Doffen01 Startet 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2015 Da jeg skulle starte min motor -FM S.22- etter vinterdvalen- oppdager jeg at svinghjulet står dønn fast. Dynamoen ser ut til å virke som den skal - men den klarer ikke å bevege svinghjulet. Jeg løsner skruen som står i sentrum av svinghjulet uten at dette hjelper. Fra "kyndig hold" får jeg informasjon om at det antagelig ikke er svinghjulet som står- men heller at det er ett stempel som har "satt seg fast". Har noen andre opplevd dette? Vil gjerne høre om deres erfaring med dette og tips/råd om hva som bør gjøres. Finnes det noen "enkel" måte å løsne svinghjulet på - eventuelt en måte å løsne stempelet. Mitt skrekkscenario er at jeg må demontere hele motoren for å få løsnet svinghjul/stempel. For ordens skyld opplyser jeg om at toppakning ble skiftet for 2 år siden. Dersom det har kommet vann i stempelet som har gjort at stempelet har rustet fast/låst seg- hva kan i såfall årsaken til det være. Håper på råd/tipsveiledning Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Ville ha skrudd ut tennplugg og sprøytet inn noen støt med olje eller Wd-40. La stå noen timer / opptil et døgn. Prøv å rikke svinghjulet. Bruk evt kraftpipe og latmanns- arm på sentermuttern. Vil den ikke, så pøs på med mer olje og mer tid. Er den virkelig lei, og det har kommet inn vann i sylinderen, så må du nok demontere, men dette er hurtig-trikset. Neste gang du setter fra deg båten for vinteren, så sprøyter du inn olje i sylinderen, så slipper du dette. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Cola? Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Treskolars Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 At et stempel setter seg etter bare en overvintring tyder på at noe ikke er som det skal være. Vil anbefale deg å ta av toppen, da får du bedre oversikt, bare vær forsiktig med topppakningen. Bruker du Cola, har du da bedre anledning å gjøre rent etterpå. Selv sverger jeg til diesel. Tipper at stempelet ikke står så veldig fast dersom motoren var i gang i høst Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 23.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Hei igjen og takk for svar. Treskolars skriver: "Vil anbefale deg å ta av toppen". Når du skriver "toppen" - mener du da det øverste lokket - slik at du kommer frem til stempelhuset - eller mener du at også den blokken skal av - slik at du kommer helt "til bunns i motoren". Ble noe usikker da du ber meg være forsiktig med toppakningen - for jeg antar toppakningen sitter mellom stempelhuset og "bunnblokken"? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 toppen er der ventilene sitter, der stempelet går att og fram kalles sylinder. nederst er veivhuset. Toppakning er mellom sylinder og blokk, pakningen mellom sylinder og blokk kalles gjerne sylinderpakning / sylinderforpakning (og på "nynorsk" base gasket) ... og så er det motorer topp og sylinder er støpt i ett,, eller syl og veivhus.. her finner du iallefall info på din motor: http://www.fm-motor.no/publikasjoner.htm Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Honduras Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 toppen er der ventilene sitter, Uten å kjenne den aktuelle FM-motoren, vil jeg gjette på at dette er en sideventiler, og da sitter ikke ventilene i toppen. Topplokket er da bare et "lokk" hvor tennpluggene sitter. Hadde det vært min motor hadde jeg tatt ut pluggene og helt på en liten skvett diesel i hver sylinder, og latt det står til dagen etter. Holder sikkert med en spiseskje eller to. Så forsøkt å løsne motoren ved å rugge frem og tilbake på svinghjulet. Antageligvis har du fått vann inn i en sylinder via eksosventilen, og stempelringene har korrodert fast. Hvis du får løsnet motoren, dra motoren rundt på starteren med tennpluggene ute slik at du får blåst ut dieselen igjen, før du starter. Til høsten passer du på å kjøre eksosen tørr for vann når du setter båten i vinteropplag. