Jump to content

Perkins 4.236m høy temp.

SSboy

Recommended Posts

Heisann.

Sliter med varm motor, tidligere eier opplyste at tempmåleren muligens var gåen. Temp måleren viser helt mot det røde under drift 2000 omdreininger. Termostat og giver er byttet av tidligere eier. Han hadde målt fysisk mellom sylinderne, temp på ca 81-85 grader. Jeg monterte i helgen et annlegstermometer (montert på rør med fjør under måler) på røret ut fra ekspasjonstanken, den viste nesten 100 grader. Motor har ikke kokt.

Neste nå er oljekjøler og varmeveksleren, noen som har bilder og/eller info om fremgang?

På forhånd takk.

Da ville jeg kjørt innom Hogger`n og kjøpt en elektrisk vannpumpe fra en bil.

Tatt ut impelleren i sjøvannspumpa monter på lokket.

Ta ombord en 10 l kjele og en kokeplate suge ledningen  til pumpa ned i kjelen trykk siden koples til  slangen etter sjøvannsfilteret.

Kople på en slange der sjøvannet kommer ut av eksosmanifolien og tilbake i kjelen.

Blande Systemrens i rett blanding og starte sirkulering av hele sjøvannsystemet, samtidig som du varmer opp vannet,

Systemrens virker best når vannet er varmt.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ikke glem gearolje kjøleren hvis det er en Perkins med PRM gear.

Den står ofte først i kretsen og blir nærmest som et sjøvannsfilter, så der tetter det seg ofte til.

Jeg kjørte sirkulasjonen av systemrensen motsatt vei da jeg gjorde denne seansen.

Hadde systemrensen i en stamp med el-pumpe i. Brukte ikke varme.

Kjørte periodisk sirkulasjon i 2 dager før jeg var fornøyd. Brukte et tidsrele på strømforsyningen til pumpa.

Det står jo det på flaska:) Gjorde det på min gamle båt i fjor, funka for meg. Temp.gikk litt ned.

På båten jeg kjøpte i år kjørte jeg sirkulasjon i intervaller. Tok ut impeller. Kjøpte et 40 liters kar på biltema som jeg fylte vann/systemrens i, hadde en pumpe som sugde fra karet og slange inn til impellerhuset. Koblet til slange ut fra siste kjøler tilbake til karet.

Viste seg i mitt tilfelle at alt var helt rent her..var feilmåling som gjorde at temp var noe høy på min motor.

I dag så fikk jeg lånt meg digitalt termometer (beregnet for industri) gleden var stor da det viser seg at det er instrumentet som viser feil. La ledningen/temp giveren ned i ekspasjonstanken til ferskvannet, høyeste målte temp var 81 grader men det er på max fremdrift i kort periode. Ved 1900 omdreininger så får jeg en temp på ca 76/77 grader??

Leverer tilbake systemrensen i morgen og kjøper med ett nytt instrument.

Takk for alle tilbakemeldinger??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...