Jump to content

Isomat storseilbom til Mamba 29: Knekt bomløftfeste

jaknudsen

Recommended Posts

Hei,

jeg skulle stramme storseilskjøtet mens bommen hang i bomløften (for å redusere bevegelsen til bommen med seilet nede), med det resultat at festet til bomløft knakk:

bilde

(bomløft festes i bøylene mellom fingrene mine)

Rigrite.com har riktig reservedel (hele uthal-«huset»): http://www.rigrite.com/Spars/Isomat_Spars/Isomat_Booms/NB26_boom.html(må dobbeltsjekke at bomdimensjonene er riktige)

bilde

Prisen blir imidlertid ganske høy, spesielt med frakt og moms.

Er det noen som har tips til andre steder som kan ha tilsvarende del, ny eller brukt?

På forhånd takk for hjelp :-)

Redigert av jaknudsen (see edit history)

Takk for svar!

Det høres smart ut å feste en bøyle. Dette bør vel gjøres så langt bak på bommen som mulig, for å unngå at bomløft kommer i konflikt med uthal? Er det kurant å bruke eksisterende hull i bommen (som fester uthalhuset)?

Mulligan, hva gjorde du med bruddstedet? Slipte det ned, e.l.? Ganske skarpe kanter der nå som revelinene kan gnisse mot. Antar at det ikke er noe behov for å feste trinsehjulene ytterligere så lenge disse holdes på plass av rev og uthal.

Guest Avmønstret#

Vet ikke om jeg ser riktig men om det er godt med gods i resterende feste ville jeg vurdert å borre et hull på hver side, sette i en liten sjakkel eller tilsvarende i hvert hull og laget en liten hanefot som jeg hektet bomløftet i. 

Ville tatt en liten testrunde med reving for å sjekke om revelinene oppfører seg som de skal, og som du selv sier, slipt vekk evt skarpe kanter. 

• 3 måneder senere...

Bra at det ordnet seg  :thumbsup:

For å hindre pendling av bom synes jeg det er greit å sette på ett ekstra tau på bommen i tillegg til skjøtet, slik at skjøte + tau danner en omvendt V.

Da kan du istedet slakke litt på bomløftet så slipper du summingen også.

Selv bruker jeg en permanent (mer eller mindre) montert preventer til dette, og da slipper jeg pendling under seilas også, hvis det er mye dønninger og lite vind.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Guest Avmønstret#

Bra at det ordnet seg  :thumbsup:

For å hindre pendling av bom synes jeg det er greit å sette på ett ekstra tau på bommen i tillegg til skjøtet, slik at skjøte + tau danner en omvendt V.

På forrige båten dro jeg ut en lengde fra storseilskjøtet og hektet rundt fokkevinsja om båten skulle ligge lenge. 

En liten oppdatering her – det endte med at nytt bomløftfeste ble kjøpt fra rigrite.com. Resultatet ble veldig bra.

Hei. Bra det løste seg.

Hvordan fungerte kommunikasjon og kjøp hos Rigrite? Jeg trenger også diverse deler til Isomat, men ser på nett at flere har hatt dårlig erfaring med dem. Det gikk på dårlig respons på forespørsler og høye priser. Takker.

Hei, jeg leste det samme som deg ang dårlig respons, men opplevde det ikke slik, responstiden fra RigRite var samme eller neste dag på all kommunikasjon.

Jeg ringte dem også for noen avklaringer og det gikk også greit.

Forsendelsen gikk med DHL, der kan man kanskje spare noen kroner om de støtter vanlig postgang.

De er ikke billigst men for vår del var det kun der vi fant delene vi trengte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...