Jump to content

Prosjekt "Living" - tresnekke til begjær og besvær


Taffelman

Recommended Posts

Hei, har nylig kjøpt en billig tresnekke på mer eller mindre impuls, og uten tidligere erfaring med trebåter eller gamle dunk-dunk motorer, så regner jeg med å møte på både utfordringer og opplevelser underveis.

 

Her er et par bilder av vidunderet:

 

bilde

 

 

bilde

 

 

Den ser ikke spesielt pen ut i fargen, men det skyldes tykke lag med varierende olje/lakk som har begynt å flasse. Den er nok vedlikeholdt etter mottot "vi bruker det vi har". Treverket virker for det meste å være i grei forfatning bortsett fra en skade på ror og litt råte et par steder på overbygg.

 

bilde

 

bilde

 

Noen som vet hva slags snekke dette er? evt.ca årstall? Motoren er en FM L5 fra 1966 som jeg fikk med originalpapirene på, men tidligere eier viste ikke noe mer om snekkas opprinnelse, annet enn at den gikk i Oslofjorden frem til ca år 2000 når han kjøpte den og deretter har den gått i Hurdalssjøen frem til i fjor sommer, og der skal den fortsette å gå :smiley:

 

Har forsøkt å lese meg litt opp på trebåthold i trebåttråden, og har foreløpig bestemt meg for en rask skraping/oljing av skroget utvendig fra dollbord til vannlinje, Under vannlinja blir det litt tetting av noen sprekker og et strøk bunnstoff før utsetting, så kan jeg pusle med overbygget mens den ligger i sjøen.

 

Alle tips og råd er velkomne :pray:

Redigert av Taffelman (see edit history)
Link to post

Har kommet igang med å "skrape" bort tykke lag med gammel olje fra skrogsiden.

 

bilde

 

Forsøkte først med eksentersliper og "80" papir, men det gikk veldig tregt da overflatebelegget (div oljer) er ekstremt tykt, men varmluftpistol påmontert "skrape" gjorde susen. Varmer først opp så belegget begynner å boble, så er det bare å skrape av 20-30 cm lange remser i en langsom bevegelse. Bildet nedenfor viser forskjellen før og etter skraping ganske godt :smiley:

 

bilde

 

Håper på å bli ferdig med skraping til helgen så vi kan pusse den lett ned og begynne å mette med linolje.

 

Planen er å få den på vannet i løpet av et par uker og heller pusle litt med overbygg/innredning mens den er i bruk, så får den heller få en skikkelig renovering til vinteren.

 

Men jeg er veldig usikker på hvor mye arbeid jeg bør gjøre under vannlinjen for at den skal klare seg greit gjennom sommeren. Holder det med ett strøk nytt bunnstoff, og i så fall hardt (kobber) eller selvslipende? bør jeg grunne først? holder det å vaske gammelt bunnstoff eller bør det mattes ned?

 

Lurer også på rekkefølgen her, olje før eller etter bunnstoff, og skal bunnen også oljes?

 

For tetting av sprekker (midt på bord) under vannlinjen, kan jeg bruke "gummi" basert tetning som Biltemas marine tettning (25% elastisk) evt. Sikaflex 291, eller er det bedre med asfaltbasert kitt/lim? og skal dette gjøres før eller etter bunnstoff?

 

Det dukker opp mange rare spørsmål mens man står å skraper en gammel snekke :smiley:

 

Link to post

For tetting under vannlinjen bør du bruke Farm. Det er mykt og presses ut når båten trutner. Bruker du noe hardere risikerer du Nye sprekker andre steder.

 

Jeg ville brukt selvpolerende bunnstoff. Grunning først skal ikke være nødvendig. Heller ikke sliping. Jeg ville imidlertid gjort meg ferdig med oljingen først, olje renner let så det er greit med bunnstoff til slutt. Jeg ville ikke ha oljet under vannlinjen, evt kun på innsiden om du skal ta den der nå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Blir nok noen oppdateringer underveis ja :smiley:

 

Her er skroget (fribord) skrapet rent for gamle oljelag. Utstyrt med to varmluftspistoler og div skraper så var det gjort på et par ettermidager med litt hjelp fra fruen og minstemann, mye enklere og raskere enn forventet.

 

bilde

 

bilde

 

 

Stevn og ror ser ut til å være i Eik, og etter litt prøveskraping ser dollbord og overbygg ut til å være i mahogni, det fikk i hvert fall mye rødfarge i seg når jeg kom ned til frisk ved.

 

bilde

 

Dekksplankene er slitne men virker hele, så da blir det å slipe det ned og nate på nytt. Fant første alvorlige råteskade i overbygget (nederst i front på babord side) etter at jeg fjernet en god klump tetningsmasse. Jeg kommer nok tilbake med spørsmål når det nærmer seg tid for reparasjon.

 

Link to post

Vanskelig å stoppe når man først er i gang, så dollbord og overbygg blir slipt ned sammen med skroget.

 

Skulle egentlig vente med dette til den lå på vannet, men.. men...

 

bilde

 

Overbygget er laget av 20 mm tykke massive mahogni planker, se årringene under cockpit vinduet.. real dimensjon på den planken :smiley:

 

bilde

 

Men sprekkene i planken fører til at regnvann kommer inn og lager problemer på innsiden. Kan alltids tette sprekkene med sikaflex men det blir vel ikke videre pent. vurderer å lage en "paste" av pussestøv, grunnolje og vinduskitt til tette sprekker og div skruehull. Noen som har bedre forslag?

 

Her er hovedproblemet med overbygget, et råtten hull tvers igjennom.

 

bilde

 

bilde

 

Det "mørke" under vinduet er bare gammel lakk som ikke fjernet ennå, skaden er begrenset til nedre hjørne på planken. Vurderer å skjære ut en firkant litt større enn skaden og lime inn en ny trebit med epoxy, men hvor får man tak i liten bit mahogni nå for tiden? Kunne jeg evt. brukt Teak til å reparere skaden med? overbygget skal beises med mahognibeis før lakk, så det kunne kanskje fungert?

 

Det kan ta litt tid før jeg får fortsatt med båten, så bør jeg gi den slipte mahognien et strøk grunnolje nå, eller går det greit å la den stå "naken" en uke, med fare for litt regn?

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...