Jump to content

Daumann


bliss X

Recommended Posts

Hei Lasse.

Har du spurt hos Ivar på Padda?

Der kjøpte jeg min dauman på 4,5 kg for noen år siden.

Han driver jo å selger ut ting og tang så det kan være han ikke har lenger,

men ta en telefon og hør.

Hvis du ikke allerede har spurt da?

Trond

Nei, jeg har ikke spurt ham, men så hva han hadde i restebutikken. Han hadde en daumann der men den var alt for lett.
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Navigare i Kristiansand har daumann i flere størrelser men det er jo langt unna. Regner med at de fleste Watski butikkene kan skaffe det. Jeg kjøpte en rundt "blyboks" med bøyle, vet ikke hva den veier men det er helt klart mer enn 4 kg.

 

MVH Tore

Link to post
Share on other sites

Lasse,

 

jeg bruker en paraplydregg innkjøpt på Biltema + en kraftig rundstrikk (seilstropp m/kule) til å sikre at paraplyen holder seg sammenslått. Jeg har en på 5 kg og en på 10kg, så har jeg både et reserve"anker" og et jolleanker om jeg behøver. 10 kg daumann holder ankertauet rimelig stramt...

 

Dette var både rimelig og raskt den dagen jeg trengte det.

Link to post
Share on other sites

Skal ha en daugmann ferdig laget, som jeg kan kjøpe over disk i Oslo eller i nærheten av Oslo.

vekt 4 - 6 kg.

<{POST_SNAPBACK}>

4-6 kg? Blir ikke det litt smått??

I artikkel fra Båtmagasinet 4/2003: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...Highlight=0,bly

(Søk evt på "bly") anbefaler de 12-18kg som passe vekt........ :smash:

 

Jeg lurer, også fordi jeg skal lage til meg selv. Av bly.

 

 

Marna: Jeg tror egenvekten til bly er ca 11,34g/cm3

Redigert av Havbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv har jeg tatt en tom kanne til vindusspylervæske, fått ungene til å gå på stranden og fylle den med sand, i hanken så jeg brukt en sjakkel som jeg har klikket inn på ankertauet - enkelt billigt og greit.

Har hatt et lite tau i den også da jeg syntes det er lettest å dra opp daumannen før ankeret.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg blitt den lykkelige eier av en daumann eller ankervekt som det heter i katalogene.

Vekt 4.5 kg og på størrelse med et kaffekrus. pris ca 300,- inklusiv  sjakkel og en spesiell låsekrok til å henge på dreggtauet.

<{POST_SNAPBACK}>

Grattis :smiley:

 

Tror du det er nok med 4,5 kg? Jeg har sett at det finnes ferdige ankervekter på både 4,5 kg (som du har kjøpt) og på 7 kg. Sistnevnte koster imidlertid over kr. 500,- inkl. karabinkrok både hos Sea Sea på Rud i Bærum og hos Maxbo på Holmen i Asker. Men når det gjelder sikring av egen båt, og andres båter :wink: ,- for å sove tryggere og bedre om natta er vel dette ingen sum å snakke om...

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg også vært hos Malfix i Oslo :smiley:

 

Jeg kjøpte 2 x 4,5 kg daumann + en vanlig skruvsjakkel for å feste disse til en spesiell type karabinkrok som han anbefalte for å feste greiene til ankerlina. Denne måtte en ha tohåndsgrep på for å løse ut (for å ikke få andres tau inn på samme kroken). Om denne er nødvendig vet jeg ikke, men en ekstra sikkerhet er det jo når en ligger mange båter tett. Jeg vet heller ikke om det er nødvendig med 2 x 4,5 kg daumann, men det er greit å ha ombord i tilfelle. Jeg har fra før 10 kg Bruce + blytau (på el. vinsj).

 

I tillegg kjøpte jeg 100m line på rull (halv meterpris når en kjøper hel rull), så har jeg også til andre formål :wink:

 

For alt dette betalte jeg i overkant av kr. 800,-

 

Hver av disse "daumennene" :smiley: kostet kun kr.148,- hos Malfix. For samme vekt hos Maxbo på Holmen i Asker og hos Sea Sea på Rud i Bærum skulle de ha over kr. 300,- pr. stk. (jeg tror det var ca. 350,- pr. stk.).

