GeirT Startet 26.Juni.2015 Del på Facebook Startet 26.Juni.2015 (redigert) På forsommeren kjøpte jeg en broadband 3G radar til båten. Den skulle kunne brukes mot plotteren ombord, en Northstar M121. Det drøyde litt før jeg monterte den og spenningen var stor da jeg første gang skulle starte opp. "Ingen radar funnet" var info på skjermen. Forhandler/importør ble kontaktet og etter ett par dager fikk jeg beskjed fra disse (temmelig slukøret) om at fabrikanten hadde endret produksjonslinjen og at Northstar plotter ikke lengre kunne brukes på 3G radare produsert etter Oktober 2014. Jeg endte opp med å kjøpe ny plotter - en Simrad NSS8 og kjøpte samtidig GoFree WiFi modul som skal gjøre det mulig å kople seg opp med nettbrett (trådløst) og få full skjerm og funksjonalitet som på plotteren. Har ikke installert enda og lurer på om andre har erfaring med bruk av et sånnt opplegg ? Fordelen er at man har både radar, AIS og kart på same skjerm bade på plotter og nettbrettet ;) Jeg har I tillegg OpenCPN på PC ved kartbordet. Håpet er at GoFree module også vil overføre radarsignal via WiFi. I såfall får jeg same funksjon på OpenCPN vha. Navico/Simrad radar plugin. Geir Redigert 26.Juni.2015 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Team Colibri Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Har hatt min GoFree en stund, den fungerer som den skal. Full gjennomgang: http://teamcolibri.blogspot.no/2014/10/lowrance-gofree-wifi-modul-montert-og.html Artig mot Navionics, forutsatt at du har et ekkolodd inne i bildet også: http://teamcolibri.blogspot.no/2015/03/navionics-sonarcharts-live-na-via.html Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
alidal Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Har også koplet opp mot GoFree, men jeg brukte en helt vanlig trådløs router i stedet for den som pronav selger.... Funker som bare det! Jeg har alt annet av Simrad. Alt fungerer på Ipad bortsett fra autopilot (som ikke skal virke på Ipad) Var inne på router og endret noen settinger, men husker ikke i farten nøyaktig hva det var. Lurer på om jeg måtte kjøpe en kabel også? Ble uansett mye billigere da routeren var "overskuddmateriale" Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Juni.2015 Del på Facebook Svart 27.Juni.2015 har også GoFree.....testet mot Ipad og Iphone med 'app'er funker bra...skall teste PC/OpenCPN til ferien Har B&G plotter.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 ser ut som OpenCPN skall funke fint sammen med GoFree Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
MajorAndy Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 Jeg installerede GoFree til min NSS-installation i våren. Jeg kan ikke sige, at jeg har brugt det helt fantastisk meget endnu. Noget jeg virkelig gerne ville bruge var overførsel af waypoints og ruter fra plotter til iPad og tilbagel men det er kun udviklet til Raymarine endnu, selv om Navionics har oplyst, at det skulle være på vej til Simrad også. Jeg har/havde også en formodning om at der ville komme tredjeparts software til den, men hidtil har der ikke været så meget. Men jeg ser det som en investering i fremtiden....måske... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 tror det kommer...........finnes noe tyskt tredjepartsprogram men Ipad/Iphone gratis-app'en funker ok.......nå har jeg B&G..men tror det er samme på Simrad. skall bli spennende med OpenCPN... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kaptein Klein Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Har selv nylig installert en SIMRAD NSS8. Fra før hadde vi en trådløs mobilrouter (Globersurfer 3) installert. Jeg koblet NSS8 rett inn på denne (Ethernet), og fikk umiddelbart tilgang til GoFree Appen med kartbilde, osv. Altså som alodal skrover er det ikke nødvendig å kjøpe Sirmrads Gofree router (selv om den virker solid nok). Fra før hadde vi en Moxa Nport installert (serie-Ethernet converter), og den er også tilkoblet Globesurfen, slik at NMEA-setninger kringkastes over båtens tråfløse nett via UDP. Kjører da OpenCPN mot dette, og det fungerer utmerket. Kunne nok ha droppet denne biten og kjørt rett mot Simraden (som i Youtube instruksjonen), men jeg var fra før av den oppfatning at AIS meldinger ikke ble videresendt fra Simrad, men i Youtubesnutten synes de jo å være der. Globesurferen har forøvrig innebygget 3G enhet som vi broker til Internettilgang, og fordelen med dette er at alt da er på samme trådløse nett, dvs. Inetrnettilgang, og navgiasjonsapplikasjoner og -informasjon. Gjenstående prosjekt er å få lastet waypoint, ruter, osv fra OpenCPN opp til Simrad (via UDP). Uten å ha fiklet noe særlig ennå har jeg foreløpig ikke fått det til. Utifra OpenCPN-diskusjongruppen kan det virke som om det ikke funker. Hvis noen har fått noe her tar jeg gjerne tips. Sitér dette innlegget Link to post
