Jump to content

Alo 28 Glider faller ut av mastesporet ved dropp av storseil

Claire Smith

Recommended Posts

Alo 28. Jeg overtok nylig denne båten og oppdaget at når jeg la storseil ned, glider glidene ut fra mastesporet. Jeg ser at det er 2 hull (ca. 1 mm og 1 cm i diameter) i masten til høyre av skinnet ved åpning i mastesporet omtrent hvor et eller annet dings måtte plasseres for å stoppe "utglidning". Jeg vil være takknemlig på forslag for hva jeg kan bruke, evt. bilder og henvisning til leverandøre av løsninger. Takk

Guest Avmønstret#

Sett en stor splint, sånn som du sikrer strekkfiskene med, i hullet så stopper den gliderne. Evt noe annet som måtte passe. 

Du får kjøpt beslag som du fester i selve masterenna for dette, men som en foreløpig og enkel løsning (som ble evig på min forrige seilbåt) kan du ha "noe" i hullet. 

Så kan du måle opp og ta en kikk her: http://www.benns.se/mast-rigg/segelintag/benns/segelstopp-travarstopp

for å se om det er noe som passer. 

• 2 uker senere...

Hei,

Jeg har selv en Alo28.Den har en Selden mast og jeg hadde delvis det samme problemet.

Det høres ut som du mangler en bevegelig knast som brukes for å stenge mastesporet når seglet er på plass.Uten denne vil seglet falle helt ned til sailgaten og ut,både under nedtaking og reving under seilas.Hadde du hatt denne og den var i bruk når du skulle ta inn en rev, ville seglet heller ikke kunne pakke seg flatt på bommen ved hals-hjørne,fordi denne vil ligge ca.25-30cm over bommen pga. knasten

Som en løsning på begge problemene har Selden et kassettrør som plasseres i masten etter du ha tatt på seglet. Denne forlenger mastesporet nedover og forbi sailgaten.Denne står på plass heile sesongen,eller inntil du vil fjerne seglet og kan brukes igjen og igjen.

Denne kassetten har delenr,frå Selden 505-514-01. Den må bestilles gjennom forhandler. Pga sendrektige forhandlere i Norge (1 år),bestilte jeg min på Southamton boatshow og hadde den 14 dager senere.Den koster £93 (ca kr1100).Den fungerer fint,og er enkel å montere,full instruks følger med.

Jeg tror en splint for å holde seglet på plass blir en dårlig løsning pga fare for revningsskader hvis seilet henger seg på.

Hvis du trenger mer info send meg en IM,

Redigert av storken28 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...