Jump to content

Farm 80 eller 100


Jon-Kåre

Recommended Posts

Fungerer det å dra dette som en hulkill mellom bordgangene under vannlinja før man bunnsmører ogvil det da være der til neste år??????????

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker marinteknik som er et caskoprodukt, smører bunnstoff over og har veldig gode erfaringer med det. Legger på nytt hvert år. Marinteknik legger du på med en fugepistil og smører ut med fingeren. Marinteknik er veldig elastisk og blir ikke hardt og er lett å fjerne hvis du ønsker det. Farmboksen har jeg kasta for lenge siden.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker marinteknik som er et caskoprodukt, smører bunnstoff over og har veldig gode erfaringer med det. Legger på nytt hvert år. Marinteknik legger du på med en fugepistil og smører ut med fingeren. Marinteknik er veldig elastisk og blir ikke hardt og er lett å fjerne hvis du ønsker det. Farmboksen har jeg kasta for lenge siden.

<{POST_SNAPBACK}>

Er det nødvendig å legge nytt hvert år eller? Skuta skulle nok hvert klinket opp men så lenge det ikke dreier seg om tærte nagler etc så har jeg ikke så veldig lyst å starte et slikt prosjekt. Hav skjer med marine teknikken slipper den tak i trevirket eller? Det jeg har tenkt å gjøre er å fjerne alt gammelt kliss klass som erpåført av tidligere eiere tror det er forskjellig immelom bordgangene som og vanskeliggjør trutning for så å fylle med Farm eller tech 7 eller marineteknikk som du kom med nå eller annen metode så er det noen som har gode råd/erfaringer er de velkommen til å dele de ut :drink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tec7 er et fantastisk produkt, men ikke under vannlinje, grunnet dens limende/harde masse.

 

Marinteknik er et mykere produkt, men etter mitt syn (husk, smaken er som baken) fremdeles for hard, samt at den slipper ikke så lett i tre, som du spør om.

 

Da sitter man igjen med Farm, fett, margarin etc. Farmen er fin på den måten at den holder seg gummi-elastisk over tid. Dersom veden ikke har "trykket" ut farmen, vil denne holde seg på plass over flere år. Skulle du allikevel føle neste år at du vil ha mere, kan du påføre farm oppå gammel farm.

 

Du velger selv, om du vil stoffe båten før eller etter påføring av farm (enkelte transportører er ikke så glad i farm ETTER bunnstoff, på grunn av at dette kan grise ut stroppene noe). Farm er også overmalbar med vanlig maling.

 

Om du trenger Farm 80 eller 100, er avhengig av størrelsen på sprekkene. Jeg antar du ikke har allverdens store sprekker, slik at det holder med 80 ?

Link to post
Share on other sites

Tec7 er et fantastisk produkt, men ikke under vannlinje, grunnet dens limende/harde masse.

 

Marinteknik er et mykere produkt, men etter mitt syn (husk, smaken er som baken) fremdeles for hard, samt at den slipper ikke så lett i tre, som du spør om.

Da sitter man igjen med Farm, fett, margarin etc. Farmen er fin på den måten at den holder seg gummi-elastisk over tid. Dersom veden ikke har "trykket" ut farmen, vil denne holde seg på plass over flere år. Skulle du allikevel føle neste år at du vil ha mere, kan du påføre farm oppå gammel farm.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Marinteknik er et helt elastisk og blir ikke hard, jeg har brukt dette en del ganger. Jeg skraper bunnstoffet av hvert år og da følger marintkniken med (du kan dra den av med fingrene). Marintekniken er noe jeg har for en sikkerhetskyld så ikke båten skal gå rett til bunns når den settes ut. Siden det ikke er dyrt cå 130 kr for en patron velger jeg å gjøre dette hvert år. Jeg kan nevne at når jeg satt ut min båt 23 fot som har stått på land i 2 år tok så lite vann inn at det gikk over en halvtime før lensepumpa starta.
Link to post
Share on other sites

Dospen : Kjenner du til om der finnes flere typer marinteknik ? Årsaken til at jeg spør er at på tuben (må ta det fra hukommelsen, har ikke dette liggende her) står det at marinteknikk også kan brukes til fuging/nating, festing av deler etc., nokså lik tec7. Når dette kan brukes til fuging, sier det seg selv at marinteknikken ikke kan slippe veden så lett ?

