Jump to content

VP KAD300 - sjøvannspumpe drypper og DP-G drev slurer


sap_2000

Recommended Posts

Hei.

Svoger har en KAD 300 fra 2002 som gir litt utfordringer for tiden. Den har vel 5-600 timer ca.

 

Var og sjekket ifm med at drevet slurer inn i forovergiring i dag når jeg så det dryppet godt av sladrehullene på sjøvannspumpa.

 

Noen som har erfaring med overhaling av disse pumpene? Ny koster 815 EUR som sikkert motsvarer 8-9000,- her hjemme, så hadde vært fint om den kan repareres.

 

Ser på marineparts at det selges et "wear kit"til 85 EUR, men det står ikke hva dette inneholder. Kan se ut som det bare er lokket og evt o-ringen... Noen som vet?

 

Her er deleskissen. Wear kit er #2, men hva er det i det kitet?

Hva trenger man så for å overhalle denne pumpa?

 

bilde

 

Jeg tenker nytt lokk er greit pga litt slitespor - #4 (2?)

Er vel greit å bytte lagerene også når man først er i gang, så tenker alt på den nederste linja pluss tetning #6.

 

Er vi i mål på det som trengs av deler da?

Noen som har overhalt slike pumper som kan fortelle litt om fremgangsmåte etc?

 

 

Ellers var jeg opprinnelig innom for å sjekke sluring i inngrep forover. Den går svakt i inngrep ved innkobling, men griper først ordentlig når man gir 100-150 rpm ekstra opp fra tomgang. Da forblir den i inngrep og tåler fint akselerasjon uten å slure.

 

Huket vaieren av aktuatoren og kjørte den for hånd for å utelukke treghet i vaier og at den ikke ble dyttet langt nok av aktuatoren. Det utgjorde ingen forskjell.

 

Har lagt merke til at giringen fremover har vært i mykere laget uten det karakteristiske dunket den siste tiden.

Akterover fungerer prikkfritt.

 

Da går mistanken til konen. Er folket enig i den teorien?

Har vært litt vann i drevet et par ganger de siste 4 årene, men ikke mye.

Tetninger etc byttet hver gang. Sist nå i vinter, så tror den er tett nå.

 

Byttes bare konen (#9?) eller må også girene (#7) som jeg regner med konen griper i også byttes? I så fall ser det dyrt ut :-(

 

bilde

 

Kjedelig med slikt som skjer nå rett før ferien.

Båten ryker på land i morgen. Mulig vi får satt bort drevet til rep, men pumpa tenkte vi å ta selv.

 

Takker for innspill ?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Er han heldig er det bare slitt kon, men det kan også være slitasje på tannhjulet, der konen ligger an. Normalt holder det å pusse denne med fin smergel.

Når det gjelder sjøvannspumpa så kan nok LaSa svare på hva kittet inneholder, de har det sikkert på lager også. Det som kan være en utfordring er hvis det er slitt spor i akslingen der simmerrinngen løper, da har de et kit til dette også: shaft kit.

Link to post
Share on other sites

samme symptomer hos meg, myk girin og ville ikke i gir før litt turtall.  Bytet kon=godt og klart DONK :-)  Girer så vakkert nu, så

 

Har da også fått meg skikkelig dyr maritim inspirert lysestake :-)

bilde

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ang. pumpa.

Du har  rett ang. "alt på nederste linja + del nr.6 og lokk "

Del nummer 5 får du muligens ikkje tak i, men den er nok like god og kan brukast på nytt.

 

Sjekk aksling for slitespor / tæring, som nevnt over. Trur ikkje alle desse delane er med i noko sett. så det er sikkert greit å bestilla i "lausvekt"

 

Det er fordel å bruka ei presse ved demontering / remontering, men det går nok utan også.

Lagera er dyre frå Volvo, med dei får du på SKF, lagernummeret står på sida.

Link to post
Share on other sites

Takke for svar :-)

Ser ut som vi er på spor.

Takk for tips om lagerene. Jeg eller svoger stikker på LaSa i morgen og skaffer/ bestiller delene. Venter med akselen til vi får sett på den.

 

Da blir det nok en dyr lysestake på bordet her også. Aldri så galt det ikke er godt for noe :-)

WGM/ DD: vet dere har peil på drev. Av nyskjerrighet, er det mye jobb/ komplisert å dele drevet og bytte kon selv? Trengs det spesialvektøy etc? Skjønner at shimsingen er viktig og krever nøyaktighet. Hadde vært gøy og prøvd en gang når man hadde litt mer tid..

