Chilli Solbris Svart 11.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Og så har mitt MASE 6.5 fått litt TLC. Det var virkelig på tide. Det var ingenting igjen av impelleren! Zinc er også byttet! Sitter to stykker på disse Yanmarmotorene! Ett ved impellerpumpa og ett på baksiden. Liten dings med viktig jobb! Forbaska trangt rundt omkring! Og så en kald en (0,5%) etter jobben! Må jo være klar i toppen når en skal å sjøen! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
LALUNA II Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Herlig ...ja enkelt og greit ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Kjenner det kribla nå - dette var fin båt. Tør man spørre om driftsøkonomi, eller er dette noe man ikke snakker om? Fikk nesten lyst å selge huset nå - men hvor skal jeg gjøre av alle tingene jeg har? Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Driftsøkonomi er helt greit det. Jeg eier ikke leilighet eller hus og ville vært på leiemarkedet om det ikke var for båten. Altså ville et leieforhold vært en ren utgift. Utgiftene jeg har til båten som er belånt er en hyggelig husleie. Verditapet på båten er stort sett tatt i og med at det er så veldig mye nytt utstyr om bord (deriblant to maskiner og ett aggregat). Så jeg betaler i det minste til meg selv. Solbris er billig i drift så lenge jeg slapper av på gassen, ca 11 liter i timen. Båt hadde jeg hatt uansett så utgiftene ville vært der på ett eller annet vis men ikke til så stor båt. Herlig ...ja enkelt og greit ;-)He he, ja nå om dagen er det herlig! Rett og slett helt herlig!. Det blir Svenskekysten om 14 dager! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Så følger noen bilder fra tiden som har gått! Det har jo godt tre årstider siden jeg postet noe om denne drømmen. Grudde meg litt for vinteren men det viste seg å gå meget bra. Og noen fine bilder kom det ut av den! Ispropellene skapte damp som ga finer strukturer på masta.... ..... og andre steder... Det var -20-23 i flere dager...... Luka bak måtte isoleres! Støtte opp, tegne ovenfra og skjære ut.... Og så passer den perfekt.... Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
NilsPils Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Glatulerer med fin båt! Ingenting overgår klassisk stil. Misunnelig, jeg? Bare litt. Ser du har en vannlinjejobb foran deg. Regner med at du starter der(?). Jeg hadde en lignende jobb på Saowanee for noen år siden. Med en god del epoxysparkel og Jotun topgloss (over vannlinjen) ble det supert. Det har holdt kjempebra siden. Jeg er ellers kjent for å være litt vanskelig, så den førerstolen ville jeg byttet i noe mer i stil med resten av det fine interiøret. Den kan vel ikke være original? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Driftsøkonomi er helt greit det... Takker for fornuftig svar. Jeg liker å drømme, men liker best å drømme om oppnåelige ting. Er stygt redd flere og flere drømmer går i denne retningen. Den jeg har nå har 25 liters tank, så 11 liter i timen på moderat gass sitter ikke helt inne hos meg ennå, men det napper . Håper du får fine tider på båten fremover. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Glatulerer med fin båt! Ingenting overgår klassisk stil. Misunnelig, jeg? Bare litt. Ser du har en vannlinjejobb foran deg. Regner med at du starter der(?). Jeg hadde en lignende jobb på Saowanee for noen år siden. Med en god del epoxysparkel og Jotun topgloss (over vannlinjen) ble det supert. Det har holdt kjempebra siden. Jeg er ellers kjent for å være litt vanskelig, så den førerstolen ville jeg byttet i noe mer i stil med resten av det fine interiøret. Den kan vel ikke være original? Hei, Tusen takk! Er blitt veldig glad i Solbris. Du behøver ikke å være vanskelig for å påpeke at stolen er helt på trynet! Den er virkelig helt fjern! Så som ui skjønner, den skal vekk. Har tenkt å bygge en benk med mulighet for noe oppbevaring under. Dobbeltbenk slik at det blir grei plass for to. Når det gjelder vannlinja så er båten totalrenovert fra vannlinja og ned. Sandblst, sparklet og primet etter alle kunstens regler. Den skal slipes sparkles og få ny topcoat fra vannlinja og opp når arbeidslyst og penger strekker til. Forhåpentligvis til neste år. Da skal hun opp uansett for ny runde med bunnstoff og zinc. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SoBo Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Flotte bilder Herlig båt Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Tom Rør Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Det er en flott båt du har Erikda Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Flotte bilder Herlig båt Takker og bukker Sobo! Skal bli flinkere til å rapportere. Men har en følelse at det blir laaaaaaangt unna dun standard på oppgfraderinger! Det er en flott båt du har Erikda Takker og bukker Tom! Er veldig fornøyd. Og har tenkt å bruke noen år på å bli enda mer fornøyd! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Har hatt en lekkasje i eksospottene mine. Det har ført til at det har kommet vann i båten. Fikset babord motor i vinter og tok styrbord nå. Bildene er desverre litt opp ned. Har sendt IM til Ingar for å se om det er noe å lære. Håper likevel at de gir et visst inntrykk. Først fra jobben på babord motor i vinter. Denne har jeg ikke flere bilder av. Men anleggsflatene er behørig slipt og limt sammen med superepoxy fra Biltema. Samme prosedyre på styrbord motor. Bilde er snudd 90 grader...... Lokket var lett å få av.. Så er det bare å slipe flatene ren. Og så er det limt sammen.... Beklager at alle bildene er snudd feil vei! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Key Freak Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Snodig, dette. På min iPad vises bildene riktig. Bruker Safari, og velger Vis Mobilversjon. