Jump to content

Uærlig selger på Finn


tuffff

Recommended Posts

Jeg kjøpte en baugrulle av xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxx xx, 9406 Harstad for kr. 500,- pluss kr 200 i frakt. Pengene, kr 700,-, ble overført hans konto mandag den 08.06.15. Skulle sende baugrulla en uke etterpå(?). Fremdeles - etter flere purringer - har jeg ikke mottatt noen ting og han svarer naturligvis ikke lenger på e-post.  
Beløpet spiller ingen stor rolle for meg, men prinsippet ergrer meg mer enn mye. Jeg har kjøpt en god del gjennom Finn og har alltid overført penger over bank på forskudd. Aldri hatt noe problemer med dette.
Tenkte bare jeg skulle advare andre mot å handle med denne karen. Han har naturligvis blitt gjort oppmerksom på denne tråden og står dermed helt fritt til å svare.

Kommentar fra moderator: Selgers navn er anonymisert. Dette fordi det ikke er uvanlig at slikt skyldes misforståelser, uforutsette hendelser, rot fra selgers side osv.
Link to post
Share on other sites

Nå anbefaler jo FINN at du sikrer deg ved å ikke forskuddsbetale en vare, men helt enig med deg, jeg har kjøpt og solgt og overført og det har alltid gått bra. Det er jo bra og advare mot svindlere, men før du legger ut navn, må du jo være 100% sikkert på at det er en kjeltring, og ikke posten som roter det til.

Link to post
Share on other sites

Har selv også både kjøpt og solgt en del ting på Finn. Har som regel alltid både forskudds betalt og fått penger på forskudd uten at dette har vert noe problem. Med ett unntak, var en "luring" i Stavanger traktene som aldri hadde til hensikt å sende varen som var bestilt. Var en del personer som ble lurt av ham. Men ble også politi sak ut av det. Fikk igjen pengene etter ca 6 måneder og han ble sperret ute fra Finn. Har også opplevd at ting har tatt mye lengre tid enn antatt pga at avsender i andre enden faktisk lå på sykehus. Hvor jeg fikk en trivelig mail fra hans kone som forklarte situasjonen. Så man må ikke være for rask til å dømme. Om du er i tvil så kontakt politiet. Er enkelt for dem å finne ut av forholdene. Sørg også for å ha utskrift av salgs annonsen og kvittering for innbetalt beløp. :saint:

Link to post
Share on other sites

Som tuffff handler også jeg, både salg og kjøp, på Finn. Varierer hvordan jeg løser oppgjørene, noe ganger ved overføring andre ganger ved oppkrav. Har gått bra så langt og jeg handler mye. Synd at det finnes slike "luringer" om så nå er tilfelle. Synes vi i Norge skal være litt stolte av vår naivititet og godtroendhet. Det er en styrke at man kan stole på hverandre både som kjøper og selger, la det forbli slik.

 

Hvis så skal til at "luringer" navngis her er det helt ok. Regner med at TS har tatt sine forhåndsregler og virker på det han beskriver som at vedkommende aldri har sendt noe, ei heller hadde til intensjon. Da er dette helt greit synes jeg.

 

P.S. senest i går fikk jeg en overføring fra en person og jeg sendte i dag varen og sms-et han sporingsnummer. Er det ikke hyggelig når slik fungerer som det skal :clap:

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruk finn's "Kjøp sikkert"/PayEx. Nekter selgeren så handle et annet sted. De ytterst få gangene jeg har handlet med selgere som nekter å bruke PayEx har jeg blitt lurt ved at varen ikke på langt nær levde opp til forventningene og dermed ville blitt returnert eller sterkt redusert i pris om muligheten hadde vært tilstede (og det har nok selger visst veldig godt).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Han har meddelt meg at han skulle sende rulla forrige mandag. Det er nå straks tre uker siden pengene var på hans konto. Ingenting har skjedd. Hvorfor skal jeg ringe?

 

fordi finn sitt meldingssystem eller en mail kan ha gått i spam filteret? Ingen som er uenig i at du går ut med navn på svindlere, men du må vise at du har gjort alt i din makt og er 1000% sikker :-)

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

F.eks. for å høre om han ha havnet på sykehus? Jobben sendte han akkut til Langtvekkistan? Dama eller barn sletter alle mail?

Han sendte til feil adresse feil men dro på ferie etterpå?
Det kan godt vare sånt eller annet som kan være grunn.
Bare ring or å høre, så kan du fortelle etter hvert.

 

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Bruk finn's "Kjøp sikkert"/PayEx. Nekter selgeren så handle et annet sted.

