Jump to content

Er vi oljemillionærer i svenskenes øyne?

Lars H.

Recommended Posts

Har møtt svensker, dansker og nederlendere som har hørt om den fantastiske rikdommen nordmenn skal være i besittelse av og da påpeker jeg hvor lite oljefondet faktisk utgjør pr hode samt at en halvliter på byen koster rundt 70kr og at vi i det daglige ikke merker noe til denne fantastiske rikdommen.

Og for å sette ting i perspektiv så er vel omsetningen til Daimler Benz og eller BASF omtrent like stort som det totale norske  statsbudsjettet.

I Japan setter de  nå i gang byggingen av det nye SCMAGLEV "toget" / systemet som skal gå mellom Tokyo og Osaka i 500 km/t (toppfart 603 km/t)  - omtrent distansen Oslo-Bergen og som har en kostnadsramme på 1000 mrd kroner. Oljefondet er på ca 7000 mrd kroner til sammenlikning.

SCMAGLEV 500 km/t:

Norge er en mygg i økonomisk sammenheng og har fryktelig sårbar økonomi i forhold til de tunge landene som styrer det økonomiske utviklingen: selv Hellas klarer å sette hele EU i økonomisk svingning. http://rt.com/shows/keiser-report/episode-440-max-keiser-808/ (om hvordan økonomien påvirkes av de mest idiotiske eksterne faktorer) 

Svenskene klarte å eliminere biliongjelden sin på 90 tallet ved å brette opp ermene.

Norge var heldig nok til å kunne putte sugerøret i oljebrønnenne i Nordsjøen på samme tid og det er egentig vår ulykke.

Tacka Fan APe-landslaget.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Bolig kan da være en meget lukrativ investering...

Kjøpte første bolig i 1997, og har så lang tjent mer på bolig enn jobb i samme periode.

Regner med at de som mener bolig har vært en dårlig investering har leid sin bolig gjennom de siste tyve årene? Den beste investeringen jeg har gjort er forøvrig hytte ved sjøen og den/de dårligste har vært båt!

Og til trådstarters spørsmål; mitt svar er et tydelig JA! I dag bygges nye boliger i Oslo-området (og sikekrt mange andre steder) av polakker og litauere mens vi lar oss betjene av svensker på hoteller, restauranter og butikker.

Og hevder man bare lenge nok at pris/verdi i et markedssegment vil gå ned så får man sikkert rett en eller annen gang selv om det hva bolig angår har tatt litt tid og ser man på det over noe tid/pr så har det vel ikke skjedd så mange av de som fortsatt er i live vil jeg tro!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Og den du har i dag har du positiv cash flow på?

Boligen i 1997 var 100% lånefinansiert. Nå eier jeg 70%, og utleiedelen dekker lånet og løpende kostnader som strøm og komunale avgifter.

Skulle jeg selge nå, vil jeg få mer enn jeg betalte for den.

Hva hadde resultatet vert om jeg leide bolig i samme periode?

http://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/nordmenn-flotter-seg-mest-på-ferie/ar-AAbTHxV?ocid=ieslice

Leser at nordmenn bruker mest penger av alle i Norden i ferien. 50% mer enn dansker og svensker.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det er vel ikke så merkelig at svenskene i Bohuslen får en oppfatning av at "norrbaggarna" er oljemillionærer alle mann. Hvem er det egentlig de ser noe til? De ser jo ikke så mye til uføretrygdede alenemødre med tynnslitt økonomi bosatt i en blokkleilighet, uten økonomisk handlefrihet til å ta med barna på ferie. Det er folk som har det smalt her i landet også, selv om vi har en levestandard og gjennomsnittlig kjøpekraft som ligger på topp i Europa.

Boligen i 1997 var 100% lånefinansiert. Nå eier jeg 70%, og utleiedelen dekker lånet og løpende kostnader som strøm og komunale avgifter.

Skulle jeg selge nå, vil jeg få mer enn jeg betalte for den.

Hva hadde resultatet vert om jeg leide bolig i samme periode?