Link to post
Share on other sites

Tror jeg heller mest til farm enda ihvertfall. Det er riktig som perlen skriver at dette er en fugemasse til nating etc iallefall ifølge www.casco.no Når det gjelder tech 7 pratet jeg med de sist sesong og han anbefalte dette til den bruken som jeg beskriver. Så jeg har prøvd på enkelte bordganger og jo båten var tettere men når jeg tar den opp iår kan noe av dette dras rett av. I sannhetens navn skal det vel sies at jeg ikke gjorde dette på noen seriøs måte sist sesong men dog. Det som gnager meg mest er at jeg nå mener å gjøre skikkelig rent for å fylle immelom bordgangene om det å få det rent betyr at jeg må gå over mellom bordene med en dremel fres eller bøyd fil ja så skal all gammel dritt bort og da blir jeg litt betenkt når det gjelder å legge masse som blir for hard eller slipper takket i åpningene. Blir det for hard strekker det mere på naglene og slipper det er det like lekt neste sesong. Hvis resultatet blir slik at jeg må gå over noe er det greit

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Dersom du har tilgang på Fein eller Powercraft multikutter, går det an å bestille spesielle kniver til å fjerne denslags griseri under bordganger på en uhyre enkel måte som du vil spare svært mye tid på....

 

Dette vil være et bedre verktøy enn dremel etter min mening....

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset vi har supercut fra fein så jeg får gå på makkern og sjekke katalogen over tilbehør i morgen, har du noe nummer og navn kanskje?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har ikke katalogen her, men den kalles for natekniv (brukte en slik for et par år siden, fjernet natene på alt av dekker, dollbord samt cabintak på et par timer, fullstendig !).

 

Sjekk du ut katalogen (aner ikke om utvalget ligger presentert på internet ?)

Link to post
Share on other sites

Dospen : Kjenner du til om der finnes flere typer marinteknik ? Årsaken til at jeg spør er at på tuben (må ta det fra hukommelsen, har ikke dette liggende her) står det at marinteknikk også kan brukes til fuging/nating, festing av deler etc., nokså lik tec7. Når dette kan brukes til fuging, sier det seg selv at marinteknikken ikke kan slippe veden så lett ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan si av erfaring at den slipper lett, har brukt dette ganske mye og over flere år. Har også kontaktet Casko teknisk i fjor for å spørre om dette. Jeg har også prøvd å lime med Marinteknik, syntes det fungerte dårlig der.

Link to post
Share on other sites

Dette med at det slipper lett ser jeg ikke som noe fordel er mere ute etter noe klissent som henger seg fast og gjerne i flere år, hvordan er farmen i så måte??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da blir det nok farm 80, vet du noe om forbruket på denne denne har de ikke inne slik at jeg må bestille. Greier jeg meg med en bok eller kanskje det er lurt å bestille 2 eller flere?????. Det er foresten ingen her som har kommet med menineger om å bruke den gamle metoden med driving det kunne hvert artig å blandet det emnet inn i diskusjonen hvis her er noen som har peiling :boxing::wink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Farm på klinkbygget skrog. Legger dette som hulkile og stoffer over. Min erfaring er at det som ikke går inn mellom bordgangene tørker ut og blir relativt hardt i løpet av vinteren/våren på land. Jeg skraper bort dette når jeg alikevel må under og fjerne løs bunnstoff. Bruker Farm primært som hjelp for å holde båten flytende rett etter sjøsetting. Jeg har ingen store sprekker og bruker Farm 80 med godt resultat. Sikaflex og tilsvarende som herder til "strikk-konsistens" vil ikke jeg benytte i sprekker under vannlinja.

