aalbork Startet 24.Juni.2015 Del på Facebook Startet 24.Juni.2015 Da jeg overtok båten var motoren ganske tungstartet og stoppet med ujevne mellomrom og det så ut til å svette/boble litt ut av toppakningen og ventilspill var så og si fraværende. Den ene tennpluggen var ganske sotet og den andre ganske våt av olje. Toppakningen ble skiftet, ventiler justert. Dette økte kompresjonen fra 60 til 90 PSI på begge sylindre. Videre ble tenning justert til øvre dødpunkt ved lav tenning. Etter denne runden starter motoren med choke, på første / andre forsøk og går stille og fint, nesten som en symaskin. Problemet er imidlertid at både før og etter denne justeringen går motoren tilsynelatende bare på en sylinder. Når jeg tar av den ene pluggledningen går motoren helt uforandret mens når jeg trekker av den andre, stopper den umiddelbart. toppen blir også varmere i området rundt sylindren som jobber som den skal. Jeg har sveivet med begge pluggene liggende mot gods og de har fin blå gnist annenhver gang. Jeg har også kjøpt nye plugger. (Riktignok byttet fra Bosch M 12 B til en kompatibel type fra NGK AB6?). Jeg ringte Fredrikstad Vikleverksted for å høre om det kunne være noe med magneten, men de syntes den hørtes helt fin ut, slik jeg beskrev den på telefonen. Jeg begynner nå å gå litt tom for ideer på hva dette kan skyldes og håper på noen innspill. Jeg har tenkt å forsøke å få fatt i ny pakning til manifolden og samtidig kontrollere alle ganger og kroker i den i håp om å finne noen der. Er det noen her på forumet som har vært borti liknende problem som har funnet løsning? Med vennlig hilsen Kim Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Falsk luft som man sier kan være en mulighet. Spray startgass der manifolden er boltet mot sylinderen, det vil avsløre om det er lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 For å ta noe enkelt først: Har du sjekket at tennpluggledningene har riktig rekkefølge? Det er fullt mulig å få det resultatet om en bytter om ledningene men stiller tenningen mot "feil" sylinder. Da kan den gå utmerket på 1 sylinder. Høres ut på beskrivelsen din som om tenningen ellers holder mål mht gnist osv. Forutsetter at FMn er en sekvensiell Twin og ikke parallell twin. Paralell Twin er når begge stemplene går opp og ned på likt. Har aldri sett noen 2 syl båtmotorer som har dette. Sist jeg var borti en slik motor er vel nær 40 år siden men de går virkelig nydelig når de er i orden. Kjempemotor. Har en i dag båt med en lignende motor, en svÆnsk Albin som jeg regner med er nokså likt bygget. Der er sylinder nr 1 bakerst lengst fra svinghjulet, som på en bilmotor. Mulig det er det samme med FMn. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
aalbork Svart 24.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Takker for rask respons. Tenker jeg får stikke ned og sjekke etterpå. Etter Bay_liners beskrivelse er det en sekvensiell twinn og de to sylindrene skal tenne 180 grader forskjøvet når en tenker en hel sekvens som 720 graders rotasjon. Jeg vet ikke hvordan jeg kan se av magneten hvilken ledning som skal til hhv syl 1 og syl 2. Men den skyter i forgasseren om jeg bytter om på ledningene. Eneste måten å evt forandre dette er vel da å snu magneten en halv omdreining og prøve igjen? Sylinder 1 er bakerst på denne også. Tar med litt startgass og prøver innsuget er på ventil 2 og 3 såvidt jeg husker fra toppen var av. Dette er jo en såpass enkel maskin at dette må det da gå å finne ut av. Sitér dette innlegget Link to post
aalbork Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Snudde magneten 180 grader og byttet om på pluggledningen nå går den på begge sylindre, i alle fall med litt turtall på motoren. Fremdeles er det sylinder 2 (nærmest svinghjulet) som går desidert pennest. På tomgang stopper den igjen med en gang jeg tar av pluggledningen på sylinder 2. Men det at den nå går på begge, om enn dårligere på sylinder 1, tyder vel da på at magneten er OK? I så fall må det da være problemer med luft/bensinblandingen til sylinder 1. Ventilene er justert og slipt og kompresjonen er, som nevnt, lik på begge sylindre. Etter omkoblingen var eksosen også litt mer synlig. Den så nærmest litt dampaktig ut og løste seg også opp rett utenfor utløpet. Antar det var litt damp i eksosen til tross for at eksoskjølekrana ennå ikke var åpnet. Det var ingen tegn til at det hadde vært vann i noen av sylindrene da jeg byttet toppakningen forleden dag. Kan det være en sprekk/lekkasje i manifolden eller i dens pakning? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Et par tips. Tennpluggen på den sylindren som ikke har fungert kan godt være skadd/ødelagt. Prøv å bytt den. Min erfaring er og at slike motorer går bedre med noe mer pluggåpning enn det som er oppgitt av produsent. Er åpningen oppgitt til 0,6mm stiller jeg de ofte opp til 0,8mm. Da går de gjerne roligere og stabilere. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.