Gratulerer! Da har du skjønt poenget. En av ganske få :-)

Artig tråd, og interessant hvilken vei den tar. Jeg tror det skyldes at bildet av Lars H. sin Saga 27 inneklemt mellom nye, store båter (uansett ansjonalitet), har enorm symbolverdi når det gjelder de siste 30 årenes økonomiske utvikling. Bildetr\ sier alt.

De tankene man kan gjøre seg (rettere sagt: som jeg gjør meg, og jeg er nok ikke alene), er jo at den "gamle" båtens egenskaper gjorde for eierne da den var ny, det gjør den fortsatt i dag. Det samme gjelder for øvrig alt vi eier: De fleste materiellle ting vi har, var helt ok for 30 år siden. Det tingene gjorde for oss før, gjør de fremdeles i dag.

Så det er helt klart vi mennesker som har forandret oss, ikke båtene, klærne, husene våre eller andre ting. Rikdommen har forandret oss.

Jeg oppfordrer alle til å filosofere litt over hva dette innebærer. Det er viktige tanker som alle bør ta seg tid til å tenke over, skulle jeg mene.

Jeg kaller det som stimulerer oss til stadig høyere forbruk, uærbødigst for "Rotteracet". Manglende innsikt i de fundamentale verdier som gjør oss til menensker, eller også kunnskapsløshet driver oss videre, halsende etter mer, mer, mer. Selv om det bare er utenpå. Og vi har et økonomisk system som kollapser hvis ikke alt vokser helt inn i himmelen. Vekst, vekst, vekst.

Derfor lever vi i en tid, der fremtidige historikere kommer til å se på vår tid med medlidenhet og med undring på hvordan finansinstitusjoner og noen få mennesker som kontrollerer dem, fikk lov til å samle all verdens pengerikdom på stadig færre hender. Det MÅ føre til revolusjon. Ikke i vår tid kanskje, men dette er jo ikke bærekraftig.

Det har lite å si i denne store sammenhengen, at vi i Norge har oljerikdommen, det er bare en krusning på overflaten.

Men - JA: Verden rundt oss oppfatter nordmenn som oljemillionærer. Fordi vi er det! Og sammen med USA og resten av den vestlige verden, er vi på vill ferd mot økonomisk kollaps på lang sikt, reisende på første klasse.

Det skal sterk rygg til å bære stor medgang. Hittil har vel vi nordmenn klart oss rimelig nøkternt, tross alt. Vi har styrt økonomien slik at verdiene har blitt drysset over hele befolkningen. Svært få andre oljeland har klart dette like godt som oss. Bare se på Nigeria. Den store tabben vi har gjort i den offentlige debatt, er nok å tro at vi er rike fordi vi er flinke.  Det er derfor viktig at vi skjerper oss og tenker oss godt om når renten faller og etter hvert kanskje blir under null også i Norge.

Diamanter er verdifulle, kun fordi noen er enige om at de er det. Men egentlig er diamanter også en slags stein.

Det vi trengte av mat, klær og tak over hodet, skaffet vi oss før også. Det er egentlig nok. Resten er uten varig verdi.

Bortsett fra båten til Lars: Den representerer en livsfilosofi, som jeg har den dypeste respekt for.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

I fjor sommer kom jeg i snakk med en Danske i København, han hadde hørt at i Norge hadde staten så mye penger at den hadde utbetalt en halv mil. til alle borgerne.

Jeg bekreftet selvfølgelig dette :yesnod::giggle::flag:

Jeg har et Statoil Gullkort, og har ved flere anledninger fortalt mine svenske kollegaer at jeg kan ta ut penger fra oljefondet på det, og at det går helt fint så lenge jeg bare tar ut det jeg trenger. En slags avtale alle nordmenn har med staten i en "dugnadsånd".... :cool:

Svenskene pleier å kontre med at "Vi skulle aldri latt dere forlate unionen", hvorpå jeg repliserer at innen unionen drev svenske fram at begge land hadde fullstendig råderett over egne naturressurser, gjort for å beskytte svenske stål og kull-forekomster fra fattige nordmenn. Så dersom vi fremdeles hadde vært i union hadde fremdeles svenske ikke fått en krone av oljeformuen. Og hadde det vært bedre enn dagens situasjon...?   :lol:

Nordmenn har stor kjøpekraft når man drar til Sverige eller Danmark, men hvis man sammenligner kjøpekraften internt i de ulike landene, tror jeg forskjellen er mye mindre mellom f.eks svensker og nordmenn. Svensker tjener mindre, men det meste er billigere. Velferdsstaten er bedre utbygd med mange tjenester vi ikke får, eller ikke i samme grad.