 

Jeg synes jeg tross alt fikk mye for pengene hos Malfix, og gode råd på kjøpet :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Så nå skal "alle" ha seg daumann. Og hvilken effekt har dette loddet i praksis? Tja....., det vil variere voldsomt. Kan til nød forstå at Lasse kjøper seg en daumann. Han ligger antagelig en del på svai, og da kan det være greit å ha. Alle vi motorbåteiere som aldri ligger på svai har neppe bruk for en daumann. Vi har blytau eller kjetting i ene enden av båten og tampen trygt festet i land i andre enden. Og hvorfor trenger ikke vi noen daumann? Ja si det. her får du svaret:

 

Daumann er en mann som henger der i stroppen for å si det sånn. Et lodd som henger i ankertauet litt over bunnen. Det er en strekkavlaster som er ment å gi strekk langs bunnen for ankeret. Fin sak det, men nødvendig?

 

Mitt bruceanker henger i enden på et blytau. Andre enden er festet i båten. Som regel har jeg 3-5 meter tau ute pr. meter dybde. I teorien skal tauet da ha en vinkel på ca 10-20 grader. I praksis blir vinkelen en helt annen.

 

Jeg fortøyer i land. Nærme land er det grunt. Lenger ute dypere. Selvfølgeligheter sier du. Ja, men denne selvfølgeligheten betyr at bunnen skråner opp mot land. Bunnen i seg selv kan kanskje skråne såpass mye som 30 grader. Hva er vinkelen på tauet da? Ja helt riktig. Parallelt med bunnen. Og hvordan blir strekket i bruceankeret? Parallelt med bunnen det også sier du? Hva da med daumannen? Ja hva med den? Den skal altså henge i ankertauet litt opp fra bunnen. For min del betyr det at den vil henge bare få meter unna båten. Og hva gjør den der? Jo den gir ingen effekt over hode. Den kan endog ødelegge oppstrammingen på vinsjen min. Er tauet virkelig starmt eller er det daumannen som narrer meg?

 

Hva hvis bunnen skråner mindre mot land? Ja hva da? selv med bare 15 grader skråning oppover viser det seg at blytauet i praksis ligger langs bunnen i godt over halve lengden. Og om jeg strammer så hardt at jeg kan spille bassgitar på fortøyningstauet, ligger fortsatt godt over halvparten av dreggtauet langs bunnen og strekket på ankeret blir fortsatt langs bunnen. Og bruceankeret? Ja det graver seg mer og mer ned i bunnen. Normalt synes ikke ankeret i det hele tatt når jeg dykker og sjekker både ankertau og anker. Og ankertauet ligger fortsatt langs bunnen et langt stykke selv med helt flat bunn.

 

Og det slutter ikke her. Selv med strekk 30 grader opp fra bunnen, har ankeret fortsatt over 50% holdekraft i følge infoen på bruceankeret sine hjemmesider.

 

Så jeg spør igjen? Hva skal man med daumann? Sørg heller for å ha et skikkelig anker og et anstendig blytau. Og hva med kjetting? Der er daumann uaktuell problemstilling. Og etter å ha lest dette vet du hvorfor.

 

Og en ting til slutt. Vet du hvilken ufattelig stor kraft det skal til for å strekke et blytau helt ut slik at det ikke henger i en bue? Hvorfor henger telefonledningen i en bue mellom stolpene? Har montøren glemt å stramme opp ledningen? Ikke det? Hva med høgspentvaierene? I praksis er det slik at med en høydeforskjell mellom bunn og vannflate vil alltid buen på tauet være i den halvparten som ligger nærmest båten. Det betyr at strekket i ankeret i de aller aller fleste tilfeller vil være parallelt med bunnen. Og med strekket parallelt med bunnen har jo daumannen fullstendig utspilt sin role.

 

Lotus

 

PS: En dykkermaske og en snorkel og en titt på både anker og ankertau i sommer vil nok få den mest skeptiske til å se et lys.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nå kjøpt 15kg bly. Kostet meg 50kr på skraphandler, og 2 syrefaste øyebolter.