 

Tror svoger begynner å bli mettet av drev snart. Hadde før en NW 390 med 2 KAD 44/ DP-E som var litt sulten på drev...

Dette DP-G drevet har det stort sett vært noe med hvert år de 4 årene han har eid det. Med denne reppen er man nok ikke langt unna å ha brukt tilsvarende et nytt byttedrev.

Blir dyrt i lengden når man ikke skrur og server selv.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

For å bytte kon holder det å ta av lokket på toppen og løsne mutteren på vertikalakselen med muttertrekker. Det sitter et shim i lokket og dette trenger ikke å justeres. Du løfter bare ut øvre lager, øvre drev og kon. Puss konen i øvre drev. Sett sammen i motsatt rekkefølge med ny kon. Sjekk samtidig lagertilstand, tannavtrykket og tannklaring/backleash.

Link to post
Share on other sites

Skålene kan slipes med litt fin slipepasta, da blir de flotte og fine.  Mine fikk hver sin omgang på ca 5 min med slipepasta, Biltema type fin.  Gammel kon i skåla og pasta imellom :-)

Husk å trekke til med 120Nm på toppmutteren.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Skal spørre LaSa om arbeidstegning :-)

 

DD: det hørtes jo nesten litt enkelt ut :-)

Øvre drev = forover? Jeg regner med at de bare er den man får ut ovenfra?

 

Absolutt noe å vurdere om noe skjærer seg med de som antagelig kunne ta seg av drevet

 

WGM: du og DD får det til å høres så enkelt ut :-)

Kunne tenkt meg å prøvd sammen med en flink kompis (Maruma) en gang. Men er litt short på tid selv nå før ferien.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ref. vannpumpen din.

Forundrer meg om lager og aksel er slitt etter 600 timer.

Vanligvis holder det å bytte simmerringer, pos.6. (Marinedeler.no eller VP), trenger kun en seegerringtang for innvendig ring.

Pass på at distansestykket (pos.5) er der så ringen(e) ikke skvetter på tvers etter montering.

 

Hvis du skal bytte lager fås disse også på Biltema, kostet under en 50-lapp hver.

(mål avstand fra akseltapp til flens på den gamle først så avstand blir den samme etterpå)

Link to post
Share on other sites

.... Her er deleskissen. Wear kit er #2, men hva er det i det kitet?  .....

 

Gjelder alle VPs tegninger/delelister:

 

Kit (merket med 1 kulepunkt) inneholder de neste punktene på lista som er merket med 2 kulepunkter.

 

#2 Wear Kit inneholder derfor delene 3, 4, 5, 6 og 7.

#8 Shaft Kit inneholder delene 9,10,11 og 12.

Link to post
Share on other sites

Takk for oppklaring.

Ja, Vedvards. Kompetansen som finnes på dette forumet er helt unik :-)

 

Båten er kommet på land og drev og pumpe er plukket i dag. Kjente godt at den grep dårlig når jeg snurret propellene i den ene girposisjonen.

 

Delene til pumpa utenom shaft kit er handlet inn. LaSa hadde alt på lager :-)

 

Maruma skal fikse pumpa og drevet går et annet sted. Hadde vi hadde bedre tid tror jeg jaggumeg vi skulle prøvd oss på konen også. Det får bli neste gang noe ryker, Hehe ;-)

 

bilde

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er helt riktig Jakob, og jeg har gjort det flere ganger på veivtetninger. Men her er det ikke mye man kan flytte simringen, om det skal flyttes vil jeg gjerne flytte en millimeter. Begge må jo flyttes og siden den har denne avstandsringen tenker jeg at han som satte i sammen pumpa di knugisto ikke har fulgt helt med for å si det på en fin måte.....

 

Jeg målte avstanden på aksling ut av pumpa for å være sikker på at det blir riktig når ting skal i sammen igjen, takk for gode råd alikevel Jakob :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da er sjøvannspumpa ferdig med nye deler. Det var vel slitesporet i akslingen som har forårsaket lekkasjen, simringen var myk å fin.

 

bilde

Dette er delene jeg har byttet.

bilde

Legger ved avstandsmålene her og. Fra tuppen av akselen og inn til lagerene er det 63mm.

bilde

Fra huset i bakkant og til enden av akselen er det 12mm.

bilde

Da venter vi bare på drevet som mulig snart er ferdig......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...