Bahia Startet 22.Juni.2015 Del på Facebook Startet 22.Juni.2015 Fjernet epoxy rundt mutterene som ligger på kjølboltene og så at det kom inn vann. En kjapp måling viste ca 1ml på 6 timer, så redningsvesten er ikke på, for å si det sånn. Litt irriterende da båten, comfort 34, har gått fra å være relativt fuktig og utrivelig etter diverse lekkasjer fra dekk gjennom rekkestøtter, pulpit og luker, til å bli tørr og trivelig. Har nå gått gjennom hele båten og prosjektet nærmer seg mål. Men....har det noen hensikt å tette dette innenfra, eller blir det å ta det når båten skal opp til høsten? What to do. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Det beste her er å løse kjølen fra skroget. Løfte båten opp, gjøreslipe/ reint fuge/lime med epoxy. På med kjølen igjen. Holder på med samme jobben, vel å merke med en seilbåt som har vært på grunn. Er det epoxy rundt kjølboltene, må man med et lang hullsag bore vekk epoxyen. (en hullsag som akkurat går rundt bolten) Uansett lykke til og god sommer. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Enig med Sobo. Umulig å vite tilstanden på kjølboltene når de har blitt utsatt for saltvann uten å "gjøre hele jobben". Er vel også umulig å vite hvor lenge det har vært saltvann på boltene. Og hvorfor kommer det vann dit? Det er vel sannsynlig at en eller annen mekanisk påvirkning har gjort det slik, og den må vel ha vært relativt kraftig for å få dette til. Ligger vel i kortene at det må være en grunnstøting en eller annen gang? Evt at tetting mellom skrog/kjøl har gått av med pensjon. Bakerste eller fremste kjølbolten som lekker? ------- Men om det ikke er andre tegn til skader og det kun lekker rundt en av flere kjølbolter (hvor mange?) så ville jeg vurdert forsøk på tetting for sesongen og tatt jobben til høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 22.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Båten har ikke vært på grunn, men 25 år er nok en voksen alder og hele båten har vært et stort men kjekt prosjekt. Ser det er fire bolter som jeg kan se, men er det mer som holder kjølen? Hvordan er det tidsaspektet med jobben med å ta ned kjølen, slipe og montere? Går ut fra at den største utfordringen er å separere kjølen fra båten? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Når boltene er løsnet/boret ut, så løfter man skroget ifra kjølen. Er alt ok, tar det ikke så alfor lange tia å slipe/gjøre reint og så senke skroget nedpå kjølen igjen. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Er en del youtube videoer og bilder av slike jobber. Google. Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 22.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Takker. Ser frem til jobben med skrekkblandet fryd :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Er det ikke innplastet blykjøl på båten da? -det har jeg på min comfort 30... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Mange ulike konstruksjoner, må først finne ut hvilken løsning som er brukt på comfort 34. Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 24.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Så fant jeg ut hva som forårsaket den lille milliliteren med vann som kommer inn. På siden av stålplaten som ligger over kjøl boltene, fant jeg en hårfin sprekk. Denne lå under et lag med topcoat eller noe i den retningen, som tidligere eier hadde lagt på for mange år siden. Jeg ser at sprekken går fra kjølboltene og videre under svinghjulet på motoren, ca 40 cm. Det kommer ikke vann inn noen andre steder enn der hvor platen ligger og jeg mistenker at sprekken starter ved fremre kjølbolt på venstre side, hvor sprekken er lokalisert. Det ser da ut som om vannet kommer inn ved kjølbolten. Det finnes ingen tegn på grunnstøtting noen plass i båten og jeg har nå gått over hele dørken. Ser heller ingen skader på kjøl etc som forteller om skade. Eier har og opplyst at båten aldri har grunnstøtt, med et unntak i 1980. Denne skaden ble reparert hos Sweden Yachts umiddelbart etter skaden. Jeg har pr i dag ikke kunnet se noen tegn til denne skaden og jeg har saumfartet hver millimeter, så dette er profesjonelt gjort. Forøvrig ser det heller ikke ut som om sprekken er fersk mtp på hvordan topcoaten ser ut rund området jeg ser. Jeg vet at dette er et vanskelig spørsmål, men hvor bekymret bør jeg være her? Legger til at jeg kjøpte båten billig og har hele tiden regnet med at det dukker opp noe, men dette er vel kanskje litt i overkant? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Jeg er kanskje litt ansvarsløs av meg men om det var min båt ville jeg vel kanskje ikke vridd meg søvnløst eller vært livredd for å bruke båten, men 35 år+ gamle kjølbolter utsatt for saltvann i x antall år er et stort usikkerhetsmoment så jeg ville tenkt at jobben må gjøres i løpet av kommende vinter. Og denne sommeren hadde jeg kanskje ikke lagt avgårde på strekk hvor en kan få mye sjø og vær. ------ Spørsmålet er jo hvordan kjølen er festet/konstruert. Ville brukt litt tid på å finne ut av det og hvordan dette kan fikses. Vanskelig å si noe om kostnad uten å vite det. Men en slik lekkasje kan jo ikke tettes fra innsiden og normalt vil jeg vel da tenke at kjølen uansett må ned, det vil koste mange kroner hvis du må sette det bort. Vet ikke hvor mye du ga for båten men.. var den billig nok? Hvis konstruksjonen gjør jobben enkel og du kan gjøre den selv så trenger det jo ikke nødvendigvis koste så sinnssykt mye. Men 40 cm sprekk fra kjølboltene og bakover høres nesten mer omfattende og dyrt ut. Og hvorvidt det er tidligere skader er vanskelig å vite før du har båten på land, har du sett den under? I tillegg må du strippe for bunnstoff osv for å avdekke evt. tidligere reparasjoner. Tror jeg hadde fått båten på land og satt en fagmann på saken for å vurdere båten. Dette kan vel strengt tatt være noe som nær nuller verdien på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Er det ikke bare å gi full motorkraft inn i et stykke norsk granitt da? - med ok forsikring... :) Nei, spøk til side. Etter hva jeg har blitt fortalt, så er ihverfall comfort 30 støpt i to halvdeler som er plastet sammen. Dette pga formen på øverste delen av skroget, som går innover. Båten ville ikke latt seg ta ut av formen i en hel del. Etter sigende kan det derfor forekomme en slik sprekk, som du nok ser følger bakover, midt i skroget.... Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 24.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Kjølen skal av...Uansett. Den jobben tar jeg selv. Alternativet ditt Eureka...Forsikringen er god, men ikke så god :-) Liker dette prosjektet bedre og bedre. Her er alt pusset ned og grunningen på plass på veggen. Måtte få det lysere og det blir bra. Dørken ligger hjemme I stuen og legges I helgen. Nye pumper og nytt elektrisk ligger klart. Nå er septiktank og to vanntanker tatt ut og nye bestilles. Så blir det mye listing, trekking av tak, etc etc. Tidsaspektet er ca to år. Båten er pottetett og det lukter nybåt. Har bygget opp forpiggen på nytt og alt av trevirke I bunn kassert. Litt provisoriske bjelkelag, men regner med å støpe alt når båten er på land og varmen tilstedeværelse. Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 24.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Og bilder på hodet skyldes mobilen ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Pene båter, absolutt verdt å gjøre en innsats for å holde i gang :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sanna Svart 30.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2017 Hei Bahia, Jeg har en tilsvarende båt og lurer på om du er ferdig med restaureringen og har fått tettet lekkasjen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.