Dei som gjester vestkysten av Sverige er i all hovudsak østlendingar, og då helst frå Bærum og Oslo. Det er her me har dei høgste lønningane. Dei er oljesmurte dei og, sjølvt om dei ikkje produserer eit gram olje. Me vestpå t.d, har langt finare fasilitetar rett utanfor stovedøra. Me treng ikkje reise til Sverige for å oppleve dette. So her er det feil å kjemme alle med samme kam.  Går du litt lenger sørover, vestover og ikkje minst nordover, er lønsnivået eit heilt anna. Eg vil tru folkelynnet og. Men her er det heller ikkje rett å kjemme alle med samme kam. Men det er vel ikkje utan grunn utnamnet Blærum er oppståt? Elles er eg samd i at me er blitt litt store på det, og ikkje berre når det gjeld båt. Og so er me blitt litt dovne og storforlangande. Sjå berre alle kommentarane på sosiale medier. Flaut! Veit at svenskar blir føretrukne som arbeidskraft i Oslo, og skjønar det godt. Men alt dette kjem til å ordne seg no når oljeprisen er redusert til det halve og mange blir arbeidsledige. Dette er berre begynnelsen. Trur det var godt omslaget kom! Ingen trær veks inn i himmelen!

"Og så var Oslo og Bærum-kompleksene blitt hovedtema nok en gang. God bedring!"

Ta det til deg om du vil. Det er eit faktum, men gjeld sjølvsagt eit svært lite mindretall. Kunne nok teke med deler av Bergen og vestlandet og for å sukre pillen til nærtakande Bærum og Oslofolk, men dei reiser i liten grad nedover hit. Difor avgrensa eg meg slik til Oslo og Bærum. Elles hadde eg teke med Bergen og!

Dei som gjester vestkysten av Sverige er i all hovudsak østlendingar, og då helst frå Bærum og Oslo. Det er her me har dei høgste lønningane. Dei er oljesmurte dei og, sjølvt om dei ikkje produserer eit gram olje. 

Det produseres ikke et gram olje på Vestlandet heller.

Det er ikke mulig.

Geologien setter en stopper for det.

Har møtt svensker, dansker og nederlendere som har hørt om den fantastiske rikdommen nordmenn skal være i besittelse av og da påpeker jeg hvor lite oljefondet faktisk utgjør pr hode samt at en halvliter på byen koster rundt 70kr og at vi i det daglige ikke merker noe til denne fantastiske rikdommen.

Da er jeg spent på hvordan du klarer å legge fram det fakta at "oljefondet" utgjør langt over 1 million kr pr innbygger uten at de fremdeles har den oppfatningen at vi alle er olje-millionærer. Og hvis du mener at vi ikke merker noe til dette i det daglige så bør du kanskje få opp øynene. Det er faktisk en grunn til at Norge til stadighet blir kåret til det beste landet i verden å bo i, alle velferdsgodene vi har koster faktisk vannvittige summer og de hadde vi ikke kunnet opprettholde uten den oljen/gass vi er så heldige å ha utenfor stuedøra vår. I tillegg har det vært med på å gi nordmenn en av verdens høyeste levestandarer. Så utlendingenes syn på oss nordmenn som oljemillionærer er mer riktig enn jeg tror vi selv er klar over.

Det startet faktisk på Sørlandet. Nærmeste punkt i Norge fra Ekofisk.

Men sørlendingene er for velutdannet og veloppdragne tll å hevde at det er et sørlandsk fenomen.

Kloke hoder i Oslo besluttet at dette skulle drives fra Stavanger.

Som ellers ville ha puttet brislinger i blikkbokser fortsatt.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...