birkulf Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 alidal og Kaptein Klein: Hvordan koblet dere routeren til plotteren? Spesiell kabel med overganger - fra Simrads runde til rj45? Jeg har NSE8, lurer på om det kan funke der også. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Klein Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Simrads spesialkabel med rund kontakt i den ene enden går inn på plotteren. Denne kabelen har en RJ45 hun-kontakt i andre enden, og jeg tok da en vanlig patchekabel (RJ45 han i begge ender), fra Simrads kabel og til router. Plug and play. Såvidt jeg kan se skal NSE8 også støtte dette. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 9.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2015 Ny, vri. Jeg installerte en Android Emulator på PCen og fikk da nettbrett på PCen. Installerte GoFree appen der og koplet med letthet opp mot NSS8, som står ute. Kjempebilde og full funksjonalitet. Nå kan radar og kart enkelt betjenes fra begge steder. Koplet samtidig opp med nettbrettet, også det funket kjempebra. Nå slipper jeg å bruke OPENCPN. Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirT Svart 9.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2015 Nettbrett appen funket flott. Installerte en Android Emulator på PCen ved kartbordet og installerte GoPro appen der. Funket kjempeflott. Kan ga både nettbrettet og PC tilkoplet samtidig. Så nå kan jeg glemme OpenCPN og tilhørende kabling. Lenge leve det enkle ;) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Gunga Din Svart 9.Juli.2015 Del på Facebook Svart 9.Juli.2015 har du noen link tll denne Android Emulatorn ? har fått OpenCPN o funke med GoFree ip 192.168.0.10 port 10110 helt superbt ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirT Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 (redigert) Har ikke vært her inne på noen dager. Ja jeg fikk også radar inn på OpenCPN trådløst via GoFree boxen. Knallbra ! Linken har jeg ikke... google Android Emulator - det er flere av dem. Den jeg installerte heter Blue Stacks... det finnes sikkert noe som er bedre... Geir Redigert 21.Juli.2015 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Gunga Din Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 har fått bluestacks o funke.......... men har også fått OpenCPN o funke med radarn via GoFree........OpenCPN styr radarinstillingen på MFD'n OpenCPN slår alt !!!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
chrisrik Svart 31.Juli.2015 Del på Facebook Svart 31.Juli.2015 kort spørsmål, med android-appen blir dette som en speiling av plotteren eller fungerer den uavhengig? har idag en 9 tommer, hadde vært en billig utvidelse å kunne supplert med et 8 tommers nettbrett for mer skjermplass... (radar og plotter på hver sin skjerm). Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Gunga Din Svart 31.Juli.2015 Del på Facebook Svart 31.Juli.2015 har ikke androiden uten Ipad-appen o den er en ren speiling samme bild på plotter som på Ipad.......(tror ikke man kan kjøre plotter på paddan og radar på MFD'n har ikke testet tilstrekklig kan vare mulig?) men.......signalen går ut...og med rett IP adresse o port...så får du in signalen på PC jeg har valgt o ha PCn til plotter o så kjør jeg radar over hele MFD-skjermen 4G-radarn har 2 sendere så jeg kan kjøre 2M radar på MFD og 20M på OpenCPN (overlay) hvis jeg vill her finnes det mange løsninger Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirT Svart 31.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2015 (redigert) Jeg bruker en Samsung TAB 10" og Samrad GoFree, ja det blir en speiling av plotteren. Alt kan betjenes fra appen, bortsett fra autopilot funksjon (om den brukes). Men OpenCPN løsninger er den beste syntes jeg. Har du klart å få GPS og AIS signalene inn via IP til Open CPN (rra MFD/GoFree) også Gunga Din eller må du få dem inn via seriporter til PCen ? Redigert 31.Juli.2015 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
chrisrik Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 da blir neste oppgave å sjekke hvordan opencpn på android takler dette :-) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Gunga Din Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 Får inn signalerne trådløst til PCn inkl radarsignaler, funker som bare den Får opp fler AIS-mål i PCn enn i MFDn, det er litt merkelig, lurer på om det er noen innstilling i MFDn jeg misset ?! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Team Colibri Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 I de kartplotterne jeg har brukt med AIS (diverse Lowrance og Simrad NSS) kan du stille inn hvilken avstand et AIS-mål skal ha fra båten før det vises på skjermen. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Gunga Din Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 Tror det er noe med MDFn......visse AIS mål kommer ikke opp i MDF'n og det har ikke med avstand o gjøre for andre båter ved siden kommer opp, og alle mål ligger i NMEA2k-systemet for de videresends til GoFree og kommer opp på OpenCPN !? Skall se om vilken programversjon jeg har i MDFn mulig det ikke er den seneste Merker også på radaren, som skall presentere de 3 nærmeste farligste AIS-målen att det ikke alltid er så Eller mulig den kalkyler de mål som har kortest CPA......dette får jeg finne ut :-) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Team Colibri Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 Alle målene vil ligge i nettverksfeeden, men MFDen velger selv hva den vil (eller ikke vil) bruke fra den feeden. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Gunga Din Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 Men kan ikke skjønne hvorfor den presenter ett AIS mål o ikke ett annet da de ligger side ved side....noe lurt er det Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Team Colibri Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 Akkurat det har ikke jeg noen forklaring på heller. :) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.