 

Tenker å lage meg 2 daumenn på 7,5kg. 7,5kg er håndterbar vekt. Skulle det bli nødvendig, slenger jeg på begge 2; 15kg. :drink:

 

Teorien sier vel at jo tyngre daumann, dess mer krefter i form av vind, strøm eller bølger skal det til før båten driver til side eller i land, og jo mer skal det til før ankeret får slik vinkel at det slipper.

 

Lurer litt på hva det egentlig veier i vann. :crazy:

1kg bly = 1000g

1000g / 11,34g/cm3 = 88,2cm3 = ca 0,09L

Arkimedis lov sier at oppdriften skal da bli 0,09kg pr. 1kg, altså vil 1kg bly veie 0,91kg i vann, litt mindre i sjøvann?

Mine 7,5kg er da effektivt ca 6,8kg på ankertauet, i tillegg har jeg blytauets vekt.

 

Det skulle vel holde :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei lotus

 

Du spør om hva man skal med daumann. Vel - jeg har har fått det rådet av mange, og vil nå prøve det.

 

Når jeg ligger på svai er det ikke noe problem. Da benytter jeg kjettingvinsjen i bauen, 50 meter kjetting og 15 kg bruce. Dette har jeg ligget på med vindkast opp mot stormstyrke, og båten flytter seg ikke en meter når dette først har festet seg.

 

Problemet mitt er når jeg ligger fortøyd på "motorbåt" måten, dvs med anker bak og fortøyning i land.

Kunne tenkt meg å ligge slik mer enn jeg gjør, men jeg føler meg utrygg, for det fungerer ikke bra nok.

 

Benytter følgende utstyr:

 

- 10 kg bruce + noen meter kjetting

- 50 meter mulitplait ankerline - kjøpt hos hjertmanns i Gøteborg (se bilde)

 

Bilde

 

Båten veier 4900 kg + utstyr, mannskap vann og diesel osv, så det blir en del vekt. Jeg hiver ut mye (mange synes jeg overdriver), men jeg opplever stadig å våkne om morgenen å oppdage at ankeret har flyttet seg, og at vi ikke lenger ligger så bra. Da blir det som regel en rask frokost og en stresset kaptein før vi kaster loss og drar.

 

Dette vil jeg ha slutt på, og derfor skal jeg se om rådet med daumann hjelper. En annen her på baatplassen har etter det jeg vet samme utstyr og lik båt, men han har ikke meldt om noe problem. forsjellen ligger i at han bruker daumann.

 

Andre jeg kjenner med lignende båter og utstyr har heller ikke problemer, og det første de spør om når jeg nevner dette, er om jeg har duamann.

 

Så får vi se da, om jeg synes det hjelper. :smiley:

 

Lasse

Link to post
Share on other sites

Tipper daumann hjelper for deg, Lasse. Du har ikke blytau, men vanlig tau. Du har jo fort 7 tonn totalt. En 10 kg bruce og noen meter kjetting burde jo være bra, men kanskje noen meter kjetting er noen meter for lite? Ikke vet jeg. Det jeg vet er at mitt bruceanker/blytau sitter særdeles bra. Alltid. Litt rart dette. Noen klager på at de får dårlig feste. Andre har ikke problemer i det hele tatt. Ofte har både klagerene og skryterene en brucekopi. Ofte ankrer de på steder med samme bunnforhold. Så hvorfor denne forskjellen? Noe med ankeret? Noe med ankringsmåten? Noe helt annet? Krystallkula er dessverre til reparasjon, så noe svar her jeg ikke.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Så nå skal "alle" ha seg daumann.

 

Og hvilken effekt har dette loddet i praksis? Tja....., det vil variere voldsomt. Daumann er en mann som henger der i stroppen for å si det sånn. Et lodd som henger i ankertauet litt over bunnen. Det er en strekkavlaster som er ment å gi strekk langs bunnen for ankeret. Fin sak det, men nødvendig?

