Taffelman Startet 22.Juni.2015 Del på Facebook Startet 22.Juni.2015 (redigert) Hei, har nylig kjøpt en billig tresnekke på mer eller mindre impuls, og uten tidligere erfaring med trebåter eller gamle dunk-dunk motorer, så regner jeg med å møte på både utfordringer og opplevelser underveis. Her er et par bilder av vidunderet: Den ser ikke spesielt pen ut i fargen, men det skyldes tykke lag med varierende olje/lakk som har begynt å flasse. Den er nok vedlikeholdt etter mottot "vi bruker det vi har". Treverket virker for det meste å være i grei forfatning bortsett fra en skade på ror og litt råte et par steder på overbygg. Noen som vet hva slags snekke dette er? evt.ca årstall? Motoren er en FM L5 fra 1966 som jeg fikk med originalpapirene på, men tidligere eier viste ikke noe mer om snekkas opprinnelse, annet enn at den gikk i Oslofjorden frem til ca år 2000 når han kjøpte den og deretter har den gått i Hurdalssjøen frem til i fjor sommer, og der skal den fortsette å gå Har forsøkt å lese meg litt opp på trebåthold i trebåttråden, og har foreløpig bestemt meg for en rask skraping/oljing av skroget utvendig fra dollbord til vannlinje, Under vannlinja blir det litt tetting av noen sprekker og et strøk bunnstoff før utsetting, så kan jeg pusle med overbygget mens den ligger i sjøen. Alle tips og råd er velkomne Redigert 22.Juni.2015 av Taffelman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taffelman Svart 24.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Har kommet igang med å "skrape" bort tykke lag med gammel olje fra skrogsiden. Forsøkte først med eksentersliper og "80" papir, men det gikk veldig tregt da overflatebelegget (div oljer) er ekstremt tykt, men varmluftpistol påmontert "skrape" gjorde susen. Varmer først opp så belegget begynner å boble, så er det bare å skrape av 20-30 cm lange remser i en langsom bevegelse. Bildet nedenfor viser forskjellen før og etter skraping ganske godt Håper på å bli ferdig med skraping til helgen så vi kan pusse den lett ned og begynne å mette med linolje. Planen er å få den på vannet i løpet av et par uker og heller pusle litt med overbygg/innredning mens den er i bruk, så får den heller få en skikkelig renovering til vinteren. Men jeg er veldig usikker på hvor mye arbeid jeg bør gjøre under vannlinjen for at den skal klare seg greit gjennom sommeren. Holder det med ett strøk nytt bunnstoff, og i så fall hardt (kobber) eller selvslipende? bør jeg grunne først? holder det å vaske gammelt bunnstoff eller bør det mattes ned? Lurer også på rekkefølgen her, olje før eller etter bunnstoff, og skal bunnen også oljes? For tetting av sprekker (midt på bord) under vannlinjen, kan jeg bruke "gummi" basert tetning som Biltemas marine tettning (25% elastisk) evt. Sikaflex 291, eller er det bedre med asfaltbasert kitt/lim? og skal dette gjøres før eller etter bunnstoff? Det dukker opp mange rare spørsmål mens man står å skraper en gammel snekke Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 For tetting under vannlinjen bør du bruke Farm. Det er mykt og presses ut når båten trutner. Bruker du noe hardere risikerer du Nye sprekker andre steder. Jeg ville brukt selvpolerende bunnstoff. Grunning først skal ikke være nødvendig. Heller ikke sliping. Jeg ville imidlertid gjort meg ferdig med oljingen først, olje renner let så det er greit med bunnstoff til slutt. Jeg ville ikke ha oljet under vannlinjen, evt kun på innsiden om du skal ta den der nå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Taffelman Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Takk for svar Noen som vet om butikker som selger Jotun Farm i Oslo, helst i Skøyen området eller langs E18/E6 nordover ut av byen? Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Gratulerer med båt. Blir interessant å følge prosjektet ditt fremover - regner med at du holder oss oppdatert :-) Sitér dette innlegget Link to post
Taffelman Svart 26.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Blir nok noen oppdateringer underveis ja Her er skroget (fribord) skrapet rent for gamle oljelag. Utstyrt med to varmluftspistoler og div skraper så var det gjort på et par ettermidager med litt hjelp fra fruen og minstemann, mye enklere og raskere enn forventet. Stevn og ror ser ut til å være i Eik, og etter litt prøveskraping ser dollbord og overbygg ut til å være i mahogni, det fikk i hvert fall mye rødfarge i seg når jeg kom ned til frisk ved. Dekksplankene er slitne men virker hele, så da blir det å slipe det ned og nate på nytt. Fant første alvorlige råteskade i overbygget (nederst i front på babord side) etter at jeg fjernet en god klump tetningsmasse. Jeg kommer nok tilbake med spørsmål når det nærmer seg tid for reparasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Taffelman Svart 28.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 Vanskelig å stoppe når man først er i gang, så dollbord og overbygg blir slipt ned sammen med skroget. Skulle egentlig vente med dette til den lå på vannet, men.. men... Overbygget er laget av 20 mm tykke massive mahogni planker, se årringene under cockpit vinduet.. real dimensjon på den planken Men sprekkene i planken fører til at regnvann kommer inn og lager problemer på innsiden. Kan alltids tette sprekkene med sikaflex men det blir vel ikke videre pent. vurderer å lage en "paste" av pussestøv, grunnolje og vinduskitt til tette sprekker og div skruehull. Noen som har bedre forslag? Her er hovedproblemet med overbygget, et råtten hull tvers igjennom. Det "mørke" under vinduet er bare gammel lakk som ikke fjernet ennå, skaden er begrenset til nedre hjørne på planken. Vurderer å skjære ut en firkant litt større enn skaden og lime inn en ny trebit med epoxy, men hvor får man tak i liten bit mahogni nå for tiden? Kunne jeg evt. brukt Teak til å reparere skaden med? overbygget skal beises med mahognibeis før lakk, så det kunne kanskje fungert? Det kan ta litt tid før jeg får fortsatt med båten, så bør jeg gi den slipte mahognien et strøk grunnolje nå, eller går det greit å la den stå "naken" en uke, med fare for litt regn? Sitér dette innlegget Link to post
strawberry Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 (redigert) Kanskje for sent, men jeg tar sjansen! Jeg vil råde deg til å gå over med mahognibeis, på mahognien, før du oljer//lakker! Det gir jevnere resultat og båten vil gulne langsommere! Mvh. Strawberry Redigert 28.Juni.2015 av strawberry (see edit history) Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Taffelman Svart 28.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 Har ikke oljet noe ennå, men tenkte på å mette treet litt før beisning, evt blande litt olje og beis for å få mer kontroll på fargen, men hvis det blir bedre resultat med beis først, så får vi prøve ut det. Takk for rådet. Sitér dette innlegget Link to post
strawberry Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 (redigert) Min erfaring er helt klart best med beis først! Det skader selvsagt ikke å se dette ved selvsyn! Redigert 28.Juni.2015 av strawberry (see edit history) Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
T/K Ternen Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 Blir bra dette Sitér dette innlegget Prosjekt T/K Ternen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.