jaknudsen Startet 18.Juni.2015 Del på Facebook Startet 18.Juni.2015 (redigert) Hei, jeg skulle stramme storseilskjøtet mens bommen hang i bomløften (for å redusere bevegelsen til bommen med seilet nede), med det resultat at festet til bomløft knakk: (bomløft festes i bøylene mellom fingrene mine) Rigrite.com har riktig reservedel (hele uthal-«huset»): http://www.rigrite.com/Spars/Isomat_Spars/Isomat_Booms/NB26_boom.html(må dobbeltsjekke at bomdimensjonene er riktige) Prisen blir imidlertid ganske høy, spesielt med frakt og moms. Er det noen som har tips til andre steder som kan ha tilsvarende del, ny eller brukt? På forhånd takk for hjelp :-) Redigert 18.Juni.2015 av jaknudsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 18.Juni.2015 Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 Alternativet er vel å poppe fast et øye/bøyle oppå bommen. Du må bare passe på at du ikke kjøper den aller billigste, og ikke bruker al-nagler. Men monell. Bøylen kan med fordel isoleres elektrisk fra bommen med litt tape. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mulligan Svart 18.Juni.2015 Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 Min er også knekt. Gikk til Espen Aker som satte på en syrefast bøyle. Sitér dette innlegget Link to post
jaknudsen Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 Takk for svar! Det høres smart ut å feste en bøyle. Dette bør vel gjøres så langt bak på bommen som mulig, for å unngå at bomløft kommer i konflikt med uthal? Er det kurant å bruke eksisterende hull i bommen (som fester uthalhuset)? Mulligan, hva gjorde du med bruddstedet? Slipte det ned, e.l.? Ganske skarpe kanter der nå som revelinene kan gnisse mot. Antar at det ikke er noe behov for å feste trinsehjulene ytterligere så lenge disse holdes på plass av rev og uthal. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Juni.2015 Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 Vet ikke om jeg ser riktig men om det er godt med gods i resterende feste ville jeg vurdert å borre et hull på hver side, sette i en liten sjakkel eller tilsvarende i hvert hull og laget en liten hanefot som jeg hektet bomløftet i. Ville tatt en liten testrunde med reving for å sjekke om revelinene oppfører seg som de skal, og som du selv sier, slipt vekk evt skarpe kanter. Sitér dette innlegget Link to post
Screamingeagle Svart 18.Juni.2015 Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 Sjekk her: http://www.benns.se Jeg fant deler til min Isomat-bom til en Scanmar 33 her. Sitér dette innlegget Link to post
jaknudsen Svart 13.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 En liten oppdatering her – det endte med at nytt bomløftfeste ble kjøpt fra rigrite.com. Resultatet ble veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Bra at det ordnet seg For å hindre pendling av bom synes jeg det er greit å sette på ett ekstra tau på bommen i tillegg til skjøtet, slik at skjøte + tau danner en omvendt V. Da kan du istedet slakke litt på bomløftet så slipper du summingen også. Selv bruker jeg en permanent (mer eller mindre) montert preventer til dette, og da slipper jeg pendling under seilas også, hvis det er mye dønninger og lite vind. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Bra at det ordnet seg For å hindre pendling av bom synes jeg det er greit å sette på ett ekstra tau på bommen i tillegg til skjøtet, slik at skjøte + tau danner en omvendt V. På forrige båten dro jeg ut en lengde fra storseilskjøtet og hektet rundt fokkevinsja om båten skulle ligge lenge. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 14.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 En liten oppdatering her – det endte med at nytt bomløftfeste ble kjøpt fra rigrite.com. Resultatet ble veldig bra. Hei. Bra det løste seg. Hvordan fungerte kommunikasjon og kjøp hos Rigrite? Jeg trenger også diverse deler til Isomat, men ser på nett at flere har hatt dårlig erfaring med dem. Det gikk på dårlig respons på forespørsler og høye priser. Takker. Sitér dette innlegget Link to post
roblom Svart 14.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 Hei, jeg leste det samme som deg ang dårlig respons, men opplevde det ikke slik, responstiden fra RigRite var samme eller neste dag på all kommunikasjon. Jeg ringte dem også for noen avklaringer og det gikk også greit. Forsendelsen gikk med DHL, der kan man kanskje spare noen kroner om de støtter vanlig postgang. De er ikke billigst men for vår del var det kun der vi fant delene vi trengte. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 14.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 Hei. Takk for svar. Da kommer det nok en bestilling der etterhvert. Får håpe krona styrker seg litt innen jeg er klar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.