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 du har nok rett Honduras, både når det gjelder ventiler, og mulig årsak til at ting sitter fast Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dinamo Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Da jeg skulle starte min motor -FM S.22- etter vinterdvalen- oppdager jeg at svinghjulet står dønn fast. Dynamoen ser ut til å virke som den skal - men den klarer ikke å bevege svinghjulet. Jeg løsner skruen som står i sentrum av svinghjulet uten at dette hjelper. Fra "kyndig hold" får jeg informasjon om at det antagelig ikke er svinghjulet som står- men heller at det er ett stempel som har "satt seg fast". "løsner skruen som står i sentrum av svinghjulet" - eg antar at det er ein mutter, enkelt forklart: ein skrue er ein slags pinn med gjenger på utsiden, mens ein mutter har eit hull med gjenger inni. At det ikkje hjalp å løysa denne, skal du vera glad for. Om svinghjulet hadde losna og ramla av, kan det godt tenkast at det ville gått gjennom bunnen av båten. Og foten som då var mellom er det ikkje annet enn kjøttkake igjen av. No er eg enig i forslaget med litt dieselolje på kvar av toppane, og la det stå ei stund, men å dra med ein dynastarter det den klarer, uten at motoren går rundt, er ikkje innenfor mitt begrep av dønn fast. Mitt forslag til å dra den laus, er å bruke hendene på svinghjulet, og dra eine veien. Hvis det so ikkje går, prøv andre veien. So snart der er bevegelse, få litt motorolje oppå toppene og arbeid med svinghjulet til den går rundt. Og so: etter so mykje diverse olje som er tømt inni motoren, kan den vera ikkje heilt god å starta. Den kan ogso finna på å ryka ein heil del, til olja er oppbrent Magne Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 23.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Artig å se all den kunnskapen som bor i folk - og enda morsommere at dere deler denne kunnskapen med oss som ikke har all verdens kunnskap Nå har det seg slik at jeg har en times biltur fra her jeg bor og ned til der båten står, men skal ta med meg alle de gode råd og tips dere har kommet med når jeg drar ned til båten til helga. Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 23.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 "løsner skruen som står i sentrum av svinghjulet" - eg antar at det er ein mutter, enkelt forklart: ein skrue er ein slags pinn med gjenger på utsiden, mens ein mutter har eit hull med gjenger inni. Ja Magne - det var nok en feilskriving fra min side. Selvsagt var det mutteren jeg fikk tatt av Enda godt jeg ikke fortsatte med å prøve å få svinghjulet av. Visste ikke at det var så tungt at det kunne ødelegge både båt og ben. Heldigvis hadde jeg ikke brekkjern til rådighet da jeg prøvde å løsne/få av svinghjulet Magne Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Ja jeg mener det øverste lokket når jeg skriver toppen, den er festet med 10 muttere. Og jeg holder fast på at hvis du tar av den så finner du problemet. Det antydes her at det kan være ventilene, skal ikke protestere på det, men det får du sjekket med toppen av. Men Ivar, topppakning er ikke mellom sylinder og blokk ! Sylindrene er i blokka og denne motoren har løse foringer. Lykke til Doffen Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Men Ivar, topppakning er ikke mellom sylinder og blokk ! Sylindrene er i blokka og denne motoren har løse foringer. oops, nei selvfølgelig ikke , her tenker jeg tydeligvis en ting - og skriver noe annet (uten å oppdage det...) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Treskolars Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Sånt skjer , Ivar Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 ... bra noen følger med da, så man ikke bedriver vranglære Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Doffen01 Svart 24.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Men da kan jeg jo spørre....når jeg da åpnet lokket så jeg kommer dit sylinderne er- så vil jeg gå ut fra at det går med en eller annen pakning? Da tenker jeg som så at det kanskje vil være lurt å ha nye pakninger for hånden når jeg skal gå i gang med arbeidene. Vet noen av dere hvilke pakninger jeg da må ha for hånden. Regner kanskje med at folka på Fredrikstad Motorfabrikk AS vet hvilke pakninger jeg behøver men hadde vært kjekt å fått høre fra alle dere kunnskapsrike mennesker om dere vet hvilke pakninger- og eventuelt også andre deler/utstyr jeg behøver? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Du trenger I alle fall en toppakning. Hvis denne ble skiftet for to år siden er det meget mulig at toppen er skjev eller at noe ble gjort feil da den ble byttet sist. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Treskolars Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Har hatt av flere topper uten å måtte skifte topppakning, det spørs hvordan den ser ut. Hverken du eller vi andre "kunnskapsrike" vet hvorfor du ikke kan tørne motoren. Men det finner du ut av, venter spent. Er bilder umulig, når den tid kommer? Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 Har hatt av flere topper uten å måtte skifte topppakning, det spørs hvordan den ser ut. Hverken du eller vi andre "kunnskapsrike" vet hvorfor du ikke kan tørne motoren. Men det finner du ut av, venter spent. Er bilder umulig, når den tid kommer? Er selv spent jeg - Treskolars Vet at hele maskinen ble demontert for 2 år siden. Da var det såpass mye rust at den øverste "blokka" ble byttet ut. Går derfor ut fra at toppakningen ble skiftet den gang men vil tro at det ikke koster en "formue" å kjøpe en ny nå - så jeg gjør det slik at den får ny pakning nå. Har noen bilder fra den gang hele motoren ble demontert. Problemet er at bildene ble lagret på en pc som er "død" nå - så jeg skal få tatt noen bilder nå når jeg "åpner" motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 25.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 (redigert) Jeg prøver i størst mulig grad å ikke reparere på ting som ikke er ødelagt... Hvorfor "starte" med å demontere toppen, med behov for ny topp-pakning etc, når du "risikerer" at alt løser seg med en skvett diesel (og eventuelt en dæsh rustløser) gjennom tennplugghullene og noen timers ventetid mens ting løsner av seg selv? Det er din motor og du gjør selvsagt som du vil, men jeg forsøker bestandig å se om de enkle tingene kan løse problemene mine først, før jeg finner frem større verktøy. Min tanke er at du har fått noe fuktighet i en sylinder, som har gjort at stempelringene har rustet fast i sylinderen. Som regel sitter ikke begge stemplene ´, bare det ene. Ganske vanlig problem på gamle motorer som ikke er konservert helt korrekt, og som ikke trenger å bety full overhaling. Hvis den løsner greit med litt diesel, er det som regel ingen synlige skader på stempel, ringer eller sylinder, og motoren vil svive fint etterpå. Hvis du nå skrur av toppen, og finner ut at et stempel har satt seg, må du slenge på litt diesel og vente et døgn.... Ikke gå rett på med stump vold. Hvis det fortsatt sitter, må du først sjekke at stemplene ikke står helt på topp eller helt i bunn. For det neste trikset må du nemlig ha litt vinkel mellom råde og veivaksel. Stikk i vedstabbelen og finn deg en rund vedkubbe som passer i sylinderen. Deretter klapper du til den med ei slegge. Nei, ikke så hardt du kan, bare nok til å skremme den til å løsne. Med mindre du har en fullstendig gjennomrustet motor bør den løsne nå. Redigert 25.Juni.2015 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Doffen01 Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 Jeg prøver i størst mulig grad å ikke reparere på ting som ikke er ødelagt... Hvorfor "starte" med å demontere toppen, med behov for ny topp-pakning etc, når du "risikerer" at alt løser seg med en skvett diesel (og eventuelt en dæsh rustløser) gjennom tennplugghullene og noen timers ventetid mens ting løsner av seg selv? Jeg skal absolutt forsøke med den "enkle" måten først. Skal - som jeg skrev tidligere - dra ned til der båten står i morgen (fredag) - men jeg har allerede "pakket" bilen - og der har jeg lagt en 1/2-liter flaske med diesel - og en boks rustløser Jeg vet at motoren ikke er gjennomrustet. Som sagt tidligere så ble hele motoren demontert i 2013 - og de deler som da var angrepet med rust ble byttet ut. Bl.a vet jeg da at foringene rundt stemplene da ble byttet ut. Flere har sagt til meg at det etter all sannsynlighet er ett av stemplene som har "satt seg"- som er årsaken til at jeg ikke får beveget svinghjulet. Nå har jeg - som sagt - pakket bilen - med både diesel og rustløser. Har også funnet frem en svææææær rørtang, latmanns-arm og pipe som passer til sentermutteren på svinghjulet. Planlegger å følge de "enkle" råd først med ett par spiseskjeer diesel gjennom tennplugghullene - bruke tid og være tålmodig og prøve med lett "rugging" på svinghjulet osv så får jeg eventuelt øke størrelsen på verktøy etter hvert. Flaks at årets ved er kommet- så nå får jeg gå ut å se om kjærringa har kløyva all veden eller om jeg kan finne meg en passe vedkubbe å hive inni bilen i samme slengen Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 ATF olje er også velegnet til rustløsning : Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Doffen01 Svart 26.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 har som en del allerede har oppdaget åpnet ett nytt innlegg vedrørende denne motoren og startproblemer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.