 

Jeg fortøyer i land.  Nærme land er det grunt. Lenger ute dypere. Selvfølgeligheter sier du. Ja, men denne selvfølgeligheten betyr at bunnen skråner opp mot land. Bunnen i seg selv kan kanskje skråne såpass mye som 30 grader. Hva er vinkelen på tauet da? Ja helt riktig. Parallelt med bunnen. Og hvordan blir strekket i bruceankeret? Parallelt med bunnen det også sier du? Hva da med daumannen? Ja hva med den? Den skal altså henge i ankertauet litt opp fra bunnen. For min del betyr det at den vil henge bare få meter unna båten. Og hva gjør den der? Jo den gir ingen effekt over hode. Den kan endog ødelegge oppstrammingen på vinsjen min.  Er tauet virkelig starmt eller er det daumannen som narrer meg?

Daumann er :cool::lol:

 

Håper jo egentlig at det ikke blir nødvendig å bruke min daumann, men greit å ha hvis bunn- og værforholdene tilsier at det vil være til hjelp :wink: (Har 10 kg Bruce + blytau).

 

Når det gjelder spørsmålet ditt om tauet er stramt p.g.a. vinsjen eller daumannen stiller jeg spørsmålet videre til andre med erfaring på området (selv har jeg aldri brukt daumann før).

 

Er det noen her på baatplassen.no som kan gi god og fornuftig brukerveiledning på utstyret jeg har kjøpt i dag? :wink::lol: Hvor stramt skal ankertauet være før man firer ned daumannen? Hvordan vet man hvor langt ned daumannen bør senkes? Andre råd og tips? (Kanskje er det nettopp DEG vi ligger ved siden av når vi ønsker å sikre best mulig v.h.a. daumann) :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har nå kjøpt 15kg bly. Kostet meg 50kr på skraphandler, og 2 syrefaste øyebolter.

 

Tenker å lage meg 2 daumenn på 7,5kg. 7,5kg er håndterbar vekt. Skulle det bli nødvendig, slenger jeg på begge 2; 15kg.  :drink:

 

Teorien sier vel at jo tyngre daumann, dess mer krefter i form av vind, strøm eller bølger skal det til før båten driver til side eller i land, og jo mer skal det til før ankeret får slik vinkel at det slipper.

 

Lurer litt på hva det egentlig veier i vann. :crazy:

1kg bly = 1000g

1000g / 11,34g/cm3 = 88,2cm3 = ca 0,09L

Arkimedis lov sier at oppdriften skal da bli 0,09kg pr. 1kg, altså vil 1kg bly veie 0,91kg i vann, litt mindre i sjøvann?

Mine 7,5kg er da effektivt ca 6,8kg på ankertauet, i tillegg har jeg blytauets vekt.

 

Det skulle vel holde :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

En kjapp liten opplysning til deg som nok ødelegger teorien din:

Det er fortsatt ankeret som holder båten fast. Daumannens oppgave er utelukkende å holde strekket i tauet mest mulig langs bunnen. I stedet for 15 kg ekstra tyngde i tauet, hadde det kanskje vært en ide med litt ekstra tyngde i enden av tauet? Et par kilo tyngre bruceanker f.eks?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Et par kilo tyngre bruceanker f.eks?

 

Lotus

Ja, har vært inne på det men hvorfor er det bare jeg som har dette problemet, og ikke andre med tilsvarende utstyr + daumann ?

 

Når jeg har ankret så kjenner jeg at ankeret sitter godt. Den sitter dønn fast, og jeg kan dra til jeg blir "blå". Men i løpet av natten snur vind, og strøm, og om morgenen har ankeret flyttet seg. Hvorfor ? Dette skjer selv om det ikke har blåst noe særlig.

 

Har flere alternativer her:

 

Hvis daumann ikke hjelper, setter jeg på mer kjetting

Hvis det heller ikke hjelper må jeg vurdere om jeg skal kjøpe større anker (andre har ikke problemer med 10 kg på tilsvarende båttype) eller blytau.

 

På den forrige båten hadde jeg blytau, og var veldig fornøyd med det. Angrer på at jeg lot det gå med båten når jeg solgte den.

Link to post
Share on other sites

Daumannen strekker ankertauet slik at det er konstant passe stramt, og når det kjem bølger fjører daumannen i staden for at kreftene går rett til ankerfeste og kryssholt. Vi bruker ein paraplydregg på 5-6 kg til daumann, og vi merkar det med ein gong når daumannen er lagt ut at presset på landtaua blir jamnare og mjukare, samt at båten ikkje blir pressa mot land når det kjem bølgjer frå passerande båtar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...