelig oppfylt! Huttetu!

Chilli Solbris

Recommended Posts

Jeg har kjøpt bobåt tre år før det egentlig var planlagt. Nå er nervene i høyspenn! Hvordan skal dette gå?

Solbris står på land innerst i Krogstadfjorden i Råde kommune (mellom Rygge og Fredrikstad, rett nord for Engelsviken).

Hun er 13 000 kg, registrert i skipsregisteret med LL3997. Bygget i 1988, Bestykket med to Nanni/Nogva motorer fra 2010 med gangtid på knappe 250 timer.

Hun er 45 fot lang, hvilket er ni fot større enn jeg egentlig hadde tenkt.....

Teknisk tror jeg skuta er meget bra. Estetisk derimot er det bra at den er pen på avstand!

Hvorfor det ble akkurat denne? Jeg er 194 cm høy! Det er ståhøyde til meg i hele båten! Og motor og generator, styring og thrustere er av nyere dato.

Og så får jeg heller bruke votter og vinter på å få henne pen! :thumbsup:

Får vel bytte  nick. Dicamini er solgt.....

bilde

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Gratulerer så mye ErikDa :-)

Flotte linjer har hun.

Husker du har drømt om Trawler så godt å se du har oppfyllt drømmen :-)

Med nye motorer og div fra 2010 kan det jo ikke gå galt. Det optiske og div pusling må man ta nesten uansett.

Hadde vært gøy sett noen flere bilder og høre litt mer om båten. Noen som har link til Finn.no?

Når kommer skuta på vannet?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Tusen takk for velkomsten! Gleder meg til å ta fatt på renoveringen utvendig!

Går på jobben med krum hals og kommer helt sikkert til å fa mange gode stunder!

Det er jo et helt prosjekt bare å lære seg å håndtere den!

Her kommer noen flere bilder! Og jeg håper at jeg får henne på sjøen innen 20. juli. 

Jeg har lyst til å ta en skikkelig sjau under vannlinja med total overhaling. Det er en god del å gå løs på under vannlinja. Båten har ikke sett sjø siden oktober i fjor og bør være tørr og fin for en grundig omgang.

Da blir det 5 lag med epoxyprimer og to runder med bunnstoff. Har veldig god erfaring med International sin.

Hvordan får jeg snudd bildene i arkivet? Det er mange som ligger feil vei......

Her er et bilde av motorfeste. Ser dette greit ut? Tror det mekaniske på Solbris er veldig bra.

bilde

Her er en av grunnene til at jeg kjøpte båten. To friske motorer fra Nanni på 165 hk. Knappe 250 timer på telleren.

bilde

Instrumentpanelene

bilde

Ikke dumme disse gass/girspakene

bilde

Syrefaste eksosbend

bilde

Rikelig med plass i akterlugaren

bilde

bilde

bilde

Mvh

Chilli Solbris

Som dere vil se av bildene under er det et skrikende behov for vedlikehold! Tror forrige eier var på hugget år det gjaldt det tekniske og langt mer laid back hva generelt vedlikehold angår.......

Heldigvis er ikke teakdekket skrudd.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Mvh

Chilli Solbris

SAP_2000! Jeg trenger en ny gammel Raymarine 120 GPS i en eller annen form! Har en diger radar som jeg kan bruke på denne båten som jeg ikke solgte med Tresfjorden. Derimot lot jeg C120 Classicen gå med......

Mvh

Chilli Solbris

Det er et skip du har fått deg ErikDa :-) Deilig syn med de nye, fine motorene der nede med danseplass rundt. Og de deilige motorspakene a gitt :-) skikkelige saker det.

Motorinnfestingen så skikkelig solid ut. Tror ikke de går noen vei.

Ser det er litt å ta tak i, men det bør være overkommelig sånn litt etter litt. Få gjort det under vann først og så hiv skipet på vannet :-)

Synd du lot 120 Classicen "min" gå da. Har du kabel til radaren? Har inntrykk av at de er vanskelige å få tak i.

Tror nok du får tak i en 120 om du følger med da noen begynner å skifte disse ut. Skal ha det i mente om jeg hører om noe, jeg :-)

Mvh. SAP

Det er flotters SAP! Lot den gå med fordi jeg har installert autopilot i Tresfjorden. Har kabel til radaren. Kanskje jeg skulle tilby kjøper å få en nyere ni tommer! Fint om dui sier fra SAP. Radaren er riktignok ikke digital, men ubrukt! Synd å la det forbli slik. Sitter en gammel Furuno i Solbris nå som virker men det kan jo ikke være galt med to? Håper du tar deg en inspeksjonrunde ombord! Vil svært gjerne ha din mening om installasjonen i kjelleren!

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

Ordentlige skip har to eller flere radarer, så det er ikke feil, hehe :-) kan faktisk være godt å ha radar på en helt egen skjerm også. Furuno er bra greier. Hvilken type antenne og skjerm er det på den?

Ang c120 så hadde jeg fulgt med litt på eBay også. Det utroligste dukker opp der, og send en forespørsel selv om det står de bare shipper innen USA. Det pleier å ordne seg :-)

Hadde vært gøy å sett båten :-) Tar gjerne en tur når jeg har sjans. Mulig jeg skal en tur til Østfold neste uke sammen med en kompis som har handlet båt som skal heises opp for inspeksjon av understellet.

Mvh. SAP

Si i fra når du og kompisen skal nedover SAP! Hadde satt stor pris på dine meninger! Skal finne ut hvilken utgave radaren er. Den står alene med egen skjerm pr. i dag.

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...