SSboy Startet 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2015 Heisann. Sliter med varm motor, tidligere eier opplyste at tempmåleren muligens var gåen. Temp måleren viser helt mot det røde under drift 2000 omdreininger. Termostat og giver er byttet av tidligere eier. Han hadde målt fysisk mellom sylinderne, temp på ca 81-85 grader. Jeg monterte i helgen et annlegstermometer (montert på rør med fjør under måler) på røret ut fra ekspasjonstanken, den viste nesten 100 grader. Motor har ikke kokt. Neste nå er oljekjøler og varmeveksleren, noen som har bilder og/eller info om fremgang? På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Prøv med systemrens på saltvannskretsen. Da får du renset kjølere. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SSboy Svart 24.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Dette kan man gjøre mens den ligger på vannet? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Ja det kan du. Stenge kjølevannsinntak, ta av slangen og lag et system for å kjøre systemrens i kretsen: Kanskje du finner noen tips her: https://baatplassen.no/i/topic/24573-bruk-av-systemrens-p%C3%A5-kj%C3%B8lesystemet-noen-som-har-gode-r%C3%A5d/ https://baatplassen.no/i/topic/920-systemrens/ https://baatplassen.no/i/topic/85350-systemrens-absolutt-%C3%A5-anbefale/ Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SSboy Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 Takk takk ? Men er det noen som kan fortelle med bilde hvordan jeg ev skal gripe ann hvis jeg skal demontere varmeveksleren for å rense? De fleste snakker om en sylindrisk sak med hull i som gjerne gror igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 Ville startet med å sjekke impelleren i sjøvannspumpen. Hvis den ikke har blitt byttet på flere år. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SSboy Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 Impelleren er byttet i år Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 (redigert) Da ville jeg kjørt innom Hogger`n og kjøpt en elektrisk vannpumpe fra en bil. Tatt ut impelleren i sjøvannspumpa monter på lokket. Ta ombord en 10 l kjele og en kokeplate suge ledningen til pumpa ned i kjelen trykk siden koples til slangen etter sjøvannsfilteret. Kople på en slange der sjøvannet kommer ut av eksosmanifolien og tilbake i kjelen. Blande Systemrens i rett blanding og starte sirkulering av hele sjøvannsystemet, samtidig som du varmer opp vannet, Systemrens virker best når vannet er varmt. Redigert 25.Juni.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mix Svart 25.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 Ikke glem gearolje kjøleren hvis det er en Perkins med PRM gear. Den står ofte først i kretsen og blir nærmest som et sjøvannsfilter, så der tetter det seg ofte til. Jeg kjørte sirkulasjonen av systemrensen motsatt vei da jeg gjorde denne seansen. Hadde systemrensen i en stamp med el-pumpe i. Brukte ikke varme. Kjørte periodisk sirkulasjon i 2 dager før jeg var fornøyd. Brukte et tidsrele på strømforsyningen til pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
SSboy Svart 26.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Ok, da har man en jobb å gjøre skjønner jæ? Sitter borg warner gir på motor Sitér dette innlegget Link to post
SSboy Svart 26.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Er det godt nok å kjøre motoren varm, stenge kjølevannsintakene for å kjøre inn ferdigblandet systemrens via sjøvannsfilteret? La dette så stå i 2 døgn?? Sitér dette innlegget Link to post
Tropic1 Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Det står jo det på flaska:) Gjorde det på min gamle båt i fjor, funka for meg. Temp.gikk litt ned. På båten jeg kjøpte i år kjørte jeg sirkulasjon i intervaller. Tok ut impeller. Kjøpte et 40 liters kar på biltema som jeg fylte vann/systemrens i, hadde en pumpe som sugde fra karet og slange inn til impellerhuset. Koblet til slange ut fra siste kjøler tilbake til karet. Viste seg i mitt tilfelle at alt var helt rent her..var feilmåling som gjorde at temp var noe høy på min motor. Sitér dette innlegget Link to post
SSboy Svart 26.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 I dag så fikk jeg lånt meg digitalt termometer (beregnet for industri) gleden var stor da det viser seg at det er instrumentet som viser feil. La ledningen/temp giveren ned i ekspasjonstanken til ferskvannet, høyeste målte temp var 81 grader men det er på max fremdrift i kort periode. Ved 1900 omdreininger så får jeg en temp på ca 76/77 grader?? Leverer tilbake systemrensen i morgen og kjøper med ett nytt instrument. Takk for alle tilbakemeldinger?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.