 

Føler at jeg like gjerne kunne brukt margarin for å dekke mitt behov, men at dette blir upopulært klin for bil og stropper ved utsett. Legges i så fall utenpå bunnstoff og vil etter hvert vaskes bort når båten tas i bruk. Må vel være det billigste og mest miljøvennlige som finnes. :smiley:

 

Lagt til: Linker til datablader for Farm (pdf-filer)

Farm 80

Farm 100

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for linkene Jens_P. Når det gjelder sprekker Perlen har jeg ikke en eneste synlig en. Hvordan er holdbarheten og prisen på dette stoffet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg har også limt med marinteknikk, og sakene henger sammen enda (kasse utendørs, uten bruk av skruer/spiker). Føler derfor at marinteknikk blir for hardt stoff å bruke under vannlinje, hvor mest mulig utover tre skal være svært fleksibelt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vet av erfaring at Marinteknik er elastisk, jeg har brukt det mellom bordgangene og i sprekker og treet har ikke tatt skade av det. I mellom bordgangene har jeg gammelt drev som er uttørket og hardt, derfor bruker jeg Marinteknik. Hvis jeg skulle ha tatt bort alt gammelt derv på hele båten ville jeg drevet på nytt igjen.

Perlen jeg slepper og føle, jeg har prøvd flere ganger. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg vet av erfaring at Marinteknik er elastisk, jeg har brukt det mellom bordgangene og i sprekker og treet har ikke tatt skade av det. I mellom bordgangene har jeg gammelt drev som er uttørket og hardt, derfor bruker jeg Marinteknik. Hvis jeg skulle ha tatt bort alt gammelt derv på hele båten ville jeg drevet på nytt igjen.

Perlen jeg slepper og føle, jeg har prøvd flere ganger. :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

har du oppskrift på driving, jeg vet at det benyttes en eller annen tråd pluss noe griseri og hvor får man eventuelt kjøpt dette, er det foresten klinket båt du har??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

har du oppskrift på driving, jeg vet at det benyttes en eller annen tråd pluss noe griseri og hvor får man eventuelt kjøpt dette, er det foresten klinket båt du har??

Du bruker tjæret hamp, drevejern og treklubbe (Mener at de har det hos Schlûtter i Oslo) Krever litt trening for å komme inn i rytmen / slå med riktig hardhet, men er ikke spesiellt vanskelig. Husk å få drevejern etter dimensjonen på sprekkene som skal drives. (Jernet ser ut som et slags huggjern, men med mye tykkere egg m/spor i) Dreving skal ikke benyttes på klinkbygde båter!!! Kun for kravellbygde båter under vannlinjen (over benyttes lusing) :wink:

Link to post
Share on other sites

International har et produkt som likner farm "Tætt" tror jeg det heter, som du får i patron til bruk i sprøytepistol. Jevnes ut langs sprekken med en finger dyppes i Zalo-vann. Lett å jobbe med, elastisk, stoffbar, spesielt om man primer litt først, og sitter i flere år.

 

Farm på boks blir tungvint og klinete om det skal dekke et lengre område.

 

Hempel har Proof på patron, men det blir mer som strikk, og fester dårligere/lettere å fjerne.

Link to post
Share on other sites

jeg greier ikke å finne noe om stoffet tætt fra international på nettet har du en link???

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Her er svaret som jotun gir angående måten jeg har beskrevet ønsket metode for bruk

 

 

Hei og takk for mail.

 

Nei Farm er et tettningsstoff som skal inn i sprekker og nater.Vi har ingen produkter til dette bruket.Ha en fin kveld.

 

Med vennlig hilsen,Ole-Fredrik

 

_____________________

On 11.05.2005, Jon-Kåre Olufsen (email: sorrabygg@sorra.no) wrote this

request:

 

KAn jeg legge Farm 80 som en hulkil mellom bordene på en klinket båt under vannlinjen og deretter påføre bunnstoff over dette.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dreving skal ikke benyttes på klinkbygde båter!!! Kun for kravellbygde båter under vannlinjen (over benyttes lusing)  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Blir det ikke benyttet drev ihvertfall under byggingen av klinert båter, mener der finnes en høvel som lager spor hvor dette skal ligge. Hampen hvis det er det som benyttes utvider seg vel (trutner) og skaper dermed en tettning :confused:

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...