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Viljesterk Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 På mine pcer blir bildene snudd - skjer med mine egne bilder også. Firefox eller Pale Moon - Windows og Linux. Jeg trodde det var noe galt hos meg først. Skulle forresten ønske at flere siter tok i bruk mobilversjon-alternativet slik at man slipper å sitte med en 27" og SVÆRE firkanter over hele skjermen. eks: http://kystverket.no/ Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Chilli Solbris Svart 17.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Da var registerreim byttet på styrbord motor! Startet på første turn og maler som en katt! En deilig følelse! Så nå er det bare en motor til og 25 liter frostvæske som skal skiftes ut! Underveis med montering av deksler og slanger. Litt annen vinkel. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 17.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Eksospotta lakk så den har vært ute for tetting. Slipte godt og vasket med Aceton og limte med Biltemas Superepoxy. Det blir like godt som nytt! Dog ikke like pent! Daumann kan brukes til mer enn å dempe rykk i kjettingen! Perfekt vekt! Og tilbake på plass! Litt trangt for en branne på 194 cm og en body med fastpresset fett! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 17.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 (redigert) En liten videosnutt med motoren i gang! Redigert 17.Juni.2016 av Erikda (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Viljesterk Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Gøy. Er dette helt på tomgang eller skjer det ting? Den gikk så jevnt og fint at jeg ville tro tomgang, men turtallet virket så høyt - kanskje det bare er videoen som lurer de reduserte ørene mine (eller det imellom dem) ? Har du isåfall en video av den i belastning? Hadde vært kjekt å hørt forskjellen. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Chilli Solbris Svart 18.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Hei Viljesterk! Her ligger turtallet på ca 1100 o/min. Har tomgangsturtall på 890-900. Ja disse maskinene går utrolig fint. Det eneste er at jeg må bytte registerreim...... Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 18.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Så var det tid for babord motor! Ny registerreim, løpehjul og strammer. I samme slengen blir det ny impeller og frostvæske. Må av med sjøvannspumpa hvor impeller sitter og et rør som dekker dekselet til reima. På babord motor sitter også fordelingen til varmesløyfen rundt i båten, så her regner jeg med at det går med litt mer frostvæske. Før demontering Fordelingen til noen av sløyfene til diverse radiatorer. Ser for meg at det kan gjøres en og annen opprydning etter vert! Nedre fordeling. Slangen som ikke er koblet til noe skal på motorsløyfa. Bleier er supert! Dekket til dynamoen for å unngå å få frostvæske i dynamoen! Sjøvannspumpa må ut. Den står i veien for dekselet som skjuler registerreima. Skal ikke si hva jeg mener om det! Sjøvannspumpa har en liten o-ring som dekker et hull hvor det renner ut olje når jeg tørner motoren. Skjønner ikke hvilken funksjon dette har! Kom gjerne med løsningen noen! O-ringen detter lett av og det lønner seg å holde noe under ved montering. Det mest kritiske er jo timingen! Den ble sjekket meget nøye! Feil kunne kostet alt for mange båtpenger! Og på nedre drev! Da var det nye på plass! og sjøvannspumpe og deksler, sjøvannspumpe, kjølerør og diverse ble montert sammen igjen. Jeg var nøye på å skru til med momentnøkkel etter spesifisering fra verkstedhåndboka. Sjøvannspumpa er montert og jeg brukte denne praktiske avtrekkeren til å få ut den gamle impelleren. Helt greit å få byttet den ut! Manglet en finne! Og så var vi klar til å starte opp igjen. Den observante leser vil se at jeg faktisk mangler en slange....... Gjort bevisst for å få ut luft! Den ble koblet på. Så da var det fem år til neste gang! Frostvæsken jeg bruker er av typen longlife, rød. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 19.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 (redigert) Og slik låter babord motor på tomgang ca 880-900 o/min. Hadde glemt å rengjøre lokket på sjøvannsfilteret!. Og jeg hadde ikke skrudd det helt til. Stoppet motoren og ryddet opp i mine synder! Kjørte opp turtallet litt og sjøvannsfilteret ble fullt og har et gjennomsiktig og fint lokk! Redigert 19.Juni.2016 av Erikda (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 19.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Og her er begge maskinene i fin samstemt gange på 1400 o/min. Har montert Separ-filter som forfilter og er veldig fornøyd med det! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
NilsPils Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Veldig bra! Fint å kunne gjøre ting selv. Man sparer ikke bare penger, men det gir stor tilfredsstillelse, man lærer og blir mer uavhengig. Har du funnet ut hvor den manglende finnen til impelleren er blitt av? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Viljesterk Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Fantastisk kjekt med både bilder og film. Her læres det mye. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Chilli Solbris Svart 19.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Veldig bra! Fint å kunne gjøre ting selv. Man sparer ikke bare penger, men det gir stor tilfredsstillelse, man lærer og blir mer uavhengig. Har du funnet ut hvor den manglende finnen til impelleren er blitt av? Hei! Nei, men jeg har en mistanke! Skal plukke av slangen fra sjøvannspumpa til varmeveksler så finner jeg den. Glemte ett i går! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.