småbåt1 Startet 20.Juni.2015 Del på Facebook Startet 20.Juni.2015 Hei. Har forsøkt å søke på dette temaet, men finner bare emner som dreier seg om større båter. Har en liten aluminiumsjolle på 15 fot og 250 kg. Så denne flyter lett i vannet. Jeg skulle gjerne hatt en beskrivelse/tegning på hvordan ankre opp og komme seg på land uten jolle. Finnes det en metode hvor man kan sette ut ankeret.. kjøre inn mot land. hoppe på land, for så å "dra" båten ut igjen? Ønsker ikke å ha anker med kjetting, for det skrangler sånn. Jeg så for meg noe sånt som for eksempel feste tau bak på båten, mot ei trinse på ankeret.. slippe dette ned, føre denne tauenden inn og rundt mot "noe" på land og ut igjen mot fronten på båten. Hilsen Helt Fersk!! Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 20.Juni.2015 Del på Facebook Svart 20.Juni.2015 Dragtau gjør vel nytten, se vedlagte skisse. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
småbåt1 Svart 20.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2015 Hei. Dette er tegningen jeg har sett tidligere, men forstår den tydeligvis ikke. Først slipper man ut ankeret, så festes dette i bunn. Deretter må man knyte fast ankertauet til båten. Så må man kjøre mot land.Det er da jeg lurer på.. flytter man ikke ankeret inn mot land da? Sitér dette innlegget Link to post
småbåt1 Svart 20.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2015 Eller er det sånn at man slipper ut ankeret, sjekker at det fester. Kjører inn til land. Strammer opp tauet. Og så er det tauet som "synker" og trekker båten utover? Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 20.Juni.2015 Del på Facebook Svart 20.Juni.2015 Anker uten kjetting er som motor uten olje, fungerer ikke. Finnes mange typer tau med blykordeler inni, men disse koster skjorta og er stiv og fæl å bakse med. Kjøp kjetting, det tynger ned ankeret slik at det får feste i bunn og ikke bare blir dratt opp igjen hele tiden. Du som har aliminiumsbåt må passe på å lagre ankeret med kjettingen i en pøs eller lignende, forskjellige metaller tåler som kjent ikke trynet på hverandre. Når du ser andre som gidder å bakse og banne med kjetting og tang og gørr som følger med opp, så er det nok en grunn for at de gidder det ;) Du trenger ikke å ha kjetting hele veien på en så liten båt, vi har bare 5m kjetting på lettankeret på vår båt, sjelden vi trenger noe mer når vi ligger i en badevik el. skjermet uthavn. På hovedankeret er det kjetting hele veien, det bruker vi når vi skal ligge over natten, gå fra båten og selvfølgelig om det skulle oppstå en nødsituasjon. Sitér dette innlegget Link to post
småbåt1 Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Ok. Men jeg skjønner fremdeles ikke helt hvordan jeg skal gjøre det da. Skjønner ikke hvordan båten kommer seg utover og hvordan ankerline strammes. Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Du har en ring i bøya som tauet tres gjennom. Ofte fester man flytetauer i to ringer på land også slik at det ikke ligger å snurrer seg sammen. Flytetauet skøytes slik at det danner en ring eller sirkel, sees kanskje litt dårlig på skissen. Ankerlinen ligger strammet opp mot flytetauet som går til land. Båten festes til i baugen gjerne der flytetauet er skjøtet sammen, og båten dras utover ved å dra tauet gjennom ringen i bøyen. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
småbåt1 Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Nå skjønte jeg enda mindre. Huff.. Tror jeg holder meg på vannet jeg. ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Klovn1 Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 (redigert) Ja det forstår jeg godt, her ble det mye surr. Dette er såre enkelt, kast dreggen i sjøen når du er 20 meter fra land, deretter siger du sakte inn mens du slipper ut på dreggtauet. Så hopper du i land å tjorer båten fast i noe du måtte finne på land, deretter går du ombord igjen og strammer opp dreggtauet til du kjenner du har feste. Du kan siden justere hvor langt ut fra land du vil ha båten, en meter eller to holder stort sett, da klarer du fint å dra båten inntil når du skal ombord igjen. Lykke til, og kos deg på skjæret. Redigert 21.Juni.2015 av Klovn1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåt1 Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Takk. Den var forståelig. Men fremdeles skjønner jeg ikke hvordan båten reiser fra land etter jeg har hoppet på land. Er det slik at man MÅ ha kjetting som synker og trekker båten utover? Frank Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 (redigert) ... eller en "daumann" - et lodd på ankertauet som trekker båten utover i denne tråden er det en tegning som viser dragtauet - det er altså en stor løkke, som du fester i båten når du er iland, så kan du dra båten ut til blåsa slik at den kommer bort fra land https://baatplassen.no/i/topic/90550-fortøyning-av-båt-i-blåse-bøye/ Redigert 21.Juni.2015 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Klovn1 Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 (redigert) Nei du trenger ikke kjetting, båten er så liten og lett at den vil sige ut så lenge dreggtauet er stramt når båten er til land. Er du i tvil kan du henge på en daumann ( et lodd) halveis ut på dreggtauet. Fest en line i loddet og fir det ned langs dreggtauet. Ikke forvirr han mer med det blåse-snakket, det er ingen som har med seg blåse og moring når man skal ut på en holme å kose seg. Redigert 21.Juni.2015 av Klovn1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåt1 Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Nå er jeg med. Takk takk. Prøver uten lodd først. Tusen takk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.