Jump to content

Daumann


bliss X

Recommended Posts

Hvor stramt skal ankertauet være før man firer ned daumannen? Hvordan vet man hvor langt ned daumannen bør senkes? Andre råd og tips? (Kanskje er det nettopp DEG vi ligger ved siden av når vi ønsker å sikre best mulig v.h.a. daumann)    :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Daumannen strekker ankertauet slik at det er konstant passe stramt, og når det kjem bølger fjører  daumannen i staden for at kreftene går rett til ankerfeste og kryssholt.  Vi bruker ein paraplydregg på 5-6 kg til daumann, og vi merkar det med ein gong når daumannen er lagt ut at presset på landtaua blir jamnare og mjukare, samt at båten ikkje blir pressa mot land når det kjem bølgjer frå passerande båtar.

<{POST_SNAPBACK}>

Fint Nils,- kan du gi svar på mine spørsmål overfor, utifra dine egne erfaringer :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Fint Nils,- kan du gi svar på mine spørsmål overfor, utifra dine egne erfaringer    :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Eigne erfaringar... vi har hatt båt sidan i fjor haust, og har ankra opp tre gonger :blush:

 

Eg tar utgangspunkt i ankring med landtau:

 

1. Før vi legg ut daumannen fortøyar vi ferdig og strekker ankerlina nokså stram, dvs nesten like stram som om vi ikkje brukte daumann.

 

2. Vi senkar daumannen fire til seks meter bak båten, men slik at han alltid blir liggjande godt klar av botnen. Daumannen lager ein open vinkel på ankerlina der han heng:

 

Bilde

 

 

Eg ser av svaret til Lasse at det kan vera fleire meiningar om dette, men eg trur det kan vera vanskeleg å få daumannen til å gli 15 meter utover langs ankerlina om ein ikkje ankrar på djupt vatn, men det kan høyrast fornuftig ut om ein skal liggja på svai.

Link to post
Share on other sites

Jeg hiver ut mye (mange synes jeg overdriver), men jeg opplever stadig å våkne om morgenen å oppdage at ankeret har flyttet seg, og at vi ikke lenger ligger så bra.

Kan det være at ankertauet strammes opp for mye ved fortøyning, pga at båten ikke skal dunke i land? Da vil høyvann kunne trekke ankeret lenger inn, slik at båten ikke lenger ligger slik den ble fortøyd, ved lavvann. :confused:

Daumann vil dra båten ut fra land, slik at ankertauet ikke trenger å være så stramt, og uansett: Blir likevel ankeret dradd lenger inn av høyvann, så vil daumannen likevel holde landfortøyningen stram, og du vil ligge slik du planla likevel.

 

Jeg har også merkelige opplevelser: Det fulgte med en Bruce-kopi med vanlig synketau uten kjetting med båten, men selgeren sa at "det ankeret var ikke brukendes", og jeg ble anbefalt å skifte.

Jeg glemte hele anbefalingen. Lenge etter skulle vi ankre opp, jeg kasta ankeret langt ute og vi seg inn til land mens vi slapp ut tau. Ved land skulle jeg stramme opp fortøyningen bak, og det endte med at jeg drog ankeret rett opp i båten igjen. Dermed måtte jeg ta jolla og ro ut en paraplydregg. Og den holdt!

Nå har jeg kjøpt blytau, og har prøvd samme ankeret et par ganger, begge gangene med suksess. Spørsmålene er: Var jeg uheldig med bunnforholdene 1. gangen. Eller er det blytauet som får ankeret til å sitte nå. Eller hva?

 

Det er fortsatt ankeret som holder båten fast. Daumannens oppgave er utelukkende å holde strekket i tauet mest mulig langs bunnen. I stedet for 15 kg ekstra tyngde i tauet, hadde det kanskje vært en ide med litt ekstra tyngde i enden av tauet? Et par kilo tyngre bruceanker f.eks?

 

 

Lotus

Jeg er enig i at det er ankeret som holder båten fast. :yesnod: Og jeg er enig i at daumannen ikke fører til bedre feste for ankeret annet enn vinkelen langs bunn. :yesnod: Men daumannen hjelper til at båten ligger slik det var tenkt ved fortøyning, ved at den sørger for å holde båten ut fra land, ikke flytter seg så mye sidelengs, og fjærer slik at ikke ankeret flytter seg. Daumannen er altså et triks for å forsterke den positive virkningen av vekten på blytauet eller kjettingen, og gjøre fortøyningen mer robust slik jeg ser der.

Anker-tauet eller -kjettingen henger i bue da vekten er likt fordelt over strekket. Med daumann fås bedre vinkel i forhold til bunnen, da den presser ankertauet ned på et punkt. Om det er nødvendig med bedre vinkel på ankertauet er steds- og vær-avhengig, og ikke generaliserbart :nono:

 

Mine 2 daumenn på ca 7kg er nå klar til test i helgen. Total kost: 122kr + Litt gass til primus'en.

Redigert av Havbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...