Kan diskuteres, tror jeg.

 

Jeg som selger ville aldri bruke slike "betaltjenester", hverken privat eller som firma.

Tjenestene er ikke gratis, og (alle) får regelmessig stor kritikk pga. penger som holdes tilbake, eller forsinkes uten noe grunn.

 

F.eks. finnes det endeløs mange klager som t.o.m. ha havnet i retten fordi "tjenestene" påberoper seg retten for å holde pengene tilbake.

Slik drar seg gjerne som tyggegummi, og så omsider får man pengene utbetalt etter bare noen måneder.

Med unnskyldning, men uten erstatning for den der billige kreditt, så klar.

 

Ellers pleier jeg også å betale til konto av selgere.

Man kan jo bruke hjernen, og for det meste funker det.

 

Slike uhell som ha skjedd Tuffff er vel mer skjelden, er det ikke det? :smiley:

 

:seeya:

Jørg

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jørg: søkt problematisering. Han har vært i stand til å slette annonsen, men ikke til å sende rulla. Hmmm........

Ja, godt mulig at du har rett, men kanskje kanskje han slettet annonsen nettopp fordi han aner ikke noe?

...bare ring for å høre, er jo ikke så vanskelig for deg, tro?  :smiley:

 

Lykke til, blir interessant å høre hvordan det ender opp.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kan dele en erfaring fra Finn. Kjøpte i fjor en avlaster til ca tusen kr. Betalte med finns trygg betalingsløsning. Selger skulle sende avlasteren som Smartpost. Vel, dagene gikk og ingenting kom. Etterlyste til slutt sporingsnr, men det hadde selger mistet.

Etter hvert begynte tidsfristen å gå ut, og Finn lurte på om jeg hadde mottat pakken. Dagen før fristen gikk ut, måtte jeg bare melde at pakken ikke var mottatt. Pengene ble returnert inn på kontoen min, og ingenting ble utbetalt til selger.

 

Et par dager deiser pakken inn i postboksen. Et søk på sporingsnummeret viste at selger hadde postet pakken som avtalt, men Posten hadde rotet den bort så den lå fast på en fordelingssentral i to uker!

 

Overførte pengene direkte til kto til selger etterpå.

Men jeg kunne blitt sittende med både avlaster OG penger, siden den uskyldige selgeren hadde mistet sporingsnr.

Link to post
Share on other sites

Når man sender ting er det lurt å bestille/kjøpe/skrive ut pakkelapp på posten.no.

Da får man epost med kvittering, sporingsnr. og alt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bare tull at man ikke skal advare imot det som mest sannsynlig er kjeltringer, med fullt navn.

 

Selger man noe, har inngått en avtale OG har motatt penger for det, er den din fordømte plikt

og påse at varen kommer frem.

 

Mistet sporingsnummer, reist på jobb/ferie, kjærringa har slettet mail, og ikke minst "har glemt det"

er bare sludder!

 

Skulle det være en form for akutt sykdom, så ja vel, men i de ytterst få tilfellene får man heller få en skikkelig unnskyldning etterpå.

 

Selv tar jeg bilde av sporingsnummeret så snart pakken er levert og sender til mottakeren.

 

Har heller aldri hatt problemer med å handle av andre, men har vært påpasselig med å har klare

skriftlige avtaler.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg har purret gjentatte ganger - på e-post og også en gang på SMS. Fikk ett svar tilbake på e-post fredag for to uker siden om at rulla skulle sendes straks over helga - altså mandag for nesten to uker siden - og at sendingsnummer skulle meddeles da. Siden har det vært fullstendig taust tross gjentatte purringer.

Er det meg som er idioten?

Link to post
Share on other sites

Dette virker som det er noen ugler gjemt i mosen her. Meeeen...

Jeg bruker ofte Finn betalingsgaranti. Hvis jeg er selger og foreslår dette, føler jeg at det er en trygghet for kjøper. Vi blir enige om pris pluss porto. Jeg drar til posten mwd pakke og får nøyaktig beløp for sending og gir kjøper beskjed om dette. Så når penger er på gang, postes pakken og i bilen utenfor posten sms'es sporingsnr.

Hvis man lover å sende noe og ting trekker ut, og annonsen i tillegg slettes, taler ingenting i "selgers" favør. Jeg setter annonsen inaktiv/solgt etter kjøper har mottatt varen. Dermed kan kjøper hele tiden ha kontroll med annonse, sporingsnr og betalingsgaranti...

Men kanskje en telefon til nr koblet til selgers navn på 1881 avdekker